avdrag för galoppen

vinkelina

Trådstartare
min lilla donna har ju bestämd sig för att vänster galopp inte existerar. NEJ och åter NEJ. vi jobbar på det och det är trolige bara att hon tappat rätt mycket muskler

nu skall stallet jag står i ordna en lite klubbtävling, man får tom ha med sig spö in på banan. Så funderar på att ställa upp och förra gången gick det bra, kan bero på att det nästan bara var en galoppvolt åt vänster

men i programmet vi skall rida i nu så är det ett varv i vänster galopp, inga volter eller annat där man kan "korrigera"

så vad ger minst avdrag, dra höger galopp i hela vänster varv, eller bryta av och försöka på nytt med risk att de igen blir fel.

tävlar mest för att vi skall få in rutinerna tillbaka så det är inte så allvarligt. men man vill ju ha bra % i alla fall ;) (ok allt över 50 % är är väl bra)

Sv: avdrag för galoppen

Om hästen protesterar så skulle jag kolla upp den innan jag ens tänker tanken på tävling. Den har antagligen ont.

Bättre att försöka korrigera, hur många gånger som helst än att fortsätta i fel galopp tycker jag i alla fall. Har du ridit i fel galopp hela vägen har du ju faktiskt inte genomfört rörelsen, så beroende på domare kan du faktiskt få noll på hela galoppen.

orsaken är en skaderik höst och dåliga muskler som gör att höger galopper är mera "naturlig" för henne just nu. vi jobbar med att få till en bra vänstergalopp, och för en månad sedan när vi tävlade fick vi 57% och e 7:a på vänster galopp. MEN det är mycket bråk, och man borde fatta galopp på en volt för att den skall bli rätt, vilket inte funkar denna gång.

är som tur var bara en övningstävling, rider man fel får man ta rörelsen igen (tex om man glömmer snett igenom)

saknar kunskap men har erfarenhet:
På en liten klubbtävling (mest ridskoleekipage) med inhyrd proffsdomare fick de som gick hela momentet (galopp på stora mittvolten t ex) i fel galopp noll i protokollet (eller om det var streck) momentet ansågs inte utfört.

Kändes hårt mot barn på tjuriga ponnyer...

så det är nog bättre med ett enda steg i rätt galopp än inget alls.

då får vi träna bara. av nån anledning har det gått bättre på just träning, tävling, kanske man skärper till sig då?

orsaken är en skaderik höst och dåliga muskler som gör att höger galopper är mera "naturlig" för henne just nu. vi jobbar med att få till en bra vänstergalopp, och för en månad sedan när vi tävlade fick vi 57% och e 7:a på vänster galopp. MEN det är mycket bråk, och man borde fatta galopp på en volt för att den skall bli rätt, vilket inte funkar denna gång.

Ja, men då kanske man bör träna upp hästen ordentligt innan man går i tävlingstankar, min syn på det hela bara.

den egentliga tävlinssäsongen drar igång tidigast i slutet på maj för oss. har dock inte tävlat på två år, så ser dessa klubbtävlingar som jättebra övning. tyvärr så kommer de inte så jätteofta vilket gör att man passar på, och så får man jättebra tips på vad man skall träna på innan det är på riktigt.

Klart du ska vara med o öva.
Men då måste du ju rida rätt och kräva att hästen går valt program, om det sen inte blir rätt är en annan sak. Men satsa på att göra rätt iaf! :)

Jag anser att tävling ska vara ngt positivt och enkelt för hästen. Den ska få känna sig duktig inne på banan. Det ska vara rätt sak på rätt plats, sedan kan ju kaliteten variera beroende på dagsformen. Fattar hästen fel galopp för att den inte kan fatta rätt så ger man hästen en för svår uppgift med programridning. Fel galopp ska alltid korrigeras efter bästa förmåga annars blir det 0 poäng. Jag hade jobbat rehabilitering och väntat med träningstävling tills hästen klarar av det som begärs.

Jag tycker du ska strunta i procenten och som Waco säger inte kräva något av hästen den inte klarar av. Om det inte finns ett rent skritt+trav program ni kan starta, rid fram till domaren innan och säg att du inte kommer rida någon vänstergalopp, trava bara igenom de bitarna, så får du 0 poäng där. Det spelar väl ingen roll vad du får för procent på en inofficiell tävling om du bara ska dit och träna?

Om du vet att du kan fatta vänster galopp på en volt kan du lägga in en innan galoppen. Du borde väl få två poäng avdrag p.g.a. felridning, men det kan det kanske vara värt?
Så har jag gjort någon gång när samarbetet med hästen slutade fungera på banan.

jag skulle också till att börja med gå igenom hästen, efter en skaderik höst och en gammal häst (om det inte är en annan häst förstås?) så dyker det lätt upp snedheter, stelhet, låsningar mm.

Om man nu ska tävla med den så skulle jag ta en felridning och göra den galoppdelen i trav. Jag ser ingen anledning till att sitta och korrigera och "skola" på tävlingsbanan, inte heller att chansa och göra det obalanserat och "medvetet fel" (dvs att hästen går i fel galopp).

Som jag förstod det i förra tråden så var det aldrig ngn vet som behandlade hältan. Eller? Och därmed ingen som kollat om hon nu verkligen är ren?

Vad har du för belägg för att hästen verkligen är snedmusklad?

Jag tycker det är uteslutet att du ens rider hästen utan att först kolla upp att den verkligen är ren.

I mina öron låter det bara som att du kommer med en massa ursäkter till varför du inte ska behöva kolla upp den.

Oj. Med den faktan på bordet ändrar jag mina rekommendationer. Se till stt hästen är helt ren först. Veterinär och ET är på sin plats.

Ja, hästen är ren. tidigare erfarenheter med vrickningar (på mig själv och folk i omgivningen som kan hästar) gjorde att vet ej tillkallades. Eller pratat med en som bad mig vänta några dagar och se, och redan efter två såg man skillnad.

hon har alltid varit sned i muskulaturen, och behandlas av motsvarande ET vid behov. tyvärr har alla höstens problem gjort att vi får gå ca 6 månader bakåt muskelmäsigt. man märker skillnad och vi är på rätt väg (även fast det inte alltid känns så) vi har hittills jobbat på traven, att få den bra, flytande och avslappnad och efter en månads jobb är den ok. Nu koncentrerar vi oss i stället på galoppen som inte är 100% ännu men räknar med allt skall vara bra till sommaren, dvs har en långsiktig plan.

att jag trots det väljer att "tävla" på klubbnivå på hemmaklubben är för att få in rutinerna tillbaka, få lite omväxling och för att hästen faktiskt gillar det. ser inte vårt tävlande mer än som ett lättare träningspass då i för tillfället bara håller oss till C program trots att kapacitet finns för högre klasser.

Om hästen är sned skulle jag lägga energi på att bara jobba med stärkande och uppbyggande övningar i skritt, i kombination på att ET behandlar den eller i alla fall ser över den.
(Förutsätter förstås då att hästen är frisk och inte behöver veterinär, men det säger ju en ET till om de hittar något som visar på det)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett litet problem med min häst. Jag har en stor kille som är ganska omusklad. Han går bra i både skritt och trav. Han har...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: Buck
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar