Avbockad, släpad och biten!

Sv: Avbockad, släpad och biten!

Lite engelskträning för dom som inte har förstått. To break a horse = rida in, tämja!

Nej, du gör inte fel.
Hästen vill inte bli riden eller hanterad av någon alls, så du gör bäst i att låta bli helt enkelt.
Hitta en trevlig häst som faktiskt tycker om och respekterar människor.

Nu har inte jag läst hela tråden, men det verkar ju som den spårat ut lite för att begreppen inte används-översätts på rätt sätt.
Det finns så många olika betydelser av det engelska ordet break, och dom flesta har positiva menigar.
Här är några:

break in - är att rida in hästen (har inget med att bryta ned hästen)
green broke - är en häst som är nyinriden och kan grunderna
broke - en häst som kan sin sak och är vältränad

break down - att bryta ned hästen antingen mentalt eller fysiskt

longera honnom lite innan du rider kanske? och sen efter ridningen en promenad och avskrittning utomhus så han får se sig omkring lite. stanna och beta lite grand. Klart att häst stackarn inte mår så bra om han bara ser en box och ett rid hus dagarna i ända. Är han svår att rida ut på lär han ju inte bli bättre om ni aldrig rider ut utan mitt tipps är som sagt att börja promenera han efter ridning då han för hoppningsvis är lugn(are).

dom dagarna jag har varit ledig så har jag åkt dit vid lunch tid och gått ut och gått med honom i ca 15 minuter.

sedan på eftermiddagarna när jag rider så börjar jag alltid med att skritta honom runt ridcentret i 10 minuter, sen longerat jag honom innan jag rider i 15 minuter.

sen hoppar jag upp och rider i ca 30-40 minuter, sen skrittar honom runt ridcentret i 10 minuter.

sen så de senaste veckorna har jag hoppat av och tagit ut honom ur ridcentrumet och gått på andra sidan vägen och har försökt vänja honom vid trafiken och allt där ute för min önskan var ju att vänja honom så att jag skulle kunna rida ut på honom så småningom.

Men nu är det slut med det.

tråkigt att vi inte passade ihop, han hade så mycket potential.

ja det finns många fina hästar men ingen är värd att riskera livhanken för :) lycka till med nästa häst i stället!

nu har jag ringt det hemska samtalt och sagt att jag inte vill rida mer.. usch det var hemskt jag tycker så synd om mamman.

men nu har en tyngd lättats från mina axlar och jag ska ut och leta efter en ny bebis!

tack för era svar!

Tack för svaret! Jag reagerade på det hon sa, dvs. knäcka, förstår inte riktigt häst-prat på engelska. ;)

Hej Diabla,
Som vanligt på detta forum är det första folk säger att hästen troligen har ONT nånstans. Vilket är FULLT möjligt och givetvis ska du få hästen genomkollad ordentligt. Men jag har själv haft en häst i över ett år (som INTE hade ont nånstans) och hans dumheter slutade aldrig. Jag ställde mig själv frågan efter ett års arbete på alla sätt och vis med hästen : "ska det inte vara kul att rida? borde jag inte känna glädje över att träffa min häst" osv. Jag insåg att det bästa jag visste i världen hade ändrats till nästan rädsla att rida. Det var inte värt att riskera sitt liv varje ridtur (efter massa brutna ben mm) Jag gjorde mig av med hästen och skaffade en ny trevlig, arbetsglad glad som jag känner mig säker med. Även självförtroendet har kommit tillbaka, jag trodde ju det var MIG det var fel på med gamla hästen. Men den nya ägaren har precis samma problem...suck. Hur som helst, mitt råd är : hitta en annan häst som kan ge dig den glädje både du och hästen förtjänar !

Jag tycker också du fattat ett mycket klokt beslut som lämnat detta stall och denna häst och hittar dig en annan häst att rida. Denna hästen lever ju ett helt onaturligt hästliv och är förmodligen lite psykotisk av det hela. Inte underligt! Ingen normalt funtad häst kan leva på det viset utan att bli antingen apatisk eller galen på något vis!

Sorry,men din attityd är nog problemet.Hästen mår inte bra i din närhet.Lämna honom ifred-och låt nån annan ta över.
Ingen av er mår bra av detta .Det bara känns fel allt ihop.

Ser du inte att hon redan sagt upp hästen? :confused:
Är nog knappast ett attitydproblem hos TS, du verkar däremot ha ett. :grin:

du har 4 inlägg och behöver lära dig mycket om detta forumet och hur man skriver inlägg innan någon kommer ta dig på allvar för sättet du hållr på med nu kommer inte att fungera.

Du hade tur på din siden.
En tip´s:
stal hasten i gången och har en annan gå fram till hasten med sadlen i famnen precis som den ska sadlas och se hur den bete sig.
ett rusknig av huvudit, ören fram o bak, stampning med foten på golvet, good tecken att sadeln inte pass eller some har sägt, den har ont,
o av sätt, är det slut for din del med den hasten, du komma aldrig att kunna lita på den.
Arizona

Jag har oxå blivit biten av min sköthäst på detta sätt, jag hade dock aldrig ridit honom, var endast skötare på ridskolan (det var ridlärarens häst så det var bara jag som sköte honom). Jag bara borstade, hade aldrig varit dum mot honom någonsin. Iaf hade jag variga sår på båda sidor av armen i minst en månad. Det gjorde ruskigt ont, trodde armen skulle gå av :eek:... och blåmärkerna sen :crazy:
Vågade inte berätta för nån :o

Han blev inte riden igår så han var lite hoppig idag. Han började bocka som fan, jag kunde verkligein inte få honom att sluta. det var som rodeo. Han var starkt besluten att få av mig. jag ramlade av på högersidan och fastnade med vänsteroften i stigbyglen som låg över ryggen på honom. Han släpade mig sedan flera meter innan stöveln ramlade av! Det blev som ett dike i manegen efter att min kropp hade släpats där. Som tur var så sparkade han mig inte.

Jag blev helt skakig och hade jätte ont och hoppade inte upp igen.

När jag ställde in honom i boxen så skulle jag sedan sätta på täcken. Då biter häst jävln mig i armen! liksm sätter hela käken runt över armen och biter tag riktigt hårt! och släpper inte utan lyfter på huvudet med min arm i munnen!! jag fick en chock och började skrika och då släppte han. Men det var som en turanusaurus rex! har aldrig vart med om ett sånt bett förrut. Han verkligen gjorde mig illa. liksom inte så där som dom kan nafsa ibland utan verkligen med öppen mun och HÖGG!

Så nu sitter jag här med en blodig och blå arm och en lårkaka på benet och ett sårat ego.

Jag rider hästen 5 dagar i veckan. början hade vi lite problem men sen blev det bra. Senaste veckan har varit jätte bra. Men detta var droppen. Nu ger jag upp med denna hästen.

Han och jag passar inte ihop. inte alls.

Gör jag fel som ger upp?

Jag har tagit massa lektioner och försökt få hjälp av en perelli killle som vi har i stallet men inget kan knäcka hans beteende.

Hej, Jag ska saga att jag inte e expert, men jag kopte en valack med rygg problem...Den var ok ena dagen men andra dagen bockade liksom rodeo, och jag trillade av.. Vi provade olika sadlar etc. Men jag insag i tid att det var ngt fel och lamnade tillbaka hasten. Den hade jatte ont och darfor hogg den oxa...fast hingstar har jag ingen direkt erfarenhet av.

Gud vad ledsen jag blir. Stackars häst :(
Och då menar jag inte pga dig såklart, utan för att den verkar må så dåligt att den måste bete sig på det där sättet.

Tycker du gör rätt i att inte fortsätta rida den. Det ska vara kul och 'avslappnat' att rida - både för dig och hästen.

Alla Engelsktalande bör passa sig att översätta break a horse till svenska. Jag blir lika full i skratt varge gång det misstolkas.:D

Hoppas att du hittar någon trevlig häst att rida istället, det ska ju vara roligt o det verkar det ju inte vara med den här :crazy:

Tycker inte att du gör fel som ger upp,ofta är det nog tvärt om att många som inte klarar av sina hästar fortsätter ändå och allt blir bara värre. Tills ryttaren blir ordentligt skadad och hästen är så störd i sitt beteende, att den antingen blir avlivad eller vandringshäst innan den tillslut får sluta sitt liv som en nedbruten okontaktbar stackare.:(

Liknande trådar

Hästhantering Allt började med att jag hyrde en häst några dagar i veckan för ca 1 år sedan. Hästen var en femårig vallack som aldrig hade blivit...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Teilani
·
L
Träning I går åkte jag av, igen. Två veckor sedan sist, det var oxå en söndag.. Iaf var vi ute i går o red. Jag har en varmblodsvalack på...
Svar
16
· Visningar
1 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka