Avdelning B på dressyrtävling?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Cettan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 477
C

Cettan

Jag har ett svagt minne av att jag läst eller hört någonstanns att det kommit en ny regel om att det inte ska vara någon avdelning B på dressyrtävlingar längre. Stämmer det och vart kan jag isåfall hitta mer information?

Och om det finns en avdelning B, betyder det att jag inte får starta avdelning A med min unghäst då? Och om jag får välja, vad är det då för mening med avdelning B? Har precis köpt en ny unghäst som jag så småningom ska ut och tävla med och förhoppningsvis även försöka kvala till championat om han känns redo. Men eftersom min förra häst var ganska gammal så har jag aldrig brytt mig om de regler som gäller för unghästar. Någon som vill hjälpa mig lite?

Sv: Avdelning B på dressyrtävling?

undrar om jag kanske blandat ihop det med ungponny?

såvitt jag vet finns det ingen avd B unghästklass för storhästar i dressyr (bara i hoppning)

Avd B var/är unghäst- respektive ungponnyavdelning.
I hoppning är det obligatoriskt med avd B för alla klasser upp till en viss nivå, både för unghäst och ungponny, undantaget är lagklass och förklass till lagklass. I hoppning måste man starta i avd B först för att sedan kvala till avd A

I dressyr infördes också avd B för ponny, detta för att en rutinerad vuxen skulle kunna ge den orutinerade ungponnyn en bra start i tävlingsverksamheten. Om ryttaren inte var för gammal för att tävla ponny så fick man starta direkt i avd A om man ville.

För häst fanns/finns det inget krav på avd B, där finnns det ju ingen åldersbegränsning på ryttaren, unghästarna fick/får starta med de äldre hästarna direkt.

2005 togs den obligatoriska avd B bort i dressyr för ungponny. Istället infördes att överårig ryttare har rätt att starta ungponny utom tävlan.

Den arrangör som vill anordna en avd B för unghäst eller ungponny får göra det, men det finns inget krav i TR.

Senast ändrad av en moderator:

ok, så det är egentligen ingen mening för mig att starta avdelning B i dressyr då? På stor häst. har sett flera proppar med avdelning B... Tänkte om det kanske hade något med kvalen till championat och liknande att göra?

Det kan det ju i och för sig ha, om det är en sådan kvaltävling, men de specialreglerna står inte i TR och jag har ingen koll på dem. Står det inget särskilt i propositionen så kan du alltid höra med arrangören om de haft någon speciell tanke när de skrivit ut en avd B.
Är du förresten säker på att avd B är för unghästar på just den tävlingan? På tävlingar där avd B inte automatiskt är unghästavdelning (dvs dressyr och högre hoppklasser) så kan arrangören ändå välja att ha flera avdelningar, t.ex. avd A för privathästar och avd B för lektionshästar. Eller bara en uppdelning på avd A och B för att kunna ha fler än 40 starter i klassen.

Du kan ha rätt i att det inte är för unghästar. Jag bara utgick från det. Men jag tror faktiskt att det är det iallafall, för i proppen står det anmälninsavgift 150 kr avdelning A och 65 kr avdelning B och då får man bara rosett. Då låter det väl som en unghäst avdelning? Ska faktiskt fråga dem. När får man rosett föresten? Är det precis som en vanlig tävling eller är det som i hoppning med CR? Fast i procent istället?

I Breeders och championaten (även kvalen)så rids avdelning B bara öppen för unghästar.

Klasser upp till MSVB för unga hästar, om den även är öppen för äldre hästar har man en avdelning A, men i vanliga lokala/regionala dressyrtävlingar startar alla tillsammans om det inte står annat i proppen

Jo, det proppar som du sett är förmodligen unghästklasser. Och precis som mimus säger så brukar det vara kval till Breeders när de har det.
Sen så brukar arrangören oxå ha avd B när det är junior eller young riders klasser. I avd B startar då övriga.
Likaså om det är tex MSV för unga hästar. Då startar gamlingarna i avd B.
Här i skåne så ser man det ganska ofta i propparna...

bra att du skrev om detta!

har en 5-åring jag ska rida LA för unga hästar med om några veckor. han är inte ansluten till breeders. måste dem vara det för att öht starta LA för unga hästar!? det står inget om det i proppen annat än att klassen endast är öppen för unghästar (5-6 åringar).

Nej, han behöver inte vara ansluten. Det är fritt fram om det står så i proppen! :banana:

ok då vet jag! :D

hur går det till att ansluta? är det en engångskostnad kan man ju lika gärna ansluta tänkte jag. är det bara en "anslutning" både kval till f-bo och flyinge (på hösten)? ingne vidare koll på unghästklasser och sånt, ÄNNU! ;)

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 707
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 531
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 163
Senast: ch791022
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 854
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka