Autoimmun med "mugg"

Sv: Autoimmun med "mugg"

Vad skönt att du hittat en bra och lyhörd veterinär! Det ser väldigt rent och fint ut på sista bilden, kommer säkerligen att läka fort nu när ni fått bort allt skorv. Hoppas återigen att ni kommer fram till vad som orsakar dessa "utslag".

Ser att du testat nästan allting redan men jag tänkte komma med ytterligare ett förslag – Microcid. Finns receptfritt på apoteket och används för att behandla svinkoppor på människor.

Fy stackars häst säger jag bara. Hoppas verkligen att ni hittar grunden till problemet.
Blir även väldigt glad att höra att du hittat en veterinär som är bra, det är ju guld värt :bow:

Önskar er lycka till!

Jag har inte läst nåt av svaren så det jag skriver kan redan vara sagt, men jag var på foderföreläsning i måndags, det var en agronom som föreläste. Hon sa att hästen kan ha zinkbrist om mugg eller tex exem är svårläkt.

Med tanke på att min ena häst numera inte tål ngn flugspray, matolja mot knotten dvs har blivit superkänslig, så spånar jag om du tvättat ngt täcke där tvättmedel/ sköljmedel blivit kvar. Stora täcken blir inte helt sköljda även i den största maskinen.
Att den kan ha fått en reaktion som sedan blir till rasp på rumpan.

Min hudhäst får ju muggbakterier i vartenda litet skav eller småsår men då längst ner på benen.

Hmm. ska nog skölja betforen även till den :idea: Tänker diabetes

Hon har i stort sett bara haft sitt 100 grams utetäcke och det tvättar jag för hand med såpa.

Det jag har tänkt mest på är halm, just eftersom hon reagerat via luftvägarna på det innan.

Och idag fick vi veta provsvaren, som sa ingenting:grin:

Hudprovet gav liten mängd ospecifika bakterier. Veterinären tyckte det var konstigt, men ja, det är vad provet visar.

Blodproverna gav inte heller mycket. Levervärdena var normala (3 olika, men alla var bra), sköldkörteltesterna var också normala. Njurvärdena var något förhöjda, men det tyckte veterinären inte var så konstigt med tanke på hur hon såg ut.

Så det är som vanligt, hästen ser ut som f*n, men proverna visar ingenting.

Hon är mycket bättre nu iaf. Igår hade hon tillochmed rullat sig, så nu har hon fått ha fleecetäcke på sig för att inte smutsa ner sig. Hon piaffade in från hagen i söndags, så hon är piggare:D

Idag tvättade jag med Sevorex och fick bort lite tunna ruvor som bildats i läkningen. Vi fortsätter ett par dagar till med tvätt och penicillinsalva, men redan nu ser det bra ut.

bild-8.jpg

Kanske är helt ute och cyklar,men på den bilden påminner det om Psoriasis..........prova med UV-ljus och se om det funkar

Vi har testat UV-ljus på benen innan, ingen förbättring. Men jag håller med dig, lite psoriasis-aktigt är det!

Kopierat från sidan Alternativ.Nu:

//
Haft häst med psoriasis-liknande exem.

Min första häst, Blesa, var islandinporterad och fick som så många andra sommarexem. Det är ju en alllergi, inte en sjukdom som psoriasis, men det ser rätt lika ut. Torrt, skrovligt och hemskt.
Jag testade ett otal salvor och kurer, men fastnade för Fenuril. Inte dyrt, inte alltför fett vilket innebar att jag kunde ha det i man och svansbotten om det behövdes, och det lindrade. Jag tvättade med Ekholms tjärschampo. En annan sak som var bra, men dyrt, var något från hälsokost i Norge som hette salt lake, har för mig att den hette det. Baserad på salt och mineraler från Döda havet i Israel. Man smorde in, lät verka ett tag och sköljde av. Om du är intresserad kan jag kolla om den fortfarande finns att köpa i Norge och vad den kostar nu. Jag vet säkert att den använts av psoriasis-patienter i Norge.//

Vet inte om du provat med Fenuril?

Fenuril är ju hydrokortisonsalva, jag har använt olika kortisonpreparat med olika framgång. Nu testade jag inte på detta eftersom vi skulle göra odling och nu har jag fått använda penicillinsalva eftersom det var infekterat.

Men annars har jag olika kortisonsalvor.

Håller tummarna för att du hittar något svar på vad det är hon har.Vet hur hjälplös man känner sig.Har en med luftvägsproblem och hormonrubbningar själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka