Avbruten vaccination?

V

Vannie

Nur är det så här att jag lät vaccinera min häst mot hästinfluensa (är vaccinerad mot stelkramp sedan tidigare) när veterninären var hit i början av september och kollade en tand. Nu är det dock så att det var ganska dumt gjort av mig, för andra sprutan skulle ges 6-8 veckor senare, vilket bör vara snart men sedan ges väl nästa spruta efter ett år, eller? I vilket fall som helst får han sin stekrampsspruta i januari och de andra hästarna i stallet blir vaccinerade i april-maj någon gång. Jag anser det lite onödigt att vara tungen att ta dig veterinären vid två helt olika tidpunkter på året för att ge de båda vaccinationssprutorna och även om jag är medveten om att jag slösat lite pengar så undrar jag om man kan avbryta ett vaccinationsschema för att börja om på nytt senare vid ett 'bättre tillfälle'?

Sv: Avbruten vaccination?

Du måste inte hålla ett års intervall, alltså kan du färdigvaccinera nu och sen falla in i resten av stallets rutiner med en tidigarelagd års-vaccinering. Det bör väl gå att ge en kombinerad andra spruta redan nu (influensa + stelkramp) för att slippa ge i januari?!
Ring din vet och kolla!

För internationella tävlingshästar säger TR numera att vaccination skall ske senast var 6 månad, det är alltså två gånger om år. Detta för att vaccinet väl inte är lika verksamt mot slutet.

Ska du tävla (eller gå kurser) är det ju bra om hästen redan är vaccinerad - för det krävs ju för tävling.

Använder inte din vet. kombinationsvaccin i grundvaccineringen? Det brukar dom göra. Stelkramp finns det också mycket skilda åsikter om hur ofta man bör vaccinera. Jag låter min vaccineras vartannat år mot stelkramp i kombination med vanliga inluensavaccinationen.

Kolla för säkerhets skull att det är en kombinationsvaccin! Det kan du se i vaccintyget!

Hittills har han inte fått någon kombivaccin, men det är väl bara att höra med veterinären sedan om han kan få sådant?

Fast enligt min vet. ska de ha tredje sprutan efter ett halvår, inte ett år..

Enligt TR räcker det med en gång/år efter grundvaccination för att tävla i Sverige. Om du har en arab som du ska ställa ut eller tävlar internationellt måste du vaccinera 1/halvår.

Fast jag fattade på min vet. som att den tredje sprutan som ska ges efter ett halvår INGÅR i grundvaccinationen. Efter det är det en gång om året som gäller.

På tal om vaccination, i alla fall, av hur stor betydelse är det om man råkar vara lite sent ute med att vaccinera sin häst? Alltså om det är sagt t.ex. 4-8 veckor och det sker först efter nio veckor?

Det var en liten sådan där "by the way"-fråga som jag funderat på.

För att reda ut begreppen.
Enligt TR så är grundvaccinationen två sprutor med 21-92 dagar emellan, därefter skall revaccinering göras med högst 1 års mellanrum (men är fullt tillåtet att göra oftare).

Rent medicinskt så kan vissa preparat ha en 3:e spruta efter 6 månader för att ge bästa skyddet. Ur tävlingssynpunkt är det dock bara de två första som räknas som grundvaccinering.

Om du har mer än 92 dagar mellan de två första, eller mer än ett år mellan de efter det så måste du från tävlingssynpunkt börja om, även om du bara är en enda dag sen.
Medicinskt spelar det ingen roll om du är lite sen, men då får du som sagt inte tävla.

Tävla har jag inte tänkt göra överhuvudtaget, men jag funderade lite på om veterinären kanske är ovillig att vaccinera om man är sent ute och istället börja om. Nåja, jag ska ringa i morgon eller öävermorgon och prata med veterinären så jag får ännu mer klarhet i det hela.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 834
L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 213
Senast: Vilya
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: sassiball
·
Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka