Sv: Avel?

Ja du, bra fråga. Ägaren säger att hon bara ställer sig på bakbenen, bara PANG liksom utan anledning. Det finns en som jag vet som kan rida henne så HELT oriden är hon ju då inte...
Saknar hon ridbarhet så skulle jag inte avla på henne oavsett stam.
:crazy:

Det kan ju likagärna vara ngt fysiskt fel (tex ryggen). Oavsett vilket så håller jag med clownen.

Och kommer hon hit ska hon kollas igenom så hon ej ha ont el liknande innan jag börjar göra något, det är oehört viktigt att hon inte ha ont, för då förstår man ju varför hon gör så....

Ja du, bra fråga. Ägaren säger att hon bara ställer sig på bakbenen, bara PANG liksom utan anledning. Det finns en som jag vet som kan rida henne så HELT oriden är hon ju då inte...
Oavsett om detta beror på något i huvudet eller i kroppen så skulle jag inte vilja avla på ett sto som gör så.

eftersom jag tror mig veta vem uppfödaren till stoet är och då också vet vem som anlitas för inridningar så är jag inte så förvånad över att denna någon kan rida henne, men ett sto som säljaren rekommenderar köparen att inte rida på skulle jag ALDRIG vilja ha en avkomma efter....

Okey, då vet jag iaf vad du tycker.
Hoppas att du inte tar illa upp för att jag avråder dig till att avla på det stoet?

Någonstans i den här funderingen så måste man uppfödare ställa sig frågan: Ska jag överhuvudtaget avla på djur som inte är ridbara?

Mitt råd till dig är att du lägger pengarna på att köpa dig ett annat avelssto.

Tyvärr...

Okey. Det är ägaren som säger att detta sto inte går att rida och att det bara är en som kan. Det är alltså inte jag som sagt att hon inte går att rida. Jag kommer inte säga att hon inte går att rida förren jag själv har fått testa.

Hoppas att du inte tar illa upp för att jag avråder dig till att avla på det stoet?

Någonstans i den här funderingen så måste man uppfödare ställa sig frågan: Ska jag överhuvudtaget avla på djur som inte är ridbara?

Mitt råd till dig är att du lägger pengarna på att köpa dig ett annat avelssto.

Tyvärr...
Precis, det finns många fiskar i sjön :idea:

Delvis kl

Fast det ÄR faktiskt svårt att veta var gränsen går! Jag har själv ett sto i avel som inte var ridbar och därför avlades på. Hon är ökänd i hela Mellansverige :rofl:.

Hon har dock lämnat oerhört bra avkommor, med segrar i svår hoppning och BT-segrare m fl.

Jag hade själv inte vågat sätta henne i avel, nu gjorde någon det och det hade faktiskt varit synd annars... Man kan aldrig veta vad det är som gör en häst icke-ridbar, man vet inte heller om det nedärvs och man vet inte om det kanske försvinner vid en dräktighet.

Sen är det naturligtvis så att man ska utgå från bästa möjliga förutsättningar, men om det är en stam man vill åt så tycker jag att man ibland kan få göra undantag från vissa krav.

Dessutom är det så att förr reds sällan avelsstona, många gånger var de i avel från tidiga år och reds kanske inte ens in. Fortfarande finns det uppfödare som gör så. Hur ska man då få ett mått på ridbarheten? Kanske genom att studera syskon och andra nära släktingar?

Jag har själv ett sto i avel som inte var ridbar och därför avlades på. Hon är ökänd i hela Mellansverige :rofl:.Hon har dock lämnat oerhört bra avkommor, med segrar i svår hoppning och BT-segrare m fl.
Det finns alltid undantag som obekräftar regeln...;)

Man kan aldrig veta vad det är som gör en häst icke-ridbar, man vet inte heller om det nedärvs och man vet inte om det kanske försvinner vid en dräktighet.
Nej det kan man aldrig veta. Men om vi släppte på "kravet"om att avelsdjuren inte behöver vara ridbara - vart hamnar vi då? Det är ju ändå i huvudsak ridning vi avlar för och då borde det vara ett av dem obligata beståndsdelarna som alltid ska finns med ibland urvalskriterierna av våra avelsjur.

Dessutom är det så att förr reds sällan avelsstona, många gånger var de i avel från tidiga år och reds kanske inte ens in. Fortfarande finns det uppfödare som gör så. Hur ska man då få ett mått på ridbarheten? Kanske genom att studera syskon och andra nära släktingar?
Det kan vara en väg att gå i såna fall.

Kollade lite mer och Ursus hade två avkommor i svår hoppning medan Hertigen hade två i svår fälttävlan, trei svår dressyr och sex i svår hoppning. Så inte är hon rent dressyrstammad inte!

Jag hålle rmed ameo om att det kanske kan bli svårt att sälja avkommor eftersom många anser att stammen är gammal, men ska man avla på ston av sån stam så kommer detta sto ur en mycket stark stolinje som är en av de bästa i svensk historia.

Huruvida man ska avla på henne eller inte p g a hur hon betett sig vid ridning vill jag inte uttala mig om innan jag sett henne.

På stammen låter det som att hon skulle behöva en hingst som förädlar. T ex Highlight och Aerline H nedärver både hopp och gång men jag vet inte ifall de förädlar.

Kollade lite mer och Ursus hade två avkommor i svår hoppning medan Hertigen hade två i svår fälttävlan, trei svår dressyr och sex i svår hoppning. Så inte är hon rent dressyrstammad inte!

Det är väl ingen som påstått att hon har REN dressyrstam, men nog lutar det väl MER åt dressyr med den stammen....

Sen är frågan om hon ska gå i avel pga hon inte går att rida, men det kanske finns någon förklaring till det som gör att det är ok att avla på henne ändå.

Bayron räknas väl ändå inte som så gammal stam?? Eller?

Jag skulle ha betäckt henne med någon ren gångartshingst (så klart! :angel:)
Don Romantic kanske eller varför inte linjeavla på Bernstein o betäcka med Bocelli....

Men om du vill ha både och så håller jag med Görel om Aerline H.
Fast jag tror inte på det där "både och" det blir varken eller....
;)
Så, nu har jag stuckit ut hakan tillräckligt för i kväll!

Själv tycker jag att det lutar mer åt hoppning om man bortser från hingstlinjen.

Jag tror mycket på både och, vill ha så pass kompletta hästar som möjligt och är intresserad av fälttävlan.

Själv tycker jag att det lutar mer åt hoppning om man bortser från hingstlinjen.

Med tanke på att mamman är mor till Gigolo så är det väl också ett kort som väger över till dressyren... Han har tävlat msv dressyr och ligger högt i blup på dressyren.
Pappa Bayron ligger också högt i Blup och tävlar svår dressyr.

Lite kul är att stoets mormorsmor är halvsyster med Gasparis mamma.
(på mödernet)
Och ja, jag vet att Gaspari har lämnat duktiga hopphästar också!:D

Jag hålle rmed ameo om att det kanske kan bli svårt att sälja avkommor eftersom många anser att stammen är gammal, men ska man avla på ston av sån stam så kommer detta sto ur en mycket stark stolinje som är en av de bästa i svensk historia.

Huruvida man ska avla på henne eller inte p g a hur hon betett sig vid ridning vill jag inte uttala mig om innan jag sett henne.

På stammen låter det som att hon skulle behöva en hingst som förädlar. T ex Highlight och Aerline H nedärver både hopp och gång men jag vet inte ifall de förädlar.
Jag vet en avkomma efter Ursus som gick svår hoppning under många år, Magaluff med Dennis Johansson (eller var det Karlsson...eller var det...från Jönköping)
vem var den andra?
Det är konstigt när man hör att sån stam är gammaldags och omodern här i sverige, men när jag är med min engelska släkting varje höst och kollar föl/unghästar till salu, är det precis sånt *gammalt och omodernt* blod som hon söker, och hon är villig att betala mkt bättre för sånt blod än för föl/unghästar efter importerade hingstar, eftersom hon då likagärna kan ta en tur till tyskland/holland.
Visst kan man ha en outcross då och då, men att helt förakta det svenska blodet förstår jag inte alls, det är ju ett kulturarv värt att bevara.

Jag tror att det var Östanvind u Toga e Boheme, såg siffran i livstidsstatistiken.

Sjäv tillhör jag ju de som värderar de gamla svenska stammarna, inte alla, men det finns absolut de som är framgångsrika än idag.

Själv har jag ett sto från Sveriges äldsta hingstlinje som vid sidan har föl från Sveriges näst äldsta hingslinje;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 675
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 329
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde...
2
Svar
31
· Visningar
7 458
Senast: kryddelydd
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 697
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V