Sv: Autoimmun med "mugg"
När jag såg bilderna som du lade upp måste jag tyvärr säga att det ser likadant ut som det gjorde på min häst - det behöver ju dock inte betyda att det är samma.
På honom började det likadant med ett fåtal krustor som sedan på några dagar spred sig till att sitta över precis hela kroppen, sedan fick han feber. Vi resonerade också kring "mugg som har spridit sig på hela kroppen" och "regnskållor" till att börja med.
Dock så hade han aldrig haft något liknande innan, så den aspekten om det kan "komma och gå" lite utan behandling har jag tyvärr ingen aning om.
Jag åkte in med honom till Ultuna där det togs blodprover och hudskrap. När provsvaren kom tillbaka så hade vet. teorin om att det var Pemfigus Foliaceus, vilket, enligt vad hon sade till mig, är att kroppen attackerar sina egna hudceller. Orsak till sjukdomen är okänd (enligt vet.).
Han ordinerades Finadyne för att hålla febern i schakt och vet. skrev ut ett recept på ett kortison som heter Prednisolon, dock var detta tvunget att specialtillverkas så det tog några dagar innan man kunde börja behandlingen. Under dessa dagar blev han drastiskt sämre med ödem och ökad feber så han fick åka in till Ultuna och blev kvar där isolerad, nya hudprover (bakterieprover) togs samt nya blodprov för att se om han drabbats av någon sekundär infektion. Provsvaren visade inget så vet. bedömde det som grönt ljus att börja behandla den troligaste diagnosen - Pemfigus f.
Tydligen är det väldigt svårt att få ett säkert provsvar på att det är just Pemfigus men allt pekade på att det var det. Så de startade upp honom på 800 mg prednisolon (kortisonet) och höll koll så att han inte fick fång vilket är en av de möjliga biverkningarna till kortisonbehandling.
Han svarade på medicineringen och hämtades hem.
Febern försvann, ödemen minskade och efter en tids behandling var krustorna så gott som borta.
Sen kom dock febern tillbaka och vet. bestämmde att man skulle sätta in pencillin (Penovet) och dubbla prednisolonet.
Men av någon anledning så slutade han svara på behandlingen så för snart exakt ett år sedan fick han vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Tidsspannet för detta händelseförlopp var ca: 1,5 -2 månader.
Under hela denna tid så badade jag honom med ett klorhexedinschampoo som hette Hibiscrub för att undvika sekundära infektioner och det höll även "krustorna" i schak.
Det blev en halv novell av det här tydligen, men jag tänkte att jag lika gärna kunde skriva ut allt då jag själv tyckte det var väldigt värdefullt att kunna hitta olika personers upplevelser om sjukdomen under tiden min häst var sjuk, och då sjukdomen är så pass ovanlig så finns det inte så mycket - så även om det inte är så att din häst har det så kanske någon annan kan få hjälp av det.
Dock kan jag komma ihåg att jag hittade någon tråd här inne om sjukdomen då jag googlade omkring, så någon mer här inne har också varit drabbad av sjukdomen.
Jag håller tummarna för att det inte är detta som din häst har då sjukdomstiden var en känslomässig berg- och dalbana, och hoppas att du hittar en bra vet. som kan bringa någon klarhet i symptomen.
Jag vill också tillägga att om de svarar på behandlingen så är ju inte diagnosen någon dödsdom.
Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och din häst!