av vänjning föl

Rotterö

Trådstartare
Min hingst unge är nu 7 mån . Han står i egen box på nätterna.
Har hittils fått snutta innan utgång på morgonen. Och hela dagen i hagen.
Men nu funderar jag på hur jag lättast lugnar honom innan utgång.
Han bara stutsar och skriker på mamma.
Måste skicka in henne innan utgång.
För att man skall få på grimma mm.
Bra tipps.

Sv: av vänjning föl

Jag skulle prova med att gå ut med mamman först och sen tålmodigt vänta i fölets box tills den ger med sig och jag får sätta på grimman i lugn och ro. Sen när den går lugnt och fint kan jag släppa den i hagen med mamma. Det är ju förstås då en förutsättning att inte mamman blir alltför orolig.

Har själv ett hingstföl och han är hur lugn som helst att hålla på med. Står gärna inne på nätterna fast mamma går kvar i lösdriften, har så att mamman kan gå in och se honom om hon vill. Brukar ta ut honom sist bara för att han ska vänja sig och han har hittills aldrig sagt ett knyst, bara väntar snällt på sin tur.

Han äter inte ens upp sin mat för att han vill tutta. Det är bara det där korta suget. Sen är han näjd.
Mamma är ganska lugn. Men nu är de vana vid detta. Så då äter hon snabbt. Då vill hon gå till honom
Jag har gjort så här.
Gett kraft till alla. När hon ätit upp. Då har jag släppt in henne till fölis. Där har de fått hö i lugn o ro 1 tim. Tagit bort fölisens kraft då.
Tar ut stot på stall gången. Fixar täcke mm. Då äter fölisen sin kraft.
Går ut med stot i hagen. Tar ut 2,5 åringen och fölis samtidigt. Då är båda lugna..
Men nu tänkte jag ändra om i rutinerna.
Ta en och en. Släppa ut stot utan att han får tutta inne.

Han är van att vara ensam när vi rider mm. Så det är bara en vane sak. Men hur manändrar på detta.
Han stutsar sparkar gnäggar mm Helt hispig just i detta ögon blick.

Är det inte bara för att det är nytt då? bara han inte kan göra sig illa tex fastna med hovarna i nåt galler om han reser sig eller så.

jag hade satt grimma på fölet det första jag gjorde på morgonen så var det fixat

Att skilja föl ifrån mamma, är svårt för det är så individuellt hur fölen tar det. Men bäst är att du skickar iväg ditt sto för en tid, fös ihop din andra unghäst tillsammans med din fölunge, så de finner varandra och du kommer att se att den äldre tar hand om ditt föl.
Mitt stoföl är också nu 7 månader, men hon äter alltid upp sitt kraftfoder innan hon kommer in till sin mamma. Hon älskar sitt foder.
Du kanske skall återgå till basfodret för honom, krossat havre+korn och betfor, det lockar kanske till bättre aptit, vem vet.

Han får havre o pellets.Han gillar inte betfor.

I dag fick han snabb tutta. Tog ut mamman. Inga problem.Han åt då sin mat

Han går i hop med den andre unghästen på dagarna. Men tar jag stot i från hagen så blir båda knäppa. Springer som galningar mm. De lugnar sig efter en stund.
Jag övar övar. Bättre o bättre.
Bara bra med tipps

Om han äter vanligt foder så behöver han inte dia längre när han är så gammal. Om du låter honom dia på morgonen så triggar du behovet att fortsätta göra det.

Tänk på att han inte längre är ett föl utan en åring. Han kan när som helst bli könsmogen o betäcka sin egen mor så det är nog dags att skilja dom åt.

Han skall gå ett tag till med henne. Brossan skilde vid 11 mån.
Hon skall inte stressas så mycket nu. Har haft korsförlamning nyss.
Avaktar ett tag till. Det fungerar bra

Det är ju upp till dig när du vill vänja av. Tycker bara det är synd om han skulle till o betäcka henne. Tror iof inte det är stoet som blir mest stressat utan lillkillen. Ju längre du väntar med avvänjningen desto svårare blir det för honom.

Förra fölet gick med sto till han var 11 mån. Fungerade perfekt. Hon puttade och hotade bort honom. Han diade.
Men jag skall skilja de åt. Vet bara inte hur jag skallfå till det med hagar mm.
Kan inte skicka i väg henne nu.
Grabbarna få gå ihop. Hon får gå i egen hage
Tipps önskas på delning sto föl.
Hur gör ni ?
Om ni inte har möjlighet att skicka bort dom

men kan du inte skicka iväg stoet 3-4 veckor ens, det måste ju finnas nåt stall i närheten som kan ta emot henne? Då blir det nog inga problem att ha henne i egen hage sen

Jag har ju inget stort stall å bara 3,5 boxar och jag har förberett avvänjning sen de var typ 2-3 veckor gamla och fick vara kvar i stallet själv första gången medans vi var ute med stona.
När jag sen tog tag i avvänjningen så fick fölen sova själva i en box och jag gjorde precis osm du,jag lät fölena kommai n till stona på morgonen och det var fullständigt hysteri i boxarna till slut.
Bestämde mig för att sluta med det och de fölen fick vänta tills vi kom ut i hagen med att tutta.Det tog nog ca 14 dgr innan de började äta sin frukost för de var ju hysteriska efter sin tutte.och första vändorna ut till hagen var lite spännande men inga större problem.Höll stoet i ena handen,fölet i den andra och gick,eftersom fölet ville tutta så följde ju hon med efter mamma som var den jag koncentrerade mig på att "driva framåt" eftersom deras drift säger ju att de ska stanna för fölet vill tutta.
Det tog bara ngr få dagar innan de fick in den nya rutinen med att de inte fick ngn tutte förräns de var ute i hagen.

Jag har kommit så långt.
Har lämnat fölis ensam i box när jag ridit sedan han var liten.Han har stått ensam på natten sedan 5 månaders åldern.
Nu ärdet detta tuttande på morgonen. Då stot kastar i sig maten och bankar i dörren. Fölis hoppar och gnäggar på mamma.
Jag har börjat att ta ut en och en efter tuttningen. Det fingerar bra.
Skall se om jag kan ha hjälp och ta ut dom innan tuttningen de första dagarna.

Stot är ju van det är hennes 4 föl.
Men det är också den defenetiva delningen.
Jag vill inte lämna bort henne nu. Hon har ju haft korsförlamning. Skall börjas att sättas i gång.
Har inget stall som vill ta hästar nu på vintern.Lättare till våren.

annars brukar man ju ha kompisar i andra stall och kunde byta boxplats med varann ett tag...

Men det har inte vi.
Skall jag flytta henne till någon i närheten kostar det 2000-+mat. När jag nu har eget stall.
Förra gången vi hade föl. Då flyttade jag hingsten till en granne som hade 2 hingstar i samma ålder.
Men nu har de ett sto föl.

Har med ett hingstföl som går kvar hos mamman dagtid, har gjort som du -skiljt dom åt på natten sen 6 mån. tuttat på morgonen sen ut i hagen.
Han blir skrikig så fort jag tänder stallet på morg. studsar och hoppar lite, men jag släpper över honom först-förutom de dagar de ska äta frukost ute...I hagen går han mer med de andra,går nästan bara till mamma när han är tuttesugen, bryr sig inte om jag tar ut henne.
Hade ett stoföl förra året och hon fungerade på ung. samma vis- men stoet puttade bort henne från tutterit när hon var ca: 10 mån.
Skulle då snart föla-det blev den här herren!!!!!
Hon ska föla i år igen och är ganska säker på att de klarar det här själva, i det vilda är det ingen som tar fölet från stoet när det ska sluta dia.
Funderar på att släppa honom hos någon av killarna nu- men vet inte riktigt vem-
Arabhingst 14 år. ganska vild och lekfull- men vet inte om han är snäll mot andra.
Arabvalack sen i nov. men har varit hingst i 15 år!
Han har gått med en shettis förr,men då fanns inga ston i närheten,
för sen han kom till oss fick vi dela dom och flytta den lille!
Får nog fundera lite på vilken jag vågar släppa lilleman med-kanske är feg!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar