Automatisk kraftfoderutfodring med transponder

Conversation Piece

Trådstartare
Jag är skeptisk till Active Stable-konceptet i ett avseende. Jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter.

När jag pluggade på SLU fick vi lära oss att den forskning som hade gjorts fram till dess (90-tal) hade visat att kossor och grisar fungerade helt okej att utfordra automatiskt med transpondrar. Men alla försök som man gjort med hästar hade visat att det inte fungerade på häst. Det var många olika problem; de ranghöga lurade till sig de ranglägres foder, de fick ett beteende att oavbrutet stå vid foderstationen och försöka få mat och de ranghöga blockerade stationerna för de ranglägre.

Så plötsligt en dag! Kom man på att man kan få bidrag för att anlägga en form av lösdrift om man bara hittar på något som är lite nytt jämfört med tidigare lösdrifter och kallar det för något flashigt. Sagt och gjort - Active Stable lanserades. Vad hände med de tidigare forskningsrönen? Hur kan det komma sig att det nu helt plötsligt fungerar jättefint att utfodra hästar automatiskt med transpondrar? Har hästarnas beteende ändrats så radikalt nu på 2000-talet? Det luktar skumt.

Sedan finns det ju flera fördelar med det som kallas Active Stable förutom den sättet att utfodra, men det kan man kalla för dess rätta namn - lösdrift.

Vad har ni för erfarenhet som har sett Active Stable? Jag sitter bara här vid datorn och spekulerar.

Senast ändrad:
Sv: Automatisk kraftfoderutfodring med transponder

Vet att det finns åtminstonde en tjej här på buke som har sin häst på det sättet,Ska rekomendera henne denna tråd så kanske du kan få lite svar på dina frågor.

Jag står i ett active stable och har en ranglåg häst,har alltd blivit utan hö när det läggs ut högar,alltid hungrig när man tog in henne!Men har nu en häst i perfekt trim,så inte blir hon bortknuffad mm!
Vi har ingen häst som blir utan mat,sällan hela högen står asmtidigt vid stationerna!
Dagligen kontrolleras hästarnas konsumtion av mat på datorn,och alla har fått sitt!
Vi har absolut inget stress vid maten,kan bli rörigt när vi fyller på stationerna,men det blir det ju även vid normala fodringarna!
Så bättre har inte min häst haft det! Kanon!

Min är också ranglåg och han går i ett Active Stable och det var först där han la på sig ordentligt! Han är lugn och harmonisk och trivs kanon!

Min är också ranglåg och han går i ett Active Stable och det var först där han la på sig ordentligt! Han är lugn och harmonisk och trivs kanon!

det är det där jag inte förstår..
Om man har en häst som inte behöver vidare mkt kraftfoder då?
Typ inget alls..

Hur blir det med en häst som är hungrig men inte får nåt?

det är det där jag inte förstår..
Om man har en häst som inte behöver vidare mkt kraftfoder då?
Typ inget alls..

Hur blir det med en häst som är hungrig men inte får nåt?

Dels kan man ställa in automaterna på liten fodergiva oxå. Dels har de ju samma princip på höet så de kan ju äta lika ofta där vilket tillfredsställer behovet av att äta ofta och lite. Våra har dessutom fri tillgång på halm (halmhäck och i ligghallen). Hon som äger stallet har två nordisar som inte får något kraftfoder alls och det funkar bra!

Så plötsligt en dag! Kom man på att man kan få bidrag för att anlägga en form av lösdrift om man bara hittar på något som är lite nytt jämfört med tidigare lösdrifter och kallar det för något flashigt. Sagt och gjort - Active Stable lanserades. Vad hände med de tidigare forskningsrönen? Hur kan det komma sig att det nu helt plötsligt fungerar jättefint att utfodra hästar automatiskt med transpondrar? Har hästarnas beteende ändrats så radikalt nu på 2000-talet? Det luktar skumt.

Alla våra hästar har lärt sig systemet på max 3 dagar. Ingen har inte lärt sig det. Så de har kanske förändrats ;) eller så var det som testades då ett annat system? Som någon skrev tidigare så larmar även datorn om någon häst (mot all förmodan) inte skulle få i sig sin mängd mat. Det har hänt min häst en gång, då tappade han en tand och åt inte så mycket. Så det var jättebra att veta de.

Jag är skeptisk till Active Stable-konceptet i ett avseende. Jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter.

När jag pluggade på SLU fick vi lära oss att den forskning som hade gjorts fram till dess (90-tal) hade visat att kossor och grisar fungerade helt okej att utfordra automatiskt med transpondrar. Men alla försök som man gjort med hästar hade visat att det inte fungerade på häst. Det var många olika problem; de ranghöga lurade till sig de ranglägres foder, de fick ett beteende att oavbrutet stå vid foderstationen och försöka få mat och de ranghöga blockerade stationerna för de ranglägre.

Sedan finns det ju flera fördelar med det som kallas Active Stable förutom den sättet att utfodra, men det kan man kalla för dess rätta namn - lösdrift.

Vad har ni för erfarenhet som har sett Active Stable? Jag sitter bara här vid datorn och spekulerar.

Skillnaden mellan Active Stable och de upplägg som användes i de två rapporter jag har läst är att i Active Stable så kan bara en häst äta åt gången och ingen annan häst kan putta undan den hästen som äter för tillfället.

Så det är nog inte så mycket hästarna som har ändrat sig utan snarare vårat tänkande och tekniken man använder.

Mvh

Tora

under vinterhalvåret så går våran häst på en viss vikt kraftfodergiva,under sommaren så sänks den något eller helt,samma sak med hö,är gräset dåligt,så höjs högivan,och tvärtom!

Allt ställs in via en dator i stallet!

Den häst som inte behöver så mycket mat får mindre minuter att äta på ett dygn,medan den som behöver mer,får fler minuter!
Och minuttiden är uppmätt på varje häst,då alla äter olika fort en viss mängd hö! Och så lägger man till lite,så att det finns en marginal,för hästen kanske äter lite saktare!

Samma sak med kraftfoder!

Vi har två höstationer och en kraftfoderstation till 7 hästar!

Och dagligen så läses datorn av för att dels se om alla har ätit,och att allt funkar som det ska!

Och om jag inte minns helt fel,så kan dom gå in ca 20 gånger per dygn för att få sin ranson Och dom kan inte springa ut ooch in för att hela tiden få äta,utan det måste gå en viss tid för att få sig en portion!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Myy
·
Trav De är så sega på Hästmänniska-sidan, jag provar här istället. (Snälla låt tråden ligga kvar, jag vill gärna att de på Trav-sidan ska se...
Svar
8
· Visningar
1 817
Senast: ajax85
·
Z
Hästhantering Det finns lika många attityder och hanterings sätt som det finns mäniskor och hästar. Och det går inte att säga att det och det är fel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 014
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar