Autoimmun med "mugg"

Sv: Autoimmun med "mugg"

tarmen eller magsäcken företrädesvis.

Har man ett överskott av syror i kroppen, störs syra-bas balansen som är viktig för att upprätthålla kroppsfunktionerna. Detta kan motverkas genom intag av äppelcider vinägern så att man blir mer basisk. Det innebär att äppelcidervinägern kan höja pH värdet. När man är basisk elimineras toxiner bättre ut ur kroppen. Detta genom att cellerna kan fungera mer effektivt i en basisk miljö, då ökar även syreupptagningsförmågan hos de röda blodkropparna och cellens ämnesomsättning befrämjas. Näringsupptaget förbättras och likaså transporten av avfallsprodukter ut ur kroppen. Blodets pH behöver vara runt pH 7.35 för att man ska må bra, och urinens pH ungefär 6.4-6.8. Men om man gör en kur med äppelcidervinäger, så kan pH höjas över 7.0 i t ex urinen, vilket medför att man får en rening och läkning av kroppen.

Då utgår jag ifrån att folk kan ta att det finns toxiner i kroppen som kan leda till olika sjukdomstillstånd. Den som väljer att inte tro på det hänvisas till skolmedicinen :)

Ibland så tar man sísta halmstrået, när allt annat är uttömt, det är inte alls säkert att det fungerar, men då har man iallafall provat. Så tänker jag :)

Senast ändrad:

Såren på bilderna ser infekterade ut. För mig ringer inte heller någon ringormsklocka, snarare bakterier. Naturligtvis finns det en bakomliggande orsak som gör att hästen lätt får problem, men en akut hudinfektion måste alltid behandlas först.

Om såren inte läker med Hibiscrub eller motsvarande antiseptisk behandling krävs sannolikt antibiotika. Sprider det sig ytterligare kommer allmänbehandling sannolikt inte att kunna undvikas. Naturligtvis bör en bakt odling göras - man ser inte bara "staffar" utan subtyp och resistensschema och kan utifrån det sätta in en riktad = effektiv behandling.

Om hästen får problem i samband med att den äter ensilage och klarar sig bra på hö är ju lösningen ganska enkel - ge hö och undvik ensilage.

Vilka medicinska utredningar har gjorts? Biopsier lästa jag nånstans, det utesluter autoimmuna sjukdomar. Snarare skulle jag gissa på en mycket lättstörd tarmflora. Pro- pch prebiotika som dagligt tillskott skulle kanske kunna hjälpa?

Att mixtra med kalk (MYCKET tveksam effekt) och andra kurer hit och dit skulle jag passa mig för, åtminstone innan en diagnos finns.

Jag hade gärna haft en diagnos, men de 10-tal veterinärer som varit inblandade hittar inget. Mer är staffar i såren då, sår som uppkommer utan yttre våld. Teorin är därför att hon är autoimmun, det är inget jag hittat på.

Autoimmun: menar veterinärerna exem, nässelutslag? Det kan väl vara fullt möjligt. Infekterade exem.
Hydrocortison? MEN ANVÄNDS DET PÅ HÄSTAR???

Har du involverat dina veterinärer i det här skedet? (Kanske har jag missat att du skrivit det)

tarmen eller magsäcken företrädesvis.

Detta kan motverkas genom intag av äppelcider vinägern så att man blir mer basisk. Det innebär att äppelcidervinägern kan höja pH värdet.

Då utgår jag ifrån att folk kan ta att det finns toxiner i kroppen som kan leda till olika sjukdomstillstånd. Den som väljer att inte tro på det hänvisas till skolmedicinen :)

Ibland så tar man sísta halmstrået, när allt annat är uttömt, det är inte alls säkert att det fungerar, men då har man iallafall provat. Så tänker jag :)

Ja, mina kemistudier måste vara helt värdelösa, för jag har stått vid labbänken och titrerat saltsyra. Tro det eller ej, ju mer syra jag droppar i, desto surare blir vätskan. Men enligt dig, är det tydligen tvärtom. Hmmm.
("Skolmedicinens" matematiska beräkning av pH: surt = lågt pH, basiskt = högt pH)

Jag representerar "skolmedicinen" och jag vet att kroppen har ett otroligt bra system att finjustera pH-balansen. Detta genom ett högst avancerat samspel mellan lungor-blod-urin.

Nu har ju TS fått bra svar från TantEster att gå vidare med till sina veterinärer. MEN TantEster representerar ju förstås även hon "skolmedicinen" .....

Varför skulle biopsier utesluta autoimmuna sjukdomar?

Blodprover, leverprover, hudskrap, biopsier är det jag kommer på på rak arm som har gjorts. Hon har stått i Hbg veckovis, de vänder det, men hittar ingen direkt orsak. Stora anledningen till att de lyckas vända det har väl mest varit att de kunnat sedera vid hantering och kunnat hålla såren mer sterila.

Muggen uppkommer varje år, hon lider av fotosensiblitet som sagt. Men jag inbillar mig att hon var bättre förra året på hösten, då åt hon hö. Nu är det ren lögn att få tag på hö...

Varför? För att just vävnadsprover är ett väl använt diagnsotikum vid autoimmuna sjukdomar med hudsymptom. Det finns även specifika blodprover där man kan detektera autoantikroppar, men cellförändringarna i hud och underhud ger en bra fingervisning. Vad har biopsierna visat då? Har man tagit på frisk hud eller från förändringarna?

Fotosensibilitet är ju en kemisk förändring i huden tillsammans med klorofyll och solljus - vad är det hästen får i sig som orsakar reaktionen? Om ni bytt stall, marker, hagar, foder verkar det osannolikt. Kan hästen få liknande reaktioner av annan anledning? Är det bara vita partier (på somrarna, alltså, då du utgår från att det är fotosensibilitet).

Nu - med de såren - är det viktigt att behandla den sekundära infektionen, infekterade sår läker dåligt och orsakar hästen onödigt lidande. Eftersom din häst tydligen är känslig för sulfa (även pc??) är det viktigt med en odling + resistensbestämning där man ser exakt vilka antimikrobiella substanser de aktuella bakterierna är känsliga för (varierar även stort bland staffar.. (där resistensen är ett utbrett problem)) för att direkt kunna sätta in en effektiv behandling. Den sekundära infektionen säger förstås inget om vad det är som gör att din häst får återkommande problem, men den måste ändå åtgärdas.

Hibiscrub + luftning (kan hon verkligen inte vara utan täcke inomhus heller?) kan ju fungera, men låt det inte gå för lång tid. Funkar det inte så att du ser att såren börjar läka inom några dagar krävs ändå det tyngre gardet.

Hur mår hästen fö? Hur sköter sig magen? Har man utrett allergier (pricktest eller blodprov)? Är levern helt opåverkad?

Jag har inte påstått att det med äppelcidervinäger är en sanning, jag skrev att jag har HÖRT att man kan ge det mot obalans med ph.
Sen googlade jag och angav en del av det jag läste. Du behöver inte vara spydig alls. Skolmedicin botar inte allt, det borde du veta själv. Och enl lady_vip så är det uttömt på den delen.

Min förra häst hade svår mugg, regnskållor samt nässelutslag. Det var ofta obalans i magen som ställde till det för oss. Det som funkade bäst då var Colicur. Vad obalansen i magen kom ifrån vet vi inte.

Min mening var inte att verka spydig, jag försökte förtydliga något som du uppenbarligen har fått om bakfoten. Tycker det är kan finnas en poäng i att häva felaktiga påståenden som florerar och får fäste.

Om äppelcidervinäger skulle ha någon form av verkan så är det vid högt pH, dvs. basiskt. Att tillföra en syra till en ett redan surt "system" gör bara saken värre.

Biopsier har tagits både på frisk och skadad vävnad, exakt vad de visade minns jag faktiskt inte, men jag kan ju begära ut journaler. Det gav inte mycket att gå på iaf.

I växtväg är det främst johannesört som hon har reagerat på. Hon har även haft eksemtäcke på sig sommartid, hästen är som du förstår på bilderna, skäck. Mestadels vit. Brunt huvud och bruna flanker är det i stort sett det enda som inte är vitt.

Hon är inte känslig för sulfa, har jag skrivit det..? Eller jo, oralt. Annars har vi använt sulfa rätt mycket, med försiktighet.

Kör med Hibiscrub nu, helklippte igår och hittade fler områden, fast inte lika tydliga. Tyvärr ingår inte täckesbyten i stallet, så jag luftar så mycket jag kan när jag är där, sen får hon ha täcke på igen. Men jag tycker det har blivit mycket bättre med ryggkrustorna nu den senaste veckan, de läker sakta och torkar ut.

För övrigt är hon just nu rätt seg, men äter bra, dricker bra. Igår tyckte jag att hon var mycket piggare på skrittrundan, men jag har också ökat grovfodret betydligt. Magen är okej, lite, lite för löst bajs för att jag ska vara nöjd.

Allergier är inte utrett, hur pass svårt är det att genomföra?

Levern har, när den blivit testad, varit opåverkad. MEN, ena gången testades det i november och andra gången i februari. Sedan har hon som sagt varit bättre och då har jag inte rotat i det.

Ledsen om jag verkar negativ och spydig. Jag har velat ha veterinär hjälp i flera år nu, men det är ingen som vet vad de ska göra. Jag ber om biopsier, de tar biopsier med inställningen "det kommer ändå inte visa något". Jag ber om blodprov och efter tjat tar de blodprov "nä, allt var normalt, som vi misstänkte".
Varför ska jag lägga tusen, och åter tusentals kronor hos veterinärer som inte hittar något och inte engagerar sig, så känns det. När jag har haft ut ambulerande veterinärer har de ingen aning - "du får vad du vill ha" i läkemedelsväg. Jag har fått ganska starka grejer utskrivna "testa med detta"...
På klinik rotar de som sagt runt, men inte fasiken hittar de något för det. De behandlar såren och sen är det bra och hon får åka hem.

Jag har inte fått nåt om bakfoten , utan jag har bara hört att så kan vara fallet...och eftersom man kan ta bort fettfläckar med fett, förbränna fett med fett så är det ju inte så långt ifrån om man skulle kunna ta bort surt med surt.(balansera)
Men jag ska ta reda på vad personen menade då den sa detta.

lady_vip...jag hoppas verkligen du kan finna nåt som hjälper....jag orkar knappt ens säga detta , men jag hade en eksemhäst ( född 92 och haft eksem sen hon var ett år ) som fick homeopatiska medel och efter 2 somrar var/är hon helt återställd. Men talar man om sånt här så säger folk att så är det inte, men jag har ju sett det med egna ögon och hästen är nog mig evigt tacksam iallafall :D

och eftersom man kan ta bort fettfläckar med fett, förbränna fett med fett så är det ju inte så långt ifrån om man skulle kunna ta bort surt med surt.(balansera)

Jo, det är minst sagt ett stort steg.

Börjar förstå hur du kan tro på, och rekommendera så mycket skumma hokuspokuskurer som du gör. Kanske dags att läsa på lite grundläggande naturvetenskap?

Att kroppen skulle ha fel pH låter som något forever livings säljare kör med för att sälja sin svindyra juice. Saknar någon som helst förankring i verkligheten, som bengtofsweden ovanför förklarade.

Överraskande att du hoppa in här , med ditt enda inlägg...kan du inte vara topic istället.
Är ph balans skumt ?????
Kan du förklara hur du menar med det ?

Forever living får du stå för själv :mad:

Jag har inte fått nåt om bakfoten , utan jag har bara hört att så kan vara fallet...och eftersom man kan ta bort fettfläckar med fett, förbränna fett med fett så är det ju inte så långt ifrån om man skulle kunna ta bort surt med surt.(balansera)

Jo det är otroligt långt bort från det självklara att du behöver lösa fett (opolärt) med ett opolärt lösningsämne (t.ex. fett, hexan mm).

Jag skrev att jag inte fått nåt om bakfoten, utan att jag HÖRT ( för tredje gången i denna tråd förklarar jag för dom som inte har läsförståelse) att man kan ge äppelcidervinäger mot "sura" kroppar...

Tänk om ni kunde försöka hjälpa TS istället för att hoppa på mig.

En bra grundregel i livet är att vara lite skeptisk mot saker man hör, och dubbelkolla fakta innan man sprider det som sanning.

En googling på pH hade gett dig svar på några sekunder.

kl*
Min häst hade likadana "sår" som din nu i höst (fast inte lika mycket), hon gick otäckad och hade satt en del vinterpäls. Fick även längs med svansen som vätskade jättemycket, var superäckligt :S Jag prövade att tvätta med hibiscrub med mera, men funkade inte. Nu är hon helklippt för två veckor sedan, klippt vid såren vid svansen.. Sen har jag själv haft exem i hårbottnen i flera år, köpte Dexem Head på apoteket vilket funkade superbra på mig. Så jag prövade på pållan :eek: och nu är alla sår helt läkta. Försvann bara på några dagar. Vet inte om det beror på Dexemet eller att hon har blivit klippt, men det funkade på henne iallfall. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka