Vi lämnar inte tiken ensam med valparna dom första 2 veckorna. Möjligtvis vid små tillfällen då man går ut i köket eller annat hemma i lägenheten..
Nu har förvisso aldrig någon av våra tikar exempelvis klämt en valp men risken finns alltid. Och ja, hur bra tiken än är för avel kan olyckor ske, speciellt om valparna är ganska många.
Min låtsasmamma lämnar dock sina valpar + tiken ensamma hemma, inte fulla arbetsdagar dock. Sist valpkullen hon hade var det dock en tik som inte hade några moderskänslor alls och höll på att klämma ihjäl valparna flera gånger så där fick en vaka dygnet runt så länge som hon diade dom..
Min uppfödare turas om med sin sambo när dom har valpar. Den ene har eget företag så det är oftast han som är hemma med valparna (Främst för att dom behöver mat 3 ggr/dag), men behöver han göra något så går den andre ner på tid på jobbet eller tar ledigt helt.
Nu har dom byggt om en ladugård till hundstall just för att kunna lämna sina hundar hemma lite längre så att dom kan jobba mer och få mer pengar. Det kostar att ha många Grandisar, uppvärmd ladugård, hus etc
Dom flesta uppfödare jag känner är dock hemma med sina valpar minst den 1:a månaden, för att sen kunna ta ut tiken därifrån om dom ska iväg, eftersom dom då äter fast föda.