avdrag för galoppen

Sv: avdrag för galoppen

fd ridskolehäst ;) nä, men hon har aldrig behövt jobba rätt vilket gjort att de starkare sidor stärkts och de svagare försämrats. har jobbat massor med att få henne mera jämn och i somras var hon på sin topp (hade då ägt henne i 4 år) men sedan kom hösten med en massa strul så nu har vi backat och börjat om. Märker ju att musklerna kommer snabbare tillbaka (måste köpa ny sadel igen, den förra är ju bara från november ;) ) sen att hon börjar ha åldern inne hjälper ju inte till

Ja, hästen är ren. tidigare erfarenheter med vrickningar (på mig själv och folk i omgivningen som kan hästar) gjorde att vet ej tillkallades. Eller pratat med en som bad mig vänta några dagar och se, och redan efter två såg man skillnad.

Jag hade en exakt liknande erfarenhet i höstas, halt häst (och jag hade vittne till att hon hade gått omkull i hagen under lek) och hästen förbättrades så tydligt och snabbt av sig själv att jag kallade aldrig in vetten, utan lät henne vila sig ren.

Men hade hon därefter tvärvägrat fatta ena galoppen hade jag definitivt utrett henne.

Men alltså, såvida inte hästen aldrig har kunnat fatta/velat fatta vänster galopp, så förklarar ju faktiskt inte bara mindre muskler det hela. Hästar kan liksom galoppera av naturen, vill den konsekvent inte fatta ena galoppen finns det ju högst påtaglig orsak att kolla upp orsaken!

Bättre att försöka korrigera, hur många gånger som helst än att fortsätta i fel galopp tycker jag i alla fall. Har du ridit i fel galopp hela vägen har du ju faktiskt inte genomfört rörelsen, så beroende på domare kan du faktiskt få noll på hela galoppen.

Det har jag gjort/fått. :angel: Och det bara på en klubbtävling. Har även fått 0 på ett helt moment när hästen bröt av en bokstav för tidigt (från rätt galopp såklart). Ibland lär man sig den hårda vägen! :rofl:

Ibland oroar man sig för mycket tydligen. Vi satte galoppen. 6 poäng gör själva galoppen åt vänster och 7!!! För galoppvolt i vänster. Vår ända 7:a. Man skärper sig då det gäller

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett litet problem med min häst. Jag har en stor kille som är ganska omusklad. Han går bra i både skritt och trav. Han har...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: Buck
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar