Avdelning B

MoQ

Trådstartare
Visst är det väl så att unghästarna upp tom 6 års ålder skall göra 2 felfria rundor både på hinder och tid innan de tillåts sstarta avd A?

Sv: Avdelning B

Du har så rätt så. Hästen ska ha presterat två felfria ritter i unghästavdelning på minst samma höjd det år hästen blir 6 år.

Men det fnns ingen unghästavdelning längre ;)

ALLA får starta avd. B nu, men det gäller samma för unghästar.

Min "unghäst" är -01:a, alltså 6 i år, visst räknas hon som unghäst året ut? Hon har fått 2 för tidigare, vilket betyder att jag får ha henne som unghäst ett år till, om jag skulle önska, visst stämmer det? Men jag MÅSTE väl inte ha henne som unghäst ett år till?

Frågebomb! Hoppas någon vet och orkar svara :angel: :D

Jag citerade TR. ;)

Jodå, din häst räknas som unghäst hela året ut. Och som du skrev så får du fortsätta rida avd B så länge du vill.
Hon är 6 år, och det kan hon räknas som i tävlingssammanhang. :)

Och för att förtydliga det du skrev trazel så är det så att 4- och 5-åringar inte får starta avdelning A om de så har 20 nollor. Enbart 6-åringar får tas upp i avdelning A.

Då kan jag komma med två frågor till :)
Är det hästen som ska ha gått två felfria rundor eller är det ekipaget? Och om man gått två felfria t.ex 1m rundor när hästen var 5 år gills dom så att man kan hoppa avd. A direkt när hästen är 6 år då? eller måste man göra om det :angel:

Gäller det en ridhäst säger TR såhär:
"6-åriga hästar får starta i avdelning A i klasser 0,90-1,25 hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i unghästavdelning på minst samma höjd det år hästen blir 6 år."
Gäller det en ponny säger TR såhär:
"6-årig ponny får ridas i avdelning A efter två felfria ritter i avdelning B i samma eller högre klass med aktuell ryttare."

Alltså gäller det för häst enbart hästen, för ponny ekipaget. Ska man dessutom vara petnoga kan det på ponny vara felfria rundor gjort annat än innevarande år.
TR-ändringarna på SvRF:s hemsida får du gärna kolla själv. De här citaten är från senaste TR III, 2003.

För att rakt av svara på din fråga, gäller det en ridhäst gills inte de felfria rundorna från när hästen var 5 år. Man måste alltså göra om de felfria rundorna som 6-åring.

Så en 4-åring ponny får enbart starta avdelning B??
Inte undra på att det är svårt att sälja ungponnier i Sverige.

TR-ändring för 2007. Alla ryttare får starta alla hästar och ponnyer (kat C och D, beakta proportionerligt ekipage) i avdelning B.
Finns på SvRF:s hemsida under TR-ändringar 2007.
Gäller i hoppning.

Men inte vill du väl starta en 4-åring i avd A ???? :eek:
Men vad är det för skillnad??
Sitter man på en 4-åring tävlar man ju för utbildningens skull. Omhoppningen blir då bara som vilken bana som helst. Man tar ju knappast några svängar och rejsar runt med en såpass outbildad häst.

Och det är där skon klämmer för mej. För bara för att en häst är en viss ålder innebär det inte att den är utbildad för det. Därför gillar jag inte när man sätter åldersgränser på hästarna.
En 4-åring kan vara mycket mer välriden och utbildad än en 6-åring, beroende på vem som har haft den och under vilka omständigheter.

Jag ser hellre att jag åker till en tävling och hästen får hoppa så mycket som möjligt. Jag tycker att en grundomgång är alldeles för lite. Jag hade gärna sett två faser i avd B, men inte på tid. Bara dubbelnolla.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?
  • Unghästfasoner?