Avbrutet fodervärdsavtal

palle

Trådstartare
Vi har nu en disskution i om man bara kan hämta hem sin häst från en fodervärd om denne har slutat betala för dels stallplatsen, maten och hovslagaren ?

Måste ett skrivet avtal sägas upp skriftligt, det står inget om det i det standardformulär som använts.....

Ägaren är helt i upplösningen och nu planerar vi en "räddnings"aktion och hämta hem den stackars hästen..... men så kom jag att undra ifall det skulle drabba oss på något sätt ifall vi hämtar hem hennes häst.... med hennes tillåtelse så klart....

Sv: Avbrutet fodervärdsavtal

Denna fodervärd har väl brutit avtalet genom att inte fullgöra sina åtaganden med hästen?
Vill ni vara helt säkra på vad som gäller, så ring och rådfråga polisen :)

Vad har avtalet för uppsägningstid? Bryter fodervärden mot avtalet? Far hästen illa? Står hästen uppstallad hemma hos fodervärden eller på t ex ridskola?

Avtalet säger en uppsägningstid på 3 månader. Men fodervärden är på väg att flytta ca 20 mil bort UTAN hästen om någon vecka. Och hon har sagt till stallägaren och hovslagaren att hon inte har några pengar pga arbetslöshet och att hon därför inte kan ta hand om hästen längre. Det måste väl räknas som en uppsägning av avtalet, eller ?
Där står det också att hon ska betala för ALLA kostnader UTOM försäkringen, alltså mat och husrum och hovslagare och eventuella veterinärkostnader.
Den står uppstallad i ett privatstall.

Så det ägaren vill göra är att hämta hästen FÖRE tjejen flyttar så hon inte får för sej att ta men honom ändå trots att hon har "skulder" i det stall där hästen nu står i.

Jag antar att antingen får vi betala dessa skulder eller så kommer stallägaren kräva dom kostnaderna av tjejen genom indrivning. Men jag räknar med att vi måste betala det mesta när vi hämtar honom, inte kul men vad ska vi göra.......

Har även fixat att min hovslagare kommer dit i morgon bitti och skor häststackarn och lägger på den summan när hon sen tar mej...

Men fodervärden kan ju inte säga upp avtalet med hästägaren genom att berätta något för HOVSLAGAREN och STALLÄGAREN?!?

Varför tar inte ägaren kontakt med fodervärden och meddelar att kontraktet anulleras och hästen tas hem? Så sker det i samförstånd, för det verkar ju inte som fodervärden vill ha kvar hästen.

Vi har alla försökt att nå henne med mobilen men hon svarar inte när vi ringer. Ägaren har dessutom messat henne och frågat om det stämmer att hon har sagt upp fodervärdsavtalet och enbart fått till svar att hon inte kan ta hand om hästen längre pga arbetslöshet och inga pengar.
Därefter har det varit knäppt tyst, så ägaren messade tjejen och sa att hon inte behövde besöka hästen mera utan att hon skulle åka dit och sköta mockandet och matandet framöver.

Men av vad vi fått reda på så har tjejen ridit hästen i går trots att den tappat skor. Fast hon hade struntat i att mocka och lägga fram maten till kvällen/natten....

Sen dess har vi inte hört något av tjejen, trots att vi alltså har messat och försökt ringa och även varit vid lägenheten och ringt på.....

Polisen sa bara att dom inte kunde göra något men om vi bara betalade skulderna så kunde ägaren hämta sin häst eftersom tjejen ansågs ha sagt upp stallplatsen i och med att hon talade om för stallägaren att hon inte hade några pengar och skulle flytta....

Snacka om härva.....

Jag hade SMS:at (då är det störst trolighet att hon läser förmodligen) att hela saken är ur världen bara hon meddelar att hon vill häva kontraktet. Det borde väl vara en lättnad för fodervärden.

Ush och fy...

Men hämta hem hästen, säger hon något kan du/ägaren visa upp smset där hon skriver att hon inte kan ta hand om hästen osv. pga. detta och detta...

Skulle det vara så, kan man ljuga om att ni pratat... Fodervärden kan inte bevisa att ni inte har pratat i telefon, då man kan radera "senaste samtal"..

Eller ngt liknande...

Jag hörde för ungefär två år sedan av en person som varit med i tvister att " ägaren kan närsom helst bryta ett kontrakt eftersom denna äger hästen och ingen kan bestämma över ägande person."

Det låter rätt rimligt faktiskt, för om min häst inte får den mat jag sagt att han ska ha (muntligt) så bryder ju faktiskt fodervärden kontraktet!

Bryter man ingångna avtal kan man ställas till svars för det. Var sig man är ägare eller fodervärd (ena eller andra parten).

I det här fallet verkar det ju inte ens vara så att fodervärden är intresserad av att behålla hästen, så varför inte försöka få fodervärden att häva kontraktet så är det hela ur världen?

Varför göra det svårt när det är enkelt?

Hon har ju brutit avtalet och därmed inte fullföljt erat skrivna ord.MEN du måste ha fodervärdens tillåtelse att hämta hem din häst.Detta fick jag till besked när min ponny misskötes grovt och också hölls gömd.Trots hot via sms,telefon från fodervärd där hon även sa sig ha sålt min ponny.Polisen och advokaten jag rådfrågade sa då att jag måste ha godkännande från fodervärden att hämta min häst.

Vari ligger kontraktsbrottetet? Hur kan du uttala det utan att ha sett kontraktet eller bedömt skicket/skötseln av hästen?

Tar hon inte hand om hästen så är det faktiskt vanvård/djurplågeri.

Ring och hör med någon som har hand om hästjuridik, en del har 15 minuters gratis rådgivning vet jag.

Hade det varit min häst hade jag åkt dit på direkten och hämtat hem den och sen tagit seden som den kommit.

Fan vad förbannad jag blir, vad är det för jävla människor.

Fodervärden kunde väl ha ring ägarna och sagt som det var?

Om INGEN tar hand om hästen är det vanvård. Men det kan ju faktiskt vara så att hästen står på fullinackordering och inte saknar något (stallägaren får dock inte betalt men har omvårdnadsansvar) - det går inte att utläsa.

Det är bättre att INTE dra förhastade slutsatser och ge råd utifrån felaktiga antaganden.

Lite OT men har funderat på detta tidigare och du har ju rätt bra koll :) Om man antar att stallägaren är en näringsidkare och denne inte får betalt av fodervärden, kan stallägaren hävda retentionsrätten till hästen då? Hur blir det isf om fodervärden har sagt upp kontraktet med ägaren och ska lämna tillbaks hästen? Stallägaren måste ju ha fordringen mot fodervärden men åker hästägaren på att betala för att få ut sin häst? Kan stallägaren i värsta fall sälja hästen? Känns som att man måste ha väldigt väl utformade kontrakt vid fodervärdsavtal eller om man tar emot en häst för uppstallning där en fodervärd ansvarar för hästen...

Hoppas att TS får tag på fodervärden så att det löser sig!

Jätteintressant fråga, som jag också funderade över i det här fallet. Finns säkert att läsa någonstans ute i cyberspace, detta att utöva retenssionsrätt i tredje parts ägodel. Låter otroligt om man skulle få hålla kvar en foderhäst för att fodervärden har en skuld, men ägaren vill hämta hästen.

Krasst sett är det ju fodervärden som dragit på sig kostnaden och har skulden till stallägaren. Att ta hästägarens häst som "pant" för någon annans skuld - nej, jag kan inte tänka mig att det håller. Å andra sidan blir det ju himla snärjigt och tjafsigt att hämta hästen om inte allt är klart innan alt. man tar polisen med sig ut (om det är uttalat att stallägaren inte vill släppa iväg hästen).

Vari ligger kontraktsbrottetet? Hur kan du uttala det utan att ha sett kontraktet eller bedömt skicket/skötseln av hästen?
Hon skrev ju i tidigare inlägg
Och hon har sagt till stallägaren och hovslagaren att hon inte har några pengar pga arbetslöshet och att hon därför inte kan ta hand om hästen längre.
Är så fallet så fullgör hon inte vad som står i ett förtryckt avtal (syftar på Deckemanns kontrakt.)

Av egen erfarenhet så kan man inte ta förgivet att stallägaren sköter hästen.Vare sig att stallägaren kan eller vill..

Men hur vet DU vad de avtalat?! Det har ju ingen av oss en aning om.

Stallägaren har ett omvårdnadsansvar, vi talar om två helt olika saker här. Om stallägaren brister i den tjänst stallägaren säljer är ju en helt annan sak. Och det är ju heller inte det tråden handlar om.

Men fodervärden går ju inte att få tag i.
Vad gör man då?
Vilken konsekvens kan komma ifråga om man bryter kontraktet?

Hade det varit min häst så hade jag efter att jag inte fått tag i fodervärden pratat med stallägaren och hör vad hon/han tycker att bästa lösningen är.
Till 99% kan jag säga att jag hämtat hästen och löst ev problem efterhand.
Fodervärden verkar ju inte vara intresserad av att ta hand om hästen så varför skulle det då bli problem?!

Själv hade jag satt mig utanför fodervärdens bostad och väntat in vederbörande. Rett ut historien och sedan plockat hem hästen.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka