Avel på eksemhästar Island

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vendela
  • Startdatum Startdatum
V

Vendela

Jag är mycket medveten om att ni diskuterat det förut, men jag måste bara få skriva av mig.
Har idag fått reda på att en person som är mycket verksam i SIF på lokalnivå har medvetet försökt betäcka sitt sto som är svårt drabbad av eksem.
Hästens allmäntillstånd är inte bra i övrigt heller.

Att de människor som äger dessa ston och tydligen vill krama ur fullständigt existerar är tydligen bara att inse, och även bland dem som utger sig vara genuint intresserade,men att hingstägare gladeligen tar emot ston som ju faktiskt bär på ärftliga sjukdommar är konstigare.Visst det ger inkomster för stunden men sedan då?
Förstår nån hur de egentligen tänker?

Jag anser att vi enbart ska registrera islandshästar efter eksemfria föräldrar hädanefter.Vi måste få ett stopp på detta.

Jag hörde en gång argumentet att ett eksemsto bara fått eksemfria avkommor,men deras avkommor då? Är det så illa ställt med kunskaperna hos människor som utger sig för att ha detta som både yrke och hobby?

Sv: Avel på eksemhästar Island

Vendela skrev:
Jag hörde en gång argumentet att ett eksemsto bara fått eksemfria avkommor,men deras avkommor då? Är det så illa ställt med kunskaperna hos människor som utger sig för att ha detta som både yrke och hobby?

Ja. :(

Eller, man VILL inte veta för man tror man kan tjäna pengar på eksemaveln.

Snabba enkla pengar! Hänsynslösa snabba pengar!
Och sorgligast är, att så många inom det så kallade "toppskiktet" av både SIF-aktiva som tävlande och avlare som bedriver avel på eksemindivider gör det.
En stor artikel för ett tag sedan om "årets avlare" - i texten framgick det att de avlade på eksemston - men hallå - de som utsett dessa till årets avlare, och de själva - har de inget förstånd om djurskydd och sund avel? Man blir nästan gråtfärdig.

Och så gick Johan Häggberg ut i Hästmagazinet för två (?) år sedan och sade att eksemavel var helt okej, så länge stoet var tillräckligt högt bedömt.

Trassla skrev:
Och så gick Johan Häggberg ut i Hästmagazinet för två (?) år sedan och sade att eksemavel var helt okej, så länge stoet var tillräckligt högt bedömt.

Öhhhh...menar människan att de avkommorna skulle ha annorlunda känsel då eller???

Detta påstående kan ju bli hur dumt som helst...Avla gärna på sjuka djur,bara de är snygga!!

Ibland får jag en känsla av att storhästmänniskor inte tar islandshästanhängarna på allvar,kan det vara så enkelt som att det finns typ sådana här höjdare inom sporten.Vet alltså inte filosoferar bara lite så här i lunchtid..

// Åsa

Nu ska jag vara rättvis och säga att han inte ordagrant sa 'så länge de är tillräckligt högt bedömda', men det var andemeningen helt klart. Den uppfattningen är han knappast ensam om heller.

(Moderator: Jag antog att det var okej att nämna namn eftersom det faktiskt var en offentlig artikel i en offentlig tidning.)

Det verkar som om var och varannan mänska avlar på exemhästar....
På vissa hingstannonser står det att de "tar extra väl hand om exem ston".Varför det?Sluta ta emot dem överhuvudtaget!
En del hingstägare avlar själva på sina egna exemston.Alla har någon skum bortförklaring till att avla på just detta stoet.
I många till saluannonser ,även här på bukefalos ,saluförs välmeriterade sto med exem till avel.
Det måste till något slags förbud eller liknande för att vi i framtiden inte ska förstöra våra fina islänningar.

skjona skrev:
Det måste till något slags förbud eller liknande för att vi i framtiden inte ska förstöra våra fina islänningar.

Det FINNS ju redan förbud - defektlistan gäller alla raser.

Men de efterföljs inte för det finns ingen kontrollinstans.

Och så är det nog tyvärr så att vår ras redan ÄR förstörd :(

Minst hälften av alla individer är allergiskt disponerade och nästan lika många riskerar spatt.

Det vi har att förvalta är de FRISKA individerna som kan leva på ett bra sätt HÄR utanför Island. Vi behöver helt enkelt forma en ras som kan klara ett liv med knott genom att gallra bort den gren av rasen som bara mår bra på Island.

Det låter ju hemskt det du säger att hälften av våra svenska islandshästar antingen har spatt eller är ärftligt disponerade för exem!
Varför ser inte SIF allvarligare på problemet?
Skulle man kanske kunna införa krav på vet.besiktning och friskhetsintyg som garanterar att godkänd hingst eller tänkt avelssto inte har en ärftlig benägenhet att utveckla spatt eller exem? :confused:

skjona skrev:
Det låter ju hemskt det du säger att hälften av våra svenska islandshästar antingen har spatt eller är ärftligt disponerade för exem!
Varför ser inte SIF allvarligare på problemet?
Skulle man kanske kunna införa krav på vet.besiktning och friskhetsintyg som garanterar att godkänd hingst eller tänkt avelssto inte har en ärftlig benägenhet att utveckla spatt eller exem? :confused:

På Island har man ju en tradition att slakta ut de hästar som inte håller måttet, så där är spatten inte så stort problem. Om knotten hade funnits på Island hade man rensat bort eksemhästarna för länge sedan - det ligger inte direkt i islänningarnas natur/kultur att dutta flera timmar med varje häst per dag... :smirk:

I Sverige avlar vi vidare på de här hästarna istället :mad:

SIF är ju en medlemsorganisation och har det funnits en opinion så är det snarare FÖR att skydda eksem- och spatthästägares ekonomi än för sanering av sjukdomar i rasen. Det är upp till oss alla att ändra på det ! SH står för defektlistan men har ingen kontrollinstans för oss.

Det HAR hänt väldigt mycket. När jag började debattera det här för 20 år sedan hade de flesta "stora" eksemhingstar och det fanns ingen som helst förståelse för medicinska fakta. Nu, säkert mycket pga att internet underlättar debatt och information :love: är faktiskt en del i gungning.

Alla hingstar måste gå igenom ett böjprov som 7-åringar och visar det något bak krävs spattrtg. Och OFFICIELLT godkänns inte eksemhingstar längre. (fast det räcker att kolla licenslistan så ser man att det bara är en pappertiger)

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Avel Nu måste jag helt enkelt ta upp den här diskussionen :banana: dock vill jag att vi lämnar islandshästar utanför denna debatt-för det är...
2
Svar
29
· Visningar
2 803
Senast: Tussilago
·
Avel Hittade den här notisen i lokaltidningen. Artikel Det gör mig något fundersam. Så här står det: "Miljökontorets beslut att...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: ameo
·
Avel Eller… Dags att avsluta min korta karriär som uppfödare? Jag har läst och begrundat ett flertal trådar och nu börjar jag känna mig...
2
Svar
31
· Visningar
2 853
Senast: Flower_Power
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V