avd A och B....

A

asparagus

Humm, en liten fråga, jag hade för mig att en häst som startade avd B i en klass inte fick hoppa avd A i en högre klass samma dag, stämmer det?
Eller är det bara för unghästar som måse kvala till avd A i högre klasser?
eller är det något som ändrats i år?

Får tex en 10 årig häst hoppa avd B i 110 och avd A i 120, samma dag samma tävling?

Sv: avd A och B....

Har du startat avd B måste du rida avd B resten av meetinget. Du får däremot gå åt andra hållet dvs från avd A till avd B.

tänkte väl det...

En fråga till då;
vad gör man om man vet någon som har tävlat avd B i första klassen och avd A i en högre efteråt? (dessutom placerad i avd A i andra klassen)

anmäler man arrangören för TR brott?
eller är det upp till ryttaren/hästägaren att ta ansvar för att de gjorde fel?
eller ska man se genom fingrarna och skita i det?

En jag känner gjorde nämligen detta på sin förra tävling....

Vad gör man överhuvudtaget vid de tillfällen TR inte följs?
Jag har ju sett fler TRbrott ute på tävlingar...
och ingen verkar reagera?
Finns TR bara för sakens skull, eller varför är det "tillåtet" att inte följa TR?

personligen så tycker jag att regler ska följas...

tänkte väl det...

En fråga till då;
vad gör man om man vet någon som har tävlat avd B i första klassen och avd A i en högre efteråt? (dessutom placerad i avd A i andra klassen)

anmäler man arrangören för TR brott?
eller är det upp till ryttaren/hästägaren att ta ansvar för att de gjorde fel?
eller ska man se genom fingrarna och skita i det?

En jag känner gjorde nämligen detta på sin förra tävling....

Vad gör man överhuvudtaget vid de tillfällen TR inte följs?
Jag har ju sett fler TRbrott ute på tävlingar...
och ingen verkar reagera?
Finns TR bara för sakens skull, eller varför är det "tillåtet" att inte följa TR?

personligen så tycker jag att regler ska följas...

Man pratar med överdomaren på plats på tävlingen.
Överdomaren är till för just sånt.

Man pratar med överdomaren på plats på tävlingen.
Överdomaren är till för just sånt.

Nu var jag tyvärr inte på den tävlingen den dagen, utan fick veta i efterhand att de hade ridit i avdelning B först avd A sen i en högre klass. Och tittade då på resultatlistorna för att hitta att det var vad de hade gjort.

Hade jag varit på tävlingen hade jag nog ifrågasatt ryttaren/hästägaren där, och frågat om de verkligen kollat att de fick göra så, men såhär i efterhand, är det liksom "för sent" då?

Det är dessutom en duktig ryttare som red hästen åt den jag känner, som enligt mig borde känna till såna regler då h*n tävlar mkt unghästar och även äldre åt andra.

Och jag menar inte att jag vill "sätta dit" dem, men antingen arrangören eller hästägare/ryttare borde ju bli uppmärksammad om TR-brottet, så att de har koll på det nästa gång?

Vet att jag frågar mycket, men ja, när jag ändå är i farten får man ju fråga alla som kan bättre ^^

Det är väl förmodligen det enklaste, förmodligen kommer h*n nog dock bli sur, då vi ite är så goda vänner längre precis. Kommer nog tycka att jag lägger mig i.
men den risken får jag väl ta.

men arrangören då, är det inte upp till dem också att kolla så att det följer TR på tävlingen? Ska man inte uppmärksamma dem alls på avvikelsen?

nu är det visserlien ett väldigt "milt" och "ofarligt" fel, men hade det varit högre klasser med viktiga kval/poäng osv, så kanske det hade kunnat vara av större vikt...

Här har ju både arrangören och domarna brustit, visst kan man påpeka att det blivit fel, men det ändrar ju inte vad som hänt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 578
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka