Automatkäk

Långnos

Trådstartare
Kan någon förklara för mig varför inte fler använder sig av automatkäk? Är ju så mycket smidigare än vanlig käk! Används ju jättemycket i tex finland, men varför inte i Sverige? Nyfiken då vi själva bara kör med automatkäk:D

Sv: Automatkäk

Jag började med automatkäk på en bulig nordis på 90 talet och stannade kvar :D Fattar heller inte varför det inte används mer, men förr ansågs ju hästarna vara ocheckningsbara och oregerliga om dom hade automaten..s¨är det ju inte. Sen tror jag att det bara är mest den äldre generationen som klarar av att använda den...många av de yngre har väl knappt sett en automatcheck :angel:

Ja kan liksom inte fatta poängen, våran ena starthäst blir så taggad och spänner sig, så skulle aldrig lyckas komma nära för att sätta fast käken innan lopp, så är ju helt super med automat då!!!:) Har hört att i finland är det nästan bara automatkäk! Man blir ju lite orolig när någon ny ska köra pållen, och får förklara om och om igen hur den funkar, och ÄNDÅ verkar de inte fatta, eftersom käken fortfarande är spänd efter loppet-...undra på att pållen blir sur då:smirk:

BG Kan :bow:

175252.jpg

De flesta kuskar har ju klockan i ena handen och piska i den andra. De tycker väl det är krångligare med automatkäk då. Vid fortkörning på speedbana är de ju suveränt att ha. Man kan ju testa olika längder.

jag använde det förut då kusken jag hade gjorde mig så nervös så jag inte vågade käka upp åt honom hahah. nu kan jag inte tnka mig något annat än vanlig dels för att det inte skulle se bra ut med främre delen vit och bakredelen svart. :rofl: sen behöver jag det inte heller.

man ja hade gärna sett man skulle få käka upp innan defilering här uppe..

Vi använder också enbart automatkäk. (Trots ett rött och ett blått huvudlag.)
Helt överlägset!

Blir käken lite lång när dom är trötta och dyker -dra upp.
Stämmer inte travet till 100% -dra upp.
ofta kan det bli så mycket bättre... :) Iallafall på dom hästar jag brukar köra...

Än så länge så har alla våra kuskar klarat av att reglera den, även med klocka och piska, även efter lopp..:)

kan de reglera den med klockan och piskan??? ojoj..vilka virituoser!!
påpekandet gällde ju att de KANSKE tycker det är krångligare.. alla vill ju ha så lite krångel som möjigt!

*kl*

för en som inte vare med så länge. hur funkar en automatkäk? vi har bara de gamla tradionella.

Löper genom selen och kan regleras av kusken. Sitter som små hål i käken så om man drar i den så klickar den själv fast i det läget man vill ha...sedan drar man den lute åt ett annat håll så släpper käken....svårt att förklara men typ så funkar den:D

tackar.. man lär sig nått nytt varje dag!! isf kan jag förstå att vissa tycker det är krånligt speciellt om de har lite andra trådar som oxå ska dras.. tex norsk å ryck huva...

men annars är de nog kanonbra , speciellt om man ahr en häst som är knäpp att käka upp efter defileringen när man ska dit åhänga å klänga å försöka nå upp..

jag kör nästan bara med automat när jag kör med check. Speciellt hemma på träning eftersom jag kör ensam jämt och då är det suveränt att kunna korrigera längden på checken själv och när det behövs.

Tydligen så tycker många proffstränare att det ser "bonnigt" ut med automat, men det tycker inte jag.

Jag tillverkar selar och den enda nackdelen konstruktionsmässigt är väl att själva checken är så lång, det behövs en 3.20 meter lång läderrem och det kan vara lite svårt att få tag i, de flesta hudar är kring 2.50- 2.70 m.

vi använder automatcheck på alla hästar, mest för att undvika olyckor (då checken ska fästas vill säga).

KL*
Dum-fråga.... Hur vanligt är det med autumatkäk på QH selar? Svindyrt eller? Håller på att försöka ta in QH i mitt huvud, men det blir kanske så när man använt remselar själv sedan Hedenhös eller så....

Vi köpte ny QH-sele förra sommaren. Beställde med automatkäk och det vart inte spec mkt dyrare än att köpa ny remsele..

Blev ett måste i stallet efter "latmasken" skulle börja gå med check. Stor och klumpig häst som var stark som en oxe - och att fästa checken var omöjligt. Så då inhandlades en automatcheck som nog varit bland de bästa investeringarna till stallet. :love::bow:

Har den på ena tävlingsselen och den andra är standard, men den funkar också om man väljer rätt häst. Prillan har gått med standard och det har funkat bra.

jag tycket inte att det är så dyrt. vi bytte på våran QH sele till automatcheck, kostade ca 500:- och var bara att skruva fast!

men glömm inte (om ni skaffar automat) att sätta en tex. karbinhake i ett av hålen på remmen ca 1-2 hål efter det ni använder så att det tar stopp om det händer någon olycka (tex att någon släpas efter i tömmarna då checkremmen fästes där) annars kan hästen bryta nacken!

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 104
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka