Sv: Avbetalning
Som säljare vill jag förbehålla mig äganderätten till dess slutbetalning inkommit.
Tydlig avbetalningsplan med datum respektive summa. Jag hade i kontraktet angivit kontonr där betalningen ska erläggas. Tydlig information att OM avbetalningsplanen inte hålls och betalningen blir försenad/uteblir har säljaren rätt att omgående annullera överenskommelsen med hänvisning till kontraktsbrott.
Försäkringen hade jag nog gärna stått för som säljare till dess hästen är slutbetald. Kostnad för försäkringen under avbetalningsperioden erläggs av köparen direkt till säljaren tillsammans med första avbetalning innan hästen hämtas.
Hästen får under avbetalningstiden inte flyttas från i kontraktet angiven stallplats utan säljaren skriftliga medgivande.
Köparen ansvarar för hästen såsom sin egen. Hästens id-handlingar och försäkring överlåts till köparen då full likvid erlagts.
Besiktning innan hästen hämtas, tydligt dokumenterad (bilaga till kontraktet).
I händelse av annulering av överenskommelsen med hänvisning till kontraktsbrott äger säljaren rätt att omgående hämta hem hästen och behålla dittills gjorda avbetalningar. Köparen äger i det fallet ingen rätt till ersättning för eventuella kostnader köpet medfört (uppstallning, vaccination, skoning, transport, besiktning etc).
Och viktigast av allt: ALLTID kreditkontroll av köparen. Kontroll även hos KFM om det finns register på köparen. Betalningsanmärkningar eller dålig kredit - ingen avbetalning.
Oseriösa brukar dra här dra öronen åt sig och leta annan häst...