• Avel
  • Trådstartare Trådstartare titti
  • Startdatum Startdatum
T

titti

Någon som kan tipsa om en Welsh hingst med goda tävlingsmeriter? Hoppning eller fälttävling. Hingsten bör finnnas i södra sverige.
Mitt sto är av den större modellen, så hingsten bör då ligga på max 137 cm. Hon är e. Paddock Camargue. Ett bra psyke är oxå viktigt. Någon som har tips??

Fabian II RW 79 och Thornberry Love Knot RW 86 är väl två hingstar i södra Sverige som gått bra på hoppbanan. 127 resp 125 cm höga. Sistnämnda har segrar i msv B hoppning och en avkomma med SM-medaljer, men då i dressyr. Fabian II har själv vunnit SM i fälttävlan och tagit brons en gång.

först Fabian II, sedan Thornberry Love Knot:
079.jpg
thornberry_loveknot.jpg

mer info: http://home.swipnet.se/swf

Candide RW 72 SM körning, hoppning msv, dressyr LA startat fälttävlan med placering i DM.
Förutom det så har han ett bra temperament, luftiga rörelser med bra bakskjut samt prestationshäsrstamning, isabell....... :cool:

Varför inte prova Molgarnedd Dewin som är köpt hit till Sverige av Mats Olsson för att just passa till Camargues döttrar, han står i Skåne i år och är mycket snygg och trevlig i sitt temperament :idea:

Tack för tipsen! Molgarnedd Dewin, Har han några tävlings meriter? Vem är Sörelgens Chess efter och var står han?
Thornberry Love knot har ju lämnat bra tävlings avkommor mig vetligen, men var är han stationerad i år?
Man vill ju helst inte kör mer än 25 mil enkel resa.
Finns dom kanske på semin? :bump:

Dewin är en urläcker hingst under utbildning, han gjorde ett kanon bruksprov med höga siffror.
Har sett han in live 2 ggr, han är så läcker, vi har tre ston från Kulltorps, det är dom som äger honom, men han ska ner på station till Skåne.
Sen har du Montana med ett stuteriprefix framför, även han med ett kanon bruksprov, tror han står i Trollhättan, också en supersnygg hingst.
Men vi ska betäcka ett av våra Camarouge ston med Dewin om något år.
Lycka till.

Sv: avel

---Eller om man vill ha en avkomma som blir "lite större", en ridponnyhingst.

Från welsh rasen och till ridponny är steget kort.
Ridponny är till allra största delen förädlade, förstorade welsh ponny.
Avkommorna kliver från welsh stamboken direkt in i ridponnystamboken.

I Sverige finns flera mycket goda ridponnyhingstar som enbart för welsh och fullblod, samtliga hingstar har gått sportponnybruksprov med testryttare-vilket är både ett temperament och brukstest.

Nackdelarna att använda ridponnyhingst är KOSTNADERNA för betäckning.

Fördelarna är att avkommorna har ett högre försäljningsvärde. Huvudsakliga anledningen är inte alltid att dom blir bättre än renrasiga welshar, utan att dom blir C och D ponny som har en större marknad än B-ponnyerna.
peråke

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: Gimlan
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka