Avelns mysterier

Nafayette

Trådstartare
Det kom en hästägare till oss förra helgen med en teori angående seminering och "tilldelning"

Den frågan/teorin skickar jag över hit.

När man betäcker naturligt så får ju stoet hela dosen av hingstens sperma.
Den starkaste "elitspermien" befruktar stoet och du får ett föl.

Men om man använder hingsten på semin och delar upp sperman i tio strån så får man 9 strån som har "b individer" och i ett strå har du "elitspermien"

Så då kom vi fram att om man betäcker naturligt så har man en större chans att få en ny Viktory Tilly eller Jäfsöfaks eller en ny dressyr/hoppstjärna.

Vad tror ni??

AM

...men det är ju ganska jobbigt för den hingsten som är fulltecknad...hmmm, 450 språng på några månader...pust*

Så kan man ju tänka, MEN....
Nu är det ju så att ett föl bestå av 50% anlag av mamman och pappan!
Om "elitsperman" befruktar ägget så får det 50 % av mammans egenskaper, och det kan lika gärna vara 50% dåliga egenskaper (och då blir det ingen elitavkomma), eller 25% bra och 25% dåliga m.m

Jag hoppas du förstår vad jag menar! :crazy:

En annars mkt intressant tanke!!

men modern står ju mer ETT ägg, fadern med miljoner spermier, klart att det fortfarande är ett spel men chancen att få "den bästa" spermien måste ju öka med hela dosen...sen kan ju elit-elit-elit spermien finnas i ett annat språng som kommer senare :) :)

Det är ganska intressant att se i de flesta diskussioner är det någon som kommit på något STORT att fölen har en mamma,och då får den DUKTIGE i alla lägen vissa sin förträfflighet

Det finns väl ingen anledning att tro att det bara finns en bra spermie av 500 miljoner stycken, som det är i en vanlig semindos. Vi snackar MÅNGA.
Och dessutom, det krävs en hel del spermier för att hjälpa den som ska befrukta ägget. dvs EN ensam spermie kan inte göra ett sto dräktigt.
Det finns så många knasiga teorier, har ni fler på lager?
Jag har t ex hört stoägare som ska komma på 60-dagarsbrunsten. :confused:
Andra räknar ut att om stoet kastade 22 december kommer hon att brunst den 3 april. (eller hur det nu var)

Det var mest en rolig diskussion över köksbordet som det hela handlade om.

Och trots att man själv har många fölmärrar så är jag inte någon expert i spermier :D

Vet att när Wibrantus testades för väldigt länge sedan så sa dom att hans var "livliga" och långlivade (3 dygn)
Men längre än så sträcker sig inte min kunskap ang hingst och mikroskåpläran...

Men du CK håller ju på och tittar på dom små va?

Är det så... att om man skulle göra någon form av spermiekontroll, ponera att du har tio strån.
Och då ska en i varje strå befrukta ett stoägg.
Om man bortser nu helt från mamman och hennes anlag, dna osv, skulle dessa tio bäbisar vara av likadan karaktär?

Jag vet att dom är miljoner och att det finns offerlamm på vägen, detta var mest bara en fundering.

Ang stoägaren som kommer i 60 dagars brunst... var hon i klimakteriet?? ;)

ha en bra kväll

AM

Jag fattar inte frågan riktigt, naturligtvis blir det olika föl av olika spermier, men att säga att den som kom först till ägget är den bästa är ju inte lätt.
Han kanske bara hade tur att ligga längst fram i sprutan?
Den bästa kanske var en av dom som man tittade på i mikroskåpet, och sen spolade ner i slasken.
Fasen vilken hemsk tanke, jag kanske dödat massor av möjliga elitloppsvinnare. :eek:

Just det, om den spermien i hela dosen som kommer fram och befruktar stoet kallas elitspermie, vad är det som säger att alla spermiens egenskaper är elit? Den kanske är elit på att simma snabbast med kass på tex hoppning.Kanske bär den på massor av hemska, dåliga, ärftliga fel... Alltså, varför skulle den spermie som kommer först innehålla det bästa av allt? De flesta människor kommer ju till naturligt och då skulle ju vi alla vara elit...

men åtminstone travare är ju avlade på prestaitoner i första hand..sen är ju avelshingstarna avlade på generationer av högpresterande individer(oftast) och naturligtvis exteriör....men som sagt förut så finns det ju ett sto oxå, men att få FULL dos kan ju under inga omständigheter vara fel, utan BORDE ju kunna öka möjligheten....

Jag är också inne på din linje. Jag tror att den spermien som befruktar ägget endast är den snabbaste spermien, inte den med flest vad vi kallar elitegenskaper.
Men om du har rätt så kan jag luta mig tillbaka och se fram emot mitt elitföl som ska pluppa ut till midsommar!

Inom galoppen har man väl lite den tanken, och även att det ska "tända till" mellan sto och hingst, därav enbart naturlig betäckning.

Jag tycker det är klart intressant som filosofisk fundering!

Jag trodde fullblodens avoghet mot AI hade med att då vet man vems sperma som hamnar var. Nu för tiden kan man enkelt blodtypa i och för sig. Är det inte ett sätt att begränsa antalet avkommor till framgångsrika hingstar? Har inte travarna begränsningar på hur många ston som får komma vart år?

Däremot tror inte jag ett dyft på "elitspermier". Naturen är generös med antalet och det är ett lotteri vem som kommer först. Man kan mycket väl dela upp ett ejakulat och få fler bättre avkommor. Semin på kor har använts mycket längre och de har inte blivit sämre på att producera. Däremot kan man vara skeptisk till att använda ett fåtal hingstar från ett fåtal föräldrar men det är en annan diskussion.

Du har helt rätt, det är för att ha full koll på vilka föräldrarna är inom löpaveln och inget annat.

Det är inte vad "kännare" inom Jockeyklubben pratar om. Visst, till stor del säkert, men inte bara.

Tror att du nog förstod "glimten" i inlägget.
Det var ju mest bara lite teorisnack, inget vetenskapligt...

Men jag känner till ston som enbart tar sig på naturlig, men det är ju ett helt annat ämne.

AM

Liknande trådar

Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Avel Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har...
Svar
14
· Visningar
1 807
Senast: superstar
·
F
Avel Vid två brunster har stoet seminerats med en hingst som stått 100 mil bort. Vid första 17 dgrs kollen konstaterades ingen dräktighet...
Svar
11
· Visningar
1 538
Senast: CK
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare