Automatisk höutfodring i stallet.

R

Rosella

För en sådär 15 år sedan var jag i ett stall där de hade ett hemmabygge som utfodrade hästarna med hö via luckor i taket från höloftet vid två tillfällen per natt. En gång vid 12 på natten och en gång vid 5 på morgonen. Lagom för att man skulle kunna släppa ut dem morgonfodrade i hagen innan jobbet vid 7-tiden.

Tycker att det skulle vara idealiskt, framför allt då man har hästar i olika storlek, med olika högiva, i samma hage på dagen.

Det finns ju foderboxar att sätta i boxarna med det kostar en förmögenhet att installera i 8-9 boxar. :(

Så nu undrar jag om det finns någon som har något slags hemmabyggt utfodringssystem i stallet. Eller någon annan slags lösnig till att slippa gå upp och fodra mitt i natten.

Måste ju gå att konstruera något tycker jag.

Så fram med bilder och förslag! :)

Sv: Automatisk höutfodring i stallet.

En bekant till mig har ett enkelt system men det kräver att hästarna får fri tillgång. Enklast beskrivet är det trattar som man fyller med hö från loftet och som hästarna sedan äter nerifrån. Ungefär som frö automater till fåglar.

Va smart, låter som en bra grej som många stall skulle behöva.
Det skulle spara så mycket tid hos så många!
Hoppas det kommer in något bra svar ifrån någon... :bump:

Vi har ett automatiskt system som är hemmabyggt. Med krubbor som fälls ner på morgonen och kvällen. Vi stoppar i både kraft och hö. Ca 2-3 kg grovfoder får plats. Det är lugnt i stallet kan jag lova! Mätta hästar när man ska släppa ut! Bara fördelar.

Hur sitter krubborna och hur styr ni när de ska fällas ner? Har du bilder?

Var ju en smart idé för att undvika att de trampar ner höet. Och som du säger om de ska ha fri tillgång.
Men funkar nog tyvärr inte för min lättfödda dam...

Krubban är en "hink" med gångjärn som sitter på väggen inne i boxen. Den fälls ner med hjälp av tryckluft som styrs av en timer. Ingen el att göra illa sig på :)

Vore supergulligt om du kunde göra det.:)

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 147
Senast: Siggan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
D
Hästmänniskan Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig. Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
28 181
Senast: Tezzan_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar