Sv: Avel och förädling -skatteregler?
Nej, du antydde det och det är samma sak.
Men du hänvisar ju till rena informatörer på SKV. Det är milsvid skillnad mellan informatörer och utredare på SKV, jag har också enbart positiva erfarenheter av SKV's informatörer. Informatörerna har som jobb att vara trevliga, informativa och tydliga. Utredarna har inte det på sin agenda överhuvudtaget, snarare tvärtom. De har ingen skyldighet att vara varken trevliga eller informativa, deras mål är att kunna avkräva så mycket skatt de bara kan från en person som hamnat under luppen. Är man dessutom avogt inställd till den ärendet gäller p.g.a. olika omständigheter som inte har med ärendet att göra egentligen gör det ju inte saken bättre för den skattskyldige...
Så ska vi fortsätta diskutera detta vore det bra om du hänvisade till SKV's utredare i fortsättningen om du har erfarenhet av dessa vill säga.
Du skriver också att myndigheten älskar personer som tjänar pengar, jo tack det är jag mycket medveten om. Men knappast för att de tycker det är trevligt att dessa personer har en bra lön utan för att det kan finnas pengar att kräva om man bara hittar på något som denne kan tänkas ha "fuskat" med. Exempelvis kan man ju hitta på att en bränsleförbrukning på en bil är si och så vilket innebär att reseavdraget är för högt angivet. Vips så har man ju ett case där man kan ta ut ett extra strafftillägg om 40% på summan man har "fuskat" med. O.s.v. o.s.v.
Man kan ju också beslagta någons bokföring med förevändningen om att den ska granskas för att sedan en tid senare hävda att just samma bokföring saknas och sedermera gripa personen ifråga och sätta denne i häkte...men det är ett extremfall och hör som tur är inte till vanligheterna.
Det spelar tyvärr ingen roll om man tjänar stora pengar eller inte, reviderad kan man bli ändå och felaktigt behandlad. Så det har inte med saken att göra tycker jag. Dessutom är gränsen mellan hobby och verksamhetsutövning i princip värdelös. Du kan t.ex. inte driva en jordbruksfastighet som hobby, den är ett företag oavsett och du måste deklarera för den separat. Har du bara utgifter, ja då har du bara utgifter och du behöver inte vara fuskare för det så där drar du ju återigen ett stort antal jordbruksfastighetsägare över en kam och kallar dem fuskare bara för att de enbart drar av moms och aldrig betalar in någon och tekniskt sett borde höra till kategorin hobbyverksamhet.
Jag tror du behöver läsa på lite om vad skillnaden är mellan jordbruksfastighet, hobbyverksamhet och olika former av andra företag för att förstå debatten, eftersom du nu blandar in fakta som handlar om gränsen för hobby och näring vilket inte funnits i diskussionen från början. Ingen har haft det problemet i den här diskussionen, jag har det då rakt inte, så jag förstår inte varför du drar in detta i sammanhanget?
Dina generaliseringar du gör i dina inlägg tyder snarare på okunnighet/oerfarenhet och då blir det inte någon givande debatt enligt min mening.