Automatisk utfodring

Lindsen

Trådstartare
Tänkte införskaffa en automatisk utfodring för lunchhöet i hagen.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Det jag funderar på är om en "grind" som öppnar sig själv är bäst eller om en liten låda som öppnar sig själv är bäst?
I lådan ligger ju höet torrt men då måste man ha en låda till varje häst antar jag?
Grinden kan man ju lägga ut i olika högar men om det regnar hela dagen är ju höet äckligt till lunchen!
För och nackdelar någon?

Sv: Automatisk utfodring

Vi har foderhage med automatisk grind. Vi har självklart fodret i en foderhäck, håller med om att det är olämpligt att lägga det på marken. Fungerar bra men den var litet dyr med tanke på att man fick montera en del själv. Vi har hästarna på lösdrift och då fungerar foderhage bäst, annars måste vi köpa många "foderlådor".

Jag har använt mig av grind på den tiden det inte var fri tillgång. Hade 'foderhage'. Man kan ju ha häck eller liknande om man är rädd det ska bli äckligt. De flesta hästar bryr sig dock inte alls om höet är 'vattnat' lagom till lunchen, sålänge fodret är 'ovan mark'. Jag har stora lårar jag.

Grinden har enligt mig MÅNGA fördela mot lådorna. Du kan ha mer foder med grind, du behöver inte lika många, grind är billigare och framförallt har grinden så många mer användningsområden.

T ex om du har lättfödd/svårfödd häst, så släpp dem i olika hagar på morgonen, den svårfödda med begränsad högiva, den lättfödda med större giva/fritt. Vid lunch släpper grinden in den lättfödda tilld en svårfödda, och den lättfödda får då lunch. Medan den svårfödda kunnat äta i lugn och ro hela fm. Eller för att släppa ut på bete när du sover. Perfekt både om du har lättfödd som bara ska gå X h på betet, grinden kan släppa ut när du sover, så tar du in när du vaknar t ex. Lika perfekt vid invänjning, på samma sätt. T ex klockan 04 släpper grinden över dem på betet, vid 08 tar du in. Nästa dag släpper grinden dem vid 03, du tar in dem 08. (Eller vilka tider man nu vill).

Grinden kostade när jag köpte den för 8 år sedan 1500 kr. Det är en automatisk grindöppnare, drivs på batteri, laddas i bilens 12 V uttag, kan programmeras på olika sätt, du behöver inte programmera om utan bara sätta upp igen. KOmpletteras med elastisk grind och så är det klart. Kan sättas var som helst, ingen el etc behövs.

tack för svaren! :) Det låter som grind med ngn slags häck är det bästa allså! Vad har ni för hö-häckar då? Kan man köpa det ngn stans eller tillverkerkar ni själva? I så fall hur?

Ni som har fri tillgång på hö, om man bara har 2 hästar, kan man lägga ut en hel småbal (ensilage) det blir ju ganska mycket ändå, blir höet dåligt då? Hur länge kan höet stå i ur och skur utan att bli dåligt? Hur ofta fyller ni på?

Jag har inga häckar, utan 'lådor'. Har nog en bild någonstans, ska kika sen.

Men det är EUR-pall (lastpall) i botten, och sen är det hela väggar runt om som når upp till boghöjd ungefär. Så äter hästarna ur lådan.

Jag har 3 hästar nu, men haft två förr, och jag lägger oftast ut varje dag under sommar/höst/vår, för det inte ska bli dåligt. Vintertid lägger jag ut mera i taget så jag fyller kanske var tredje - fjärde dag (hösilage). Kunde jag ställa ut storbal som räckte i en vecka skulle jag gärna göra det.

Hade varit kul att se hur din låda ser ut! Verkar ju faktiskt bättre med fri tillgång, bara man kommer underfund med hur mycket man skall lägga ut :crazy:

Vi köpte en fodergrind för en tusenlapp på en mässa för tre år sen, och den är fortfarande till stor hjälp :bow: Har svårt att vara hemma och ge lunch, så det är super. Det är ett elrep med handtag som sätts fast i en timergrej som släpper efter angivna timmar. Den här modellen rullar även upp tråden så ingen skaderisk. Hästarna lär sig fort hur det funkar, till slkut stod våra och nästan tryckte på minuterna innan :D
Vi lägger inte görna höet på markenm, utan har löst det ungeför som Alexandra_W. Vi använder lastpallar med pallkragar, det blir precis som A_W's lösning fast med lägre kanter. Funkar bra för mindre mängder men ska man ge mycket är nog alexandras högre modell bättre.
Det här med att det skulle regna på höet har inte varit något problem för oss. Höet/silaget hinner ju aldrig bli dåligt vare sig det regnar eller snöar, eftersom det rör sig om upp till 6 timmar ungefär. Hästarna har inte sagt ifrån här i alla fall.

Tack för den här tråden och era tips. Skulle precis skriva en egen tråd och fråga om lunchgrindar,och såg denna.
Nu vet jag hur jag ska göra. :bow:

Jag ska ha pallar med pallkragar att lägga höt i och sen ha två batteridrivna grindar. Jag har kollat på några varianter som finns och tror att de elastiska grindarna verkar bäst.
De batteridrivna skulle passa bäst i min vinterhage, för det är för långt att dra en kabel från stallet och ut i hagen. Och så kan man ju flytta hagarna då och då om det blir för upptrampat.
Jag har tidigare fått hjälp med förmiddags och eftermiddagsfodring, men det blir inte så till vintern. Jag släpper ut hästarna tidigt på morgonen, ca 5.30 och morgonfodrar i vindskyddet och jag kommer inte hem förrän 18.00. Tidigare har hästarna fått sitt foder i vindskyddet av min medhjälpare, men får tyvärr inte den hjälpen mer.
Därför blev jag tacksam för tipset om batteridriven grind och speciellt det med pall med pallkrage. Då kommer ju höt upp från marken och höt slipper bli nertrampat och smutsigt i de leriga hagarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: Angel
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 781
Senast: mahlmt
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 672
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX