Avel och vilseledande marknadsföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

crazy

Något som retar mej till vansinne är vilseledande marknadsföring.

Där finns en hingst som utannonseras till avel med rubriken "Skäck färg 100%" som rubrik.

Jag mailade och frågade om hingsten-nepp han är inte testad för det homozygota anlaget.Hade jag sett en annons med den rubriken hade jag förmodligen som stoägare trott att de garanterar 100% färg på fölen.

Jag mailade tbx och sa att de borde tänka på sin formulering i rubriken eftersom det är minst sagt vilseledande att använda en sådan rubrik.

De kunde inte hänvisa till vad det var för stam mer än faderns namn och hänvisade till att kontakta ägaren för mer info om stam...ja jösses säger jag bara.

När det handlar om hästar med attraktiv färg handlar det om att få kunder till vilket pris som helst...vad som helst bara färgen är där...åt helsike med etik och moral gällande allt tydligen.

Det är denna typen av avel...där man enbart bryr sej om färg...som skapar dåligt rykte åt hästar med annorlunda färger.

För hundrade gången...tänk på härstamning och exteriör!Färgen ska vara en extra bonus!

Massor av annonser ute...vi har en skäck-en prickig-en isabell...erbjudes till avel...m okänd stam...:crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Helt otroligt!

Falsk marknadsföring...:mad:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Håller med du. Det är inte sällan jag har sett annonser för isabellhingstar, med texten "Har du fuxsto? = 100% chans till isabellföl!" :crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Minns inte om det var avelsannons eller till salu-annons, men hästen (fux om jag inte minns fel) var i vilket fall "intressant ur avelssynpunkt" då modern och/eller fadern var isabell :confused::crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Många försöker lura de som inte är så kunniga, eller så är de okunniga själva!
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Liknande fenomen har jag också sett...förr var det vanligare med såna misstag då folk inte visste så mkt i allmänhet om färger o dess nedärvning.

MEN fortf idag kan man se att folk som tom VET att där inte är tex skäckanlag på ett enfärgat föl...ändå kör med sådana saker i annonserna som "mamman är skäck"...då har man inte ljugit BOKSTAVLIGEN...men vill få folk att tro att kanske kanske kan de få skäckföl på den hästen i framtiden(dvs ett förtäckt säljargument)....USCH SÅ FULT GJORT!:devil:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Sedan finns det ju tyvärr även de som ljuger åt andra hållet oxå:mad:

Går ut och pratar vitt å brett om att hingsten deras minsann är född brun och inte har några BEC anlag alls, dvs ingen risk för "albinoanlag" (Ja...jag vet att det inte heter så!)...


Och så kommer folk med sina gulfödda ston, och vips... konstigt, dså föds minst fem avkommor året efteråt som saknar färg:eek::crazy:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

just det...höll jag på att glömma. Det finns väl en hblhingst som bär på anlag som sägs vara mörkbrun?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag hoppas verkligen att det är okunnighet som ligger bakom sådana saker och att de inte spelar på andra människors okunnighet.

Kom på att jag även sett, på ett stuteris hemsida, en ettåring som var till salu. Detta var "en fux i dagsläget, men då pappan är gulbrun så är det mycket möjligt att även han blir gulbrun om något år" :eek:

Jag höll på smälla av! Om man nu är så otroligt intresserad av färger med gulanlag och avlar med detta som delmål, borde man inte sätta sig in i färggenetiken lite bättre?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det hoppas jag också!
Tyvärr tror jag inte att det alltid är så.

Jag har sett allt från felaktiga uppgifter om färgnedärvning som crazy tar upp till felaktiga tävlingsresultat. Alla kan inte vara okunniga.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag tror det är Ravell e. Bernstein du tänker på. Bland halvbloden är det ju inte hela världen med dubbelgula föl då alla färgkrav där numera tagits bort, men inom connemara har man väl kvar att det inte är en godkänd färg... Vet inte om det finns fler raser?
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja jag har även för mej att jag sett en vitfödd knabstrup där det stod..."kommer att bli helprickig när fölpälsen är fälld".

Nog för att jag vet väldigt lite om färgerna på knabstrup...men är man vitfödd-är man väl alltid vit därefter?

Jag är ju mer hemma på skäckar...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja, prickiga hästar kan jag ingenting om och är rätt dålig på skäckar (men vet förstås skillnad på homo och heterozygot, samt att minst en förälder måste vara skäck) men att en fux inte kan bli gulbrun, det vet jag iaf.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Ja jag har även för mej att jag sett en vitfödd knabstrup där det stod..."kommer att bli helprickig när fölpälsen är fälld".

Nog för att jag vet väldigt lite om färgerna på knabstrup...men är man vitfödd-är man väl alltid vit därefter?

Jag är ju mer hemma på skäckar...
Just det där är ju lite komiskt, för det kommer inte bli några prickar på fölet ifråga, däremot är den sannolikt homozygot prickig - de brukar ha väldigt lite prickar om några alls - och kommer således lämna 100% prickig avkomma.

I övrigt håller jag med om att det är alldeles för dåligt med färgkunskap på många håll.
Om inte annat så vittnar ju färgtråden här om det... :angel:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

OT

Intressant, vet inget om knabstruper men hos den egendomliga prickiga hundrasen dalmatiner så föds ju valparna vita, prickarna börjar synas vid 10 dagars ålder. Nån som vet mer, hittar inget på nätet.
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Jag tycker det är lite läskigt att folk bara väljer ut hingst enbart efter färg...utan att ta reda på vad som finns bakom.Antingen med okänd härstamning el kanske tveksamma inblandade raser som får en att fundera på vad sjutton det är för nåt.:crazy:

Jag kan väl tycka att ska man som station erbjuda en hingst med färg...bör man också kunna presentera både vad som gäller gällande färgen på ett korrekt sett gällande anlagen...likaså kunna presentera vad som ligger bakom hästen rent härstamningsmässigt.:)

Väljer man fläckiga Ture cob/ardenner okänd härstamning...Prickige Rudolf med känd knapstrubfar men okänt möderne...alt isabellfärgade "Gyllenlock" imp Danmark okänd stam...då måste väl ändå de flesta inse att de knappast kan anses som lämpliga avelsindivider?

Men ÄNDÅ lockas folk till att använda dessa.Jag kunde förstått det NÅGOT mer om det handlat om en hingst med fräck färg som presterat kanon i svår klass...men som tyvärr inte har någon härstamning...om då valet faller på en sån(men avelsresultatet blir ju tämligen osäkert).Men att använda hingstar som övriga ovan ger mej rysningar...:eek::eek:
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Det kan ju ha varit svårt för uppfödarna att se om han var gulbrun kanske...en del gulbruna har ju så lite gula skiftningar att det knappt syns...dvs övervägande bruna med bara svaga skiftningar i flanken osv.

Däremot borde man kanske då via härstamningen kunna räkna ut vad som finns bakom...och på så sett kunna ana ev gulanlag.

Har man då en ras där det är vanligt förekommande med gult anlag...kan ju färgtest vara lämpligt för att avgöra vilket anlag hästen bär på.

En cremello/perlino är inte sämre än nån annan...det är bara gamla rön...
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Har sett en saluannons, med en fux med flaxanlag på bilden, där det stod i texten att den var brun... :crazy:

Läste igår ett gammal nummer av Hästfocus, där ett sto hade fått tvillingföl (som överlevde) och ägarna var SÅ glada att de hade fått två så fina fuxföl - fast på bilderna var det två bruna föl... :smirk: Båda ägarna var citerade i texten med orden "fuxfärgade föl".
 
Sv: Avel och vilseledande marknadsföring

Hej köpte själv en hingst som 5 åring .Var då redan skm .Enligt uppfödaren och reg bevis var han född Br vilket visade sig senare att han inte var då han fick BEC födda föl Detta fick jag som köpt hingsten skit för av bl a en granne . Att köpa en hingst av den rasen som är född Gbr istället för Br gör stor skillnad . Det var skäl nog för mig att lämna tillbaka honom som dolt fel . Vilket jag valde att inte göra då hans avkommor är super och så även han .Det finns många som väljer att kasta skit på hingsägarna utan att ta reda på fakta .Detta är ett minst lika stort problem fast ifrån andra hållet . Det är svårt att veta vilken färg din hingst är född i om det är en skm när du köper den den ända du kan lita på då är uppfödarna . Ett ordspråk på vägen en bra häst har ingen färg men en dålig häst har alltid fel färg Mvh en glad ägare till en numera Gbr född hingst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp