Autoimmun med "mugg"

Sv: Autoimmun med "mugg"

Och har du någon sockeranalys på höet? Är faktisk rätt typiska IR symptom det du beskriver med tunn, mugg och nedsatt immunförsvar. Kan ju vara en del i problemet.

Min förra ponny fick bl.a regnskollor pga väldigt nedsatt immunförsvar pga obalans i magen pga överkänlighet på foder pga sin grundsjukdom, kastad kvarka. Med de symtom som din häst verkar ha så skulle jag börja fundera på om det kan vara orsaken till alla problem å då blir det tyvärr bara värre med åren.

Jag har sockeranalys, bara inte tillgänglig just nu. Värdena var inte alarmerande om jag minns rätt.
Sitter utan ordentlig uppkoppling, återkommer:)

Jag hade ju liknande problem med förra hästen under många år. Testade allt som fanns och han stod på klinik nästan en månad när de var dom värst. Vi började ge honom Aloe Vera i maten och även smörjde med de efter rengöring. Måste säga att de faktiskt hjälpte en del, även om de aldrig helt försvann. Aloe Vera är ju även bra för magen, och ofta kommer ju problemet innifrån.

Lider med er och hoppas ni får kontroll på eländet.

Min häst fick som krustor över hela kroppen ganska plötsligt, sedan utvecklades det med ytterligare symptom efterhand. Då din häst haft detta länge och veterinärerna inte sagt något så är det nog inte samma, men jag tänkte att det kunde vara värt att iaf nämna så kan du ju iaf ha det i bakhuvudet om det skulle hända något - den autoimmuna hudsjukdomen Pemfigus Foliaceus, googla så får du lite mer info om det skulle vara av intresse.:) Hoppas att allt löser sig bra.:)

Fick en gång i tiden ett tips från min hovis att ge pålle koltabletter .

Mia

Jo men vad är regnskållor?

Har bara sett det på magra vanvårdade hästar med helt nedsatt immunförsvar, men visst... L V´s häst är ju überkänslig.

Min erfarenhet är att det har med regn att göra, och möjligen en häst med lite nedsatt motståndskraft. En del hästägare som jag pratat med viftar bort det lite och tycker att det får dom ju vid regniga perioder. För enligt sidan här nedan, spontanläker det oftast inom några veckor. Men TS's (och "min" häst) kanske har en mer infekterad och svårare variant.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Streptotrikos/

Det är möjlit att det är en typ av regnskållor, men det blir liksom inte bättre för det;) Det är vilket fall som en reaktion, som helst ska stoppas på något vis.

Det är ju lite samma som uttrycket mugg. Min häst får oftast "mugg" av brännblåsor från växter initialt, sen kommer bakterierna i såren och vips har hon ett helt ben som är krustigt och köttigt.

Men tar man odling, (men det kanske du hade gjort på muggen?) så kan ev. antibiotika hjälpa, om det är allvarliga fall.

Jag har också hört att äppelcider kan hjälpa. Då i partier där inga sår finns. Endast de "mjälliga" partierna.

Jag har en häst med liknande problem: Hon har gått i samma hagar, ätit samma fodrer inkl hösilage från samma fält i 6 år. Hon har varit helt ok tills i vintras då hon helt plötsligt fick ett vansinnigt mugganfall, blev bra och blev sedan dålig igen nu i somras. Är nu på bättrigsvägen.
Om nu hösilaget är boven - Varför skulle hon i så fall tåla det i 6 år och sedan plötsligt inte göra det längre?

Lite bilder på det som sitter på ryggen.

bild-5.jpg

bild-2-2.jpg

bild-1-2.jpg

Klippte det nu ikväll med världens sämsta klippmaskin och tvättade med Hibiscrub. Bara från igår har hon fått massa på rumpan...

Sockerhalten i ensilaget är 95 g/kg TS, NDF 611.

Men tar man odling, (men det kanske du hade gjort på muggen?) så kan ev. antibiotika hjälpa, om det är allvarliga fall.

Odlingarna har inte gett nånting, mer än bakterieförekomst, varje gång, med staffar. Antibiotika (typ Hippotrim) är rena döden, då blir hon bara ännu sämre eftersom det påverkar magen negativt.

Åhh. Nu när jag ser bilderna... Det där liknar inte alls jag varit med om. Men det kan kanske yttra sig olika. Din häst verkar ha drabbats mer utspritt och mindre sår.

Ang. odlingarna. Mugg verkar vara mer ospecifika bakterier. Medan regnskållor har man isolerat en specifik bakterie. Provsvaren är tyvärr helt beroende på hur noga analys det gjorts.

Jag förstår din oro. Ser inte alls trevligt att tampas med.

Senast ändrad:

Jag vet en häst som haft likadant. Tyvärr har har ingen nån aning om varför den får det heller. Det där på ryggen har den haft en gång. Det försvann, men muggen på ett av bakbenen ger sej aldrig. Inget hjälper. Muggen kom för kanske två år sen nu. Aldrig förrut och inga ändringar hade gjorts då.

Den här hästen har fått samma mat och gått i samma hagar i många år, jag tror den är 15 år i år och har bott i samma stall nästan hela livet. Följer din tråd med intresse för att se om jag kan få tips att ge till tjejen som har den. Den är också väldigt känslig i huden, men brun och inte vit mer än i pannan.

Nä, riktigt otrevligt är det!

Glömde tillägga att jag satte in mer probiotika ikväll, en kur på 5 dagar från vet., minns inte namnet nu.

Och har du någon sockeranalys på höet? Är faktisk rätt typiska IR symptom det du beskriver med tunn, mugg och nedsatt immunförsvar. Kan ju vara en del i problemet.

Jag har fört IR på tal, dels med veterinärerna och tror även jag lyfte det i någon IR-tråd, men fick då svaret att det inte stämde, så därför har jag släppt det lite.
Men det kanske är dags att lyfta upp igen.

Min häst fick som krustor över hela kroppen ganska plötsligt, sedan utvecklades det med ytterligare symptom efterhand. Då din häst haft detta länge och veterinärerna inte sagt något så är det nog inte samma, men jag tänkte att det kunde vara värt att iaf nämna så kan du ju iaf ha det i bakhuvudet om det skulle hända något - den autoimmuna hudsjukdomen Pemfigus Foliaceus, googla så får du lite mer info om det skulle vara av intresse.:) Hoppas att allt löser sig bra.:)

Riktigt intressant!! Googlade och fick upp bilder på människa och det finns faktiskt likheter.

Hur har din häst behandlats? På människa förstod jag att kortison var behandlingen.
Hade det verkligen minskat utan behandling, så som det gjort på min häst i omgångar...?

När jag såg bilderna som du lade upp måste jag tyvärr säga att det ser likadant ut som det gjorde på min häst - det behöver ju dock inte betyda att det är samma.
På honom började det likadant med ett fåtal krustor som sedan på några dagar spred sig till att sitta över precis hela kroppen, sedan fick han feber. Vi resonerade också kring "mugg som har spridit sig på hela kroppen" och "regnskållor" till att börja med.

Dock så hade han aldrig haft något liknande innan, så den aspekten om det kan "komma och gå" lite utan behandling har jag tyvärr ingen aning om.

Jag åkte in med honom till Ultuna där det togs blodprover och hudskrap. När provsvaren kom tillbaka så hade vet. teorin om att det var Pemfigus Foliaceus, vilket, enligt vad hon sade till mig, är att kroppen attackerar sina egna hudceller. Orsak till sjukdomen är okänd (enligt vet.).

Han ordinerades Finadyne för att hålla febern i schakt och vet. skrev ut ett recept på ett kortison som heter Prednisolon, dock var detta tvunget att specialtillverkas så det tog några dagar innan man kunde börja behandlingen. Under dessa dagar blev han drastiskt sämre med ödem och ökad feber så han fick åka in till Ultuna och blev kvar där isolerad, nya hudprover (bakterieprover) togs samt nya blodprov för att se om han drabbats av någon sekundär infektion. Provsvaren visade inget så vet. bedömde det som grönt ljus att börja behandla den troligaste diagnosen - Pemfigus f.
Tydligen är det väldigt svårt att få ett säkert provsvar på att det är just Pemfigus men allt pekade på att det var det. Så de startade upp honom på 800 mg prednisolon (kortisonet) och höll koll så att han inte fick fång vilket är en av de möjliga biverkningarna till kortisonbehandling.

Han svarade på medicineringen och hämtades hem.
Febern försvann, ödemen minskade och efter en tids behandling var krustorna så gott som borta.

Sen kom dock febern tillbaka och vet. bestämmde att man skulle sätta in pencillin (Penovet) och dubbla prednisolonet.

Men av någon anledning så slutade han svara på behandlingen så för snart exakt ett år sedan fick han vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Tidsspannet för detta händelseförlopp var ca: 1,5 -2 månader.

Under hela denna tid så badade jag honom med ett klorhexedinschampoo som hette Hibiscrub för att undvika sekundära infektioner och det höll även "krustorna" i schak.

Det blev en halv novell av det här tydligen, men jag tänkte att jag lika gärna kunde skriva ut allt då jag själv tyckte det var väldigt värdefullt att kunna hitta olika personers upplevelser om sjukdomen under tiden min häst var sjuk, och då sjukdomen är så pass ovanlig så finns det inte så mycket - så även om det inte är så att din häst har det så kanske någon annan kan få hjälp av det. :)
Dock kan jag komma ihåg att jag hittade någon tråd här inne om sjukdomen då jag googlade omkring, så någon mer här inne har också varit drabbad av sjukdomen.

Jag håller tummarna för att det inte är detta som din häst har då sjukdomstiden var en känslomässig berg- och dalbana, och hoppas att du hittar en bra vet. som kan bringa någon klarhet i symptomen.
Jag vill också tillägga att om de svarar på behandlingen så är ju inte diagnosen någon dödsdom.

Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och din häst!

Senast ändrad av en moderator:

Usch, jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg... Samtidigt tröstar jag mig med att bilderna jag hittat på häst/hund inte är likt det min häst har, men alla är ju olika...

Har suttit nu och försökt få tag i hö, småbalshö, men verkar finnas noll i mitt område och 4-5 mils radie. Blev superglad när jag hittade en, sen var det sent taget och "utmärkt fånghästhö". Någon som vet något så PMa gärna, Malmötrakten.

Hoppas nu på att probiotikan ska hjälpa något för att iaf visa att det är ensilaget som är boven. Ska ut vid 10 för att göra vid i stallet, hoppas ryggkrustorna har torkat något då. Det ser verkligen ut precis som hennes muggkrustor, känns likadant.

Det där ser helt klart ut ( för mig:angel:)
Som ringorm!!!

Jag fick det på min ena av att jag lagt ridtäcket på sargen i ridhuset o 73 dagar senare fick den andra. Skriver det för inkubationstiden var max 70 dagar.
Det yttrrade sig inte helt lika på de 2, men behandlingen hjälpte från dag ett.
De blev även förkylda samma vår. troligen lite nedsatta i immunförsvaret.
kommer inte ihåg vilket som kom först... undrar om det inte var förkylningen .:confused:

regnskållor är ett enda hav av skorv- inte som det ser ut nu.

Senast ändrad:

Mina veterinärer har haft kontakt med henne, men hon hade inte så mycket att säga. Sen har jag släppt det lite eftersom biopsier och prov inte gav något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka