Avanmälan igen

fio

Trådstartare
Om man skrifligen tar tillbaka sin anmälan senast 5 dgr (hopp) innan tävlingen börjar så befrias man från att erlägga anmälningsavgift enligt nya TR. Då måste det ju betyda att man kan stryka sig efter anmälan har utgått och att klubbarna inte kan ta ut anmälningsavgift som dom har gjort förut. Eller hur tolkar ni det?
Kan klubbarna verkligen skriva in det i proppen som "egna regler" att man måste betala iallafall för det har en del gjort när man läser propparna.
Det här gäller ju hoppning och TR moment 131&377

Sv: Avanmälan igen

Nej det får dom väl inte:confused:
Ska dom inte söka dispans från ridsportförbundet om dom ska ändra något som står i TR. Det har jag då fått för mig.

Nu har jag läst på i TR och Nej det får dom inte bestämma själv.
Efter vad det står i TR mom 131 så kan varje gren ha egna regler och det står i resp. TR. Det står också att anmälan ska återtas skriftligen.
I TR (hoppning) mom 377 står klart och tydligt att om anmälan är återtagen senast 5 dagar före tävlingen så är man inte betalningsskyldig.
Det kan väl inte bli mycket klarare?

Nej det kan man tycka, men det står ändå i en del proppar att man måste betala om man inte kan visa upp vet.intyg och/eller att man måste ta tillbaka anmälan innan anmälningstiden har utgått för att slippa betala.

:confused:

Exempel

Anmälningsavgiften betalas kontant på tävlingsplatsen. Strykning ska göras skriftligen till adress ovan. Avanmälan enligt TR mom 131 & 377. Avgift debiteras ej om avanmälan kan styrkas med läkar- eller veterinärintyg senast den 15/2. Ekipage som uteblir och ej avanmäler debiteras anm.avgift +150:-/klass plus 50:- i administrationsavgift. OBS Anmälan = Startanmälan

Anmälningstiden utgår onsdagen den 13 februari. Senaste datum för återkallande av anmälan är den 13 februari 2008

Man kanske kan förutsätta att en del klubbar inte har läst på i nya TR ?

Hoppsan då, det kom med i TR alltså. Förra året hade jag hört just detta från en ansvarig i skånedistriktet (att det radan var så alltså), men när jag frågade om det här tyckte alla att det var så vansinnigt så det var orimligt. Nu är det alltså verklighet.

Det innebär att man kan anmäla till alla tävlingar och sen stryka efter hand. På så sätt slipper man efteranmälningsavgifter. Märkligt.

Hoppsan då, det kom med i TR alltså. Förra året hade jag hört just detta från en ansvarig i skånedistriktet (att det radan var så alltså), men när jag frågade om det här tyckte alla att det var så vansinnigt så det var orimligt. Nu är det alltså verklighet.

Det innebär att man kan anmäla till alla tävlingar och sen stryka efter hand. På så sätt slipper man efteranmälningsavgifter. Märkligt.

Vad drygt det kommer bli för de som har hand om anmälningarna och om tävlingarna.

Till ett meeting tex så måste ju oftast boxarna beställas ganska tidigt och sättas upp i god tid.

Om det sen blir en massa strykningar som inte behöver de boxar man redan har hyrt, ja, då blir det dyrt.

Förmodligen kommer detta att höja priset på tävlingarna i längden, om nu alla utnyttjar denna nya strykningsregel.

Det kommer drabba alla tävlande i form av höjda avgifter på annat.

Fast Boxhyran måste du ju i stort sett alltid betala innan anmälningstiden utgår annars får man ingen box, jag har då aldrig varit med om att man har betalat den på plats!

Fast Boxhyran måste du ju i stort sett alltid betala innan anmälningstiden utgår annars får man ingen box, jag har då aldrig varit med om att man har betalat den på plats!

Jo, så du menar att man får betala boxen trots att man stryker sig enligt nya reglerna?

Boxen har ju inte med anmälningsavgiften att göra.

Nej, inte med själva avgiften, men väl med det anmälda ekipaget.

Klubben måste ju boka boxar innan tävlingen börjar!

Blir ju fasligt dyrt för klubben att få ett helt gäng avanmälningar som dessutom bokat boxplats någon dag innan , dom hyrda boxarna måste ju betalas ändå. Trots att ingen står i dom.

I alla fall när jag har vart aktiv i TS så har vi alltid fått boxarna levererade i god tid innan tävlingarna startar.

Ja och boxen har inte med anmälningsavgiften att göra, alltså är det upp till klubbarna att sätta regler för detta.

Ja och boxen har inte med anmälningsavgiften att göra, alltså är det upp till klubbarna att sätta regler för detta.

Så då bör alla klubbar skriva ut i proppen att boxen man bokar får man betala även om man avanmäler med hänvisning till den nya regeln. :idea:

Ska påtala min klubb om detta inför nästa meeting.

Så då bör alla klubbar skriva ut i proppen att boxen man bokar får man betala även om man avanmäler med hänvisning till den nya regeln. :idea:

Ska påtala min klubb om detta inför nästa meeting.

Så brukar det vara på de tävlingar vi är... dvs boxhyran kan man aldrig slippa betala om man inte hyr ut den själv.

Exempel

Anmälningsavgiften betalas kontant på tävlingsplatsen. Strykning ska göras skriftligen till adress ovan. Avanmälan enligt TR mom 131 & 377. Avgift debiteras ej om avanmälan kan styrkas med läkar- eller veterinärintyg senast den 15/2. Ekipage som uteblir och ej avanmäler debiteras anm.avgift +150:-/klass plus 50:- i administrationsavgift. OBS Anmälan = Startanmälan

Anmälningstiden utgår onsdagen den 13 februari. Senaste datum för återkallande av anmälan är den 13 februari 2008

Man kanske kan förutsätta att en del klubbar inte har läst på i nya TR ?

Detta skulle kunna tolkas olika, fast det verkar som dom inte läst på. Men frågan är hur proppen kunde bli godkänd, för vad jag minns så ska propparna godkännas innan de läggs ut. När är tävlingsdatumet?

Proppgranskarna på förbundet är nog många gånger lika ovetande som klubbarna, dom gör allt rutinmässigt och tänker inte... just den här ändringen verkar inte just nån har uppmärksammat när jag tittar runt på olika proppar från olika distrikt.....

Detta skulle kunna tolkas olika, fast det verkar som dom inte läst på. Men frågan är hur proppen kunde bli godkänd, för vad jag minns så ska propparna godkännas innan de läggs ut. När är tävlingsdatumet?

Det där var 2 olika exempel på tävlingar, den ena nu i helgen och den andra sista helgen i feb.

Ok. Det sista var ju helt klart felaktigt då.

Den första kan man tolka som att om man stryker sig senare än 5 dagar före tävlingen så måste man visa veterinärintyg för att slippa avgiften (som vanligt med andra ord). I övrigt gäller enligt TR.

Förra gången vi diskuterade det här var problemet att man kan tolka avanmälan/ta tillbaka anmälan/strykning på olika sätt. En del menar att en avanmälan är det man gör då häst/ryttare pga skada/sjukdom ej kan delta. Andra tolkar att man inte behöver motivera varför man avanmäler. Jag tror det är här förbundet måste förtydliga.

Här nere hade (har?) en klubb systemet att om du stryker dig utan vetintyg måste du betala avgift PLUS en administrationsavgift på lika myckat/klass. Helt vansinnigt. Men de tolkade gamla TR som att detta var helt ok.

Liknande trådar

Dressyr Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen när det gäller avanmälan till dressyrtävling? För en gångs skull har jag anmält...
Svar
9
· Visningar
2 871
Senast: fio
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
S
Tävling Jag avanmälde mig från en tävling i god tid före utsatt datum och fick idag en räkning därifrån med både start/anm.avgifter...
Svar
18
· Visningar
1 716
Senast: Idasagare
·
Tävling tyvärr fick jag stryka mig senast jag skulle tävla hoppning,lokal tävling pga att en häst i vårat stall drabbats av 40 graders feber...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka