Avel arabhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snuffsie
  • Startdatum Startdatum
S

snuffsie

Måste fråga er som kan här på buke...
Hittade följande och blev förbryllad..
Hade för mig att att man måste visa speciellt för att få sin arabhingst godkänd för exempelvis halvblodsavel, angoaveln, ridponnyaveln mfl. Alltså att den "vanliga" avelsvärderingen för araber inte räcker har jag fel eller...

"I mars 2003 gjorde XXXXXXbruksprovet för arabiskt fullblod, där han tilldelades 38 poäng i ridprovet och 35 poäng exteriört och blev där med klass 1 hingst. Därmed är han godkänt för betäckning av alla raser."

Kikade även in på ridponnyföreningen ovan nämnda hingst finns inte med som godkänd för ridponnyaveln
http://hingstar.ridponny.cc/

Kikade in på angloföreningen fanns inte med där som godkänd för angloaveln

http://hem.passagen.se/anglo/
Undrar över vad jag läste, har tagit bort namnet på hingsten av hänsyn till ägaren om det skulle vara så att det som står är fel..

Det jag undrar över är den meningen där det står
Därmed är han godkänt för betäckning av alla raser. Stämmer detta eller inte????

Om man avlar med xx-sto vad händer då, går det att regga avkomman med fulla papper eller ej?

Undrande snuffsie

Sv: Avel arabhingstar

Gissar på inte..
Godkänd för alla raser.
Brukar hålla koll på vilka arabhingstar som är godkända för anglo och halvblodsavel även lite koll på ridponnysidan.
Vad jag vet har ingen av dem som är godkända för fler raser som skulle ha så låga poäng som 35 extriört.

Dessutom vad jag vet (peppar peppar ta i trä) finns endast en arabhingst godkänd för alla raser.
Han är AB-premierad med 41 poäng så det kan inte vara den.

Kan vara en nykomling som jag inte känner till så jag får kanske ta tillbaka vad jag säger.
Svårt att svara säkert när man inte vet namnet

Någon annan som vet?
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Skulle med andra ord noga kolla uppgifterna INNAN betäckning.
Annars kan det bli problem med papprena.
Mvh El

Han får ju lagligt betäcka alla raser.:smirk:
Vilka som sen går att registrera med vilka papper beror ju på vad det är för rasförbund.
Dock går väl alla att registrera i ARAB som partbreed, om det nu råkar vara nåt som lockar.
Tycker nästan det är vilseledande reklam att uttrycka sig så om sin hingst, men antagligen vet inte ägaren bättre....

Är också på gång att betäcka mitt sto med en arabhingst som "är godkänd för alla raser". Eftersom mitt sto är ett eng. fullblod så hörde jag efter med hingsthållaren vad som gäller och huruvida jag får registrera bebisen som en anglo?
Hingsten måste för att jag ska få rega som en anglo vara godkänd av sv. angloarabföreningen (vilket denna hingst inte är, ännu i alla fall).
Mitt förväntade föl blir då en arabkorsning istället, part breed. Tyvärr...
Nu tycker jag att den hingsten är fin och trevlig ändå och för mig spelar det inte så stor roll :love: (förutom att fölet antagligen skulle vara mer värd i pengar).

Liknande trådar

Avel Nyfiken i stort vad tycker ni om mitt val av hingst för betäckning hej alla glada hästälskare NU har jag bestämt mig för...
2
Svar
38
· Visningar
2 794
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 223
Senast: CATTY
·
E
Avel Jag håller på med två raser där respektive avelsföreningen samt de som håller på med dessa raser har olika åsikter. Raserna det gäller...
2
Svar
22
· Visningar
2 294
Senast: Inloggningsnamn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka