Automatkäk

Sv: Automatkäk

Kan någon förklara för mig varför inte fler använder sig av automatkäk? Är ju så mycket smidigare än vanlig käk! Används ju jättemycket i tex finland, men varför inte i Sverige? Nyfiken då vi själva bara kör med automatkäk:D

Jag har bara dålig erfarenhet av att använda automatkäk i lopp. Inte käkens fel dock.
Har jag en häst som inte behöver särskilt mycket stöd av käken så går den med en vanlig men såna hästar som man kan vilja dra up lite till efter start eller senare under loppet är det bra med automat på. Problemet är att oavsett vad jag säger till kusken så drar de alltid upp käken till stoppet direkt, då tappar den ju sin fina funktion.

Det kanske finns speciella automatkäkskuskar???

här kommer några bilder, kanske inte dom bästa : )

e251da7e5136e17b7c33a1d23e3e527a_640_556.jpg

28e0fa202e883f90d8ce5e0fa44df5e9_640_426.jpg

jag brukar vara rätt duktig på att säga åt kusken att lämna 2 hål för att dra upp när han hänger i checken, dock så använder jag mig bara av 2 st. (kanske därför det gått in i skallen på dom :D)

Vi får också påpekar flertalet ggr VAR käken ska sitta. Har knäppt fast en större karbinhake i ett hål så att man har som riktmärke att käken ska sitta i ett-två hål under karbinhaken. Lätt att se och lätt för kusken att fatta:D

Ett lopp tyckte vi att hästen gick med väldigt högt huvud....då hade ju kusken såklart dragit åt käken FÖR mycket och visste inte hur han skulle släppa den, smart?NOT!

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 104
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka