Dilli_Blue

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna att köpa ett sto med den här stammen:

Bayron 885 - Hertigen 505 - Ursus 431 - Locarno 150

Vad säger den stammen? Kan det var något att sattsa på för främst avel?

Sv: Avel?

Det låter som en häst från en gren av stofamilj 5 som kommer från Lasse Willner. Mormors mormor var mormor till Gaspari.

Mamman har lämnat godkände hingsten Gigolo e Giunness som går åtminstone medelsvår dressyr.

Jag tycker att det låter som ett sto av trevlig gammal svensk stam som kommer från en mycket stark stolinje.

Jag tycker det låter rysligt "tungt" och lite småtråkigt.... Men det kan ju vara en jättefin häst, jag vet ju inte hur den ser ut :idea:

Tack för svar. Nu har jag inte sett stoet än, men jag får nog åka o ta en titt på henne iaf. Alltid lika trevligt att läsa svar från dig, du ha koll liksom. :)

Tack:)

Jag tycker absolut att du ska titta på stoet!

Bayron gick svår dressyr innan han exporterades till USA förra året.

Hertigen var elithingst och lämnade svårklassavkommor i alla dicipliner. Hans avkommor kan vara lite väl temperamentsfulla ibland, men förstås inte omöjliga för då skulle de inte lyckats så bra på tävlingsbanan.

Ursus lämnade en del hopphästar och var en son till den gode Afghan.

Locarno lämnade bl a Röhäll i svår fälttävlan och hans son Utter lämnade Casanova, OS-brons i lagdressyr -72 u Gasparis mamma Russi.

Ska man avla på en gammal svensk stolinje är det här en av de bättre!

Om man bara tittar i stammen vad kan man betäcka med då? Är det ren dressyr hingst som gäller eller kan man ta en hingst med både hopp och gång?

Som du kanske vet har jag ett sto till som jag köpt av han som äger detta sto. Hon är e. Amiral - Hertigen - Iliad - Trust.

Har en 1-åring e. Rosevelt och årsföl e. Camaro M och förhoppninsvis dräktig med Dirco.

Senast ändrad:

I mina öron låter det dressyr! Vilken fin stam på båda stona, hur gör man för att hitta sådana pärlor!? ;-)

Stammen är blandad och definitivt inte bara dressyr. Multitalang som jag gillar;)

Skulle själv välja en gångartshingst som även kan hoppa.

Okey. De va en som sa till mig att det va ren dressyr-stam o då blev jag lite tja avvaktande, jag vill som sagt avla fram hästar som både få bra gång o som även kan hoppa. Mitt föl e. Camaro M hoppas jag bli både en liten hoppare o dressyrare.. *L* Men den 1-åringen e. Rosevelt, det är en ren dressyrare.

Den som sa att det var ren dressyrstam vet inte vad h*n pratar om!

Bayrons stam är blandad även om hans far lämnat flest dressyrhästar så har ju Utrillo, Immer, Gaspari lämnat svårklasshoppare.

Hertigen var Nepal - Jovial vilka båda främst lämnat hopphästar men även svårklasshästar i dressyr.

Ursus hade avkommor i åtminstone medelsvår hoppning.

Det låter som ett sto som bör passa in i ditt avelsmål!

Senast ändrad:

Den som sa att det var ren dressyrstam vet inte vad h*n pratar om!

Bayrons stam är blandad även om hans far lämnat flest dressyrhästar så har ju Utrillo, Immer, Gaspari lämnat svårklasshoppare.

Hertigen var Nepal - Jovial vilka båda främst lämnat hopphästar men även svårklasshästar i dressyr.

Ursus hade avkommor i åtminstone medelsvår hoppning.

Det låter som ett sto som bör passa in i ditt avelsmål!

I mina öron låter det mest dressyr iaf... men jag vet kanske inte vad jag pratar om...:confused::p
Kollar man det preliminära BLUP-indexet för det här stoet så har hon 119 i dressyrindex och 95 hoppning, gångart.temp.:124 hopptemp: 96.

Det är bara för att du hakat upp dig på att hingstlinjen gett mest dressyr från Chagall och framåt.
Vad stöder du åsikten att Hertigen och Ursus är dressyr på?

Stoets medelfelsiffror i blupen är 16 och 17, d v s inte alls tillförlitliga. Själv är hon inte bedömd och alltså är siffrorna bara spekulationer.

Jag äger själv en häst som härstammar från samma stostam som stoet i denna tråd. Mamman till min häst har främst lämnat hopphästar (min häst är hennes i särklass sämsta avkomma :rofl: nu utlånad till ridskola) - hon är med råge klar för Elit, trots sin blup på 94 i hoppning och 98 i dressyr....

Jag är helt enig med Görel om att det är en stam som går att använda till avel för både hoppning och dressyr.

Vad jag däremot spontant känner är att det möjligen kanske skulle kunna bli svårare att sälja avkommor undan detta sto, pga att det är en såpass "gammal" stam i henne. Att de eventuella köparna skulle kunna backa på att de inte vet så mkt om dessa gamla hingstar som finns bakom. För vi vet ju alla att hur mycket vi än tjatar om mödernelinjernas betydelse så har ryttarna oftast noll koll på det ändå...

Det enda som jag hakar upp mig på på det här stoet är att hon inte är ridbar, enligt ägaren.... Jag har ju redan ett avelssto som jag inte kan rida pga en gamal senskada..

Vill bara säga att jag syftade INTE på dig när jag skrev att en sa att de va ren dressyr. ;)

Nä, det förstod jag! ;)

Tror säkert att detta sto kan lämna både bra hopp o gångartshästar.
Sen är det väl så att jag har gångartsögonen på mig och ser mest till det....
Tror också att det flesta förknippar Bayron o Bernstein med dressyr och inte hopphästar.

Varför går hon inte att rida?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 675
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 329
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde...
2
Svar
31
· Visningar
7 458
Senast: kryddelydd
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 697
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX