Autoimmun med "mugg"

Sv: Autoimmun med "mugg"

Har aldrig råkat ut för det på häst men är matallergiker själv och får därigenom exem.
Och känner igen mig i din häst :)

Det jag funderar på ang det du skriver om att hon är allergisk mot växter, det kan inte finnas
nåt sådant i silaget? Att det är taget där det växer växter och örter som hon kanske inte tål?

Biopsier har tagits både på frisk och skadad vävnad, exakt vad de visade minns jag faktiskt inte, men jag kan ju begära ut journaler. Det gav inte mycket att gå på iaf.

Hade varit intressant att se resultatet.

I växtväg är det främst johannesört som hon har reagerat på. Hon har även haft eksemtäcke på sig sommartid, hästen är som du förstår på bilderna, skäck. Mestadels vit. Brunt huvud och bruna flanker är det i stort sett det enda som inte är vitt.

Johannesört orsakar fotosensibilitet, men det är ju tänkbart att även allergier förekommer.

Hon är inte känslig för sulfa, har jag skrivit det..? Eller jo, oralt. Annars har vi använt sulfa rätt mycket, med försiktighet.

Ja, du skrev att Hippotrim var typ värsta tänkbara medicinen..! ;)

Kör med Hibiscrub nu, helklippte igår och hittade fler områden, fast inte lika tydliga.

Du måste se till att byta foder OCH bryta infektionen, antibiotika är ett måste!

Tyvärr ingår inte täckesbyten i stallet, så jag luftar så mycket jag kan när jag är där, sen får hon ha täcke på igen. Men jag tycker det har blivit mycket bättre med ryggkrustorna nu den senaste veckan, de läker sakta och torkar ut.

Kan hon stå inne några dagar, naken?

För övrigt är hon just nu rätt seg, - infektionen - men äter bra, dricker bra. Igår tyckte jag att hon var mycket piggare på skrittrundan, men jag har också ökat grovfodret betydligt. Magen är okej, lite, lite för löst bajs för att jag ska vara nöjd.

Allergier är inte utrett, hur pass svårt är det att genomföra?

Ledsen om jag verkar negativ och spydig. Jag har velat ha veterinär hjälp i flera år nu, men det är ingen som vet vad de ska göra. Jag ber om biopsier, de tar biopsier med inställningen "det kommer ändå inte visa något". Jag ber om blodprov och efter tjat tar de blodprov "nä, allt var normalt, som vi misstänkte".
Varför ska jag lägga tusen, och åter tusentals kronor hos veterinärer som inte hittar något och inte engagerar sig, så känns det. När jag har haft ut ambulerande veterinärer har de ingen aning - "du får vad du vill ha" i läkemedelsväg. Jag har fått ganska starka grejer utskrivna "testa med detta"...
På klinik rotar de som sagt runt, men inte fasiken hittar de något för det. De behandlar såren och sen är det bra och hon får åka hem.

Jag förstår att det är en jäkla sits du hamnat i och du har all rätt i världen att vara arg och besviken. Jag tror att om du vill göra något mer, ta då själv kontakt med Kerstin Bergwall. Hon är outstanding på hud

Ang allergier - diagnosen ställt utifrån kliniska symptom + att man utesluter alla andra diagnoser + positivt "allergiblodprov". Det senare är väl det enkla, det är bara ett litet stick. Bifogar en länk som du kanske inte sett innan?

http://www.drbaddaky.com/allergi_hos_hest_0

Men antibiotika, menar du Hippotrim då, eller lokalverkande? Som du förstår är jag försiktig med det pga magen, men är det nödvändigt så är det ju.

Det där med fodret stör mig, jag hittar inget:( Har iofs inte kollat idag, men fortsätter kolla såklart!

Ska kolla med stallet om hon kan stå inne. Ringer och snackar lite med Hbg i morgon ev. Har en kompis som snart är klar vet., hon ska titta lite på henne, mest för sin egen skull, men kul att se om hon kan få någon idé. Sen ringer jag och kollar vilka veterinärer som kan göra allergitest.

Med låg kvot...:( Smpr 47, MJ 8.8, dessutom är C/P 2.2/2.0... Socker på 111, NDF 589. Men iaf utan massa "tjaffs", odlad ren gräsvall.

Nu har jag funderat halva natten på hur detta ska göras så enkelt som möjligt.

Jag har iaf kontakt med en kille som ha hö, 65 % timotej, resten rajgräs och svingel. Verkar vara det bästa jag kan finna. Hittar ensilage, men det känns inte som något bra alternativ.

Sen fortsätter jag fundera på vilka prover som ska tas och vad som ska sättas in. Jag åker gärna med henne till ATG nästa vecka för att ta prover/biopsier, men jag måste veta vad de ska testa. Ska biopsierna tas på frisk eller sjuk vävnad?
Ska jag be dem ta blodprov och isåfall vilka? Internetdiagnoser är inte det bästa, men jag känner inte för att stå där och låta dem gissa och slänga en massa pengar i sjön, igen.

Nu fick jag hjälp igår så det ska bli intressant att se hur hon ser ut idag, klippte ju henne i onsdags.

Lycka till med din häst och hoppas att du kommer till botten med problemen!
Jag har jättebra erfarenhet av Kerstin, har varit hos henne med min knottallergiska häst. Med hennes breda erfarenhet inom dermatologin så har du nog de bästa förutsättningarna att kanske komma till en lösning med din häst.

Kruxet är väl mest att jag befinner mig i Skåne, annars hade jag gärna låtit henne titta på hästen.

Stackare!!! Jag har själv varit i din sits!!!
Jag hade också en häst med fotosensibilitet. Hans hopplösa mugg fick jag bort genom att sola benen med en kvartslampa!!
Jag tvättade, smorde med diverse preparat o det blev bara värre o värre!! Jag har en kamrat med Psoriasis så det var där jag fick idén med kvartslampa. Jag tänkte att det kunde ju inte bli så mycket sämre.
Jag smorde med salicylsyrevaselin för att mjuka upp krustor o skorpor innan jag red. Sedan tvättade jag försiktigt bort det som mjuknat o lossnat med lactacyl o sedan solade jag benen. Jag började med 1-2 minuter o successivt upp till 15 min/ben.
Jag upprepade behandlingen vid varje mugganfall o kortade ner behandlingstiden varje gång...

Tyvärr har jag ingen hjälp med vad som kan vara grundorsaken och hur man löser den, jag väljer istället att sälla mig till de som rekommenderar div. undermedel för kortsiktig hjälp. ;) Har du fått prova Betnovat med chinoform? Det är en stark kortisonsalva som för mig fungerat mycket bra på "omöjlig" mugg. Finns också som kräm för vätskande infektioner (jag tänker på krustorna här).

Yes, jag har testat Celeston med chinoform också. Betnovaten funkade bra en gång, mindre bra nästa.

Har du provat att annonsera efter hö i lokaltidningen/Blocket?
Det kan ju faktiskt finnas folk som har hö hemma som inte annonserar men som kan ringa på din annons.

Jag blir inte riktigt klok på det så sorry om jag frågar något som du svarat på, men muggen/eksemen, har man bakteriebestämt och resistensbestämt den?

Min arabvalack fick ju en typ av mugg/eksem som dels visade sig vara en 'muterad' form av en bakterie jag inte minns, och som dessutom var resistent mot ALLT utom tetracyklin. Vi lyckades i elfte timmen häva det med lokalbehandling (terramycin, kan det hetat så? Nåt sånt, löst i torskleverolja) - men annars hade vi fått ställa honom på iv tetracyklinbehandling. För det var det enda de små jävlarna inte var resistenta mot.

SVA gjorde på egen bekostnad vidare analyser just av bakterien, då det var sas en känd bakteriestam men i en 'muterad' form.

Nu har ju din 'mer' problem, men blir inte klok på om krustorna/muggen verkligen analyserats och ffa resistensbestämt?

Jag hade ett ungsto med autoimmun sjukdom (phemphigus). Hon visade det i form av insektskänslighet (inte eksem, men fick stora bölder/sår och skorpor av bett) och när hon gick utan sitt eksemtäcke några h som tvååring fick hon en EXTREM reaktion (bilder finns). Hade turen att få en hudintresserad vet som dessutom hade tät kontakt med K Bergwall. Hursom, man tog hudskrap för att kolla svamp, bakterier osv (negativt), blodprov samt biopsier. Biopsierna visade just att det var autoimmunt. Jag fattade själv ungefär halvsju av det där biopsisvaret, men vet förklarade. Man såg också på det att inflammationen satt 'djupare' än det såg ut från utsidan osv.

Nu blev hon akut väldigt mycket sämre och nödslaktades av djurskyddsskäl utan diagnos, men vi hade hunnit ta fler prover och några 'specialbiopsier' då, som kom strax efter hennes död och bekräftade diagnosen vet misstänkte redan innan.

Inte så konstigt om du är snurrig, jag tycker också det är snurrigt;)

Iaf, ja, de har resistensbestämts. Det var då Betnovaten med chinoform åkte fram. Det har även gjorts en gång innan, men jag minns inte vad som sattes in då.

Denna omgången har ingen veterinär varit inblandad än, så nu är inga prover tagna.

Hon var faktiskt betydligt bättre igår. Ryggkrustorna har torkat ut ganska bra, hon är inte svullen och det ser på det stora hela mycket bättre ut.

Muggen är också bättre. Jag gjorde en rejd i tisdags och tog bort alla krustorna, sen gjorde jag en fuling och smorde på Celeston, det är också under läkande nu och inget nytt har kommit.

Well...

Muggen ÄR bättre. Svullnaden i benen är mycket mindre och den är på tillbakagång.

Ryggen däremot, det blir nog mer. Idag ska jag rita konturer runt områden för att lättare kunna se hur det sprider sig. Ont har hon fortfarande inte. Hon är piggare, så det känns skönt, igår gick hon på med energi på skrittrundan.

Kliniktid är bokad till torsdag iaf, ska bli skönt att de får titta på henne.

Lider verkligen med dig och din häst :cry: Så tråkigt att inte veta vad man ska göra . Håller tummarna iallafall att du får någon ny input på kliniken .

Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka