Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

T

tussa

Jag har en häst som jag börjar förstå är väldigt speciell. Han är nu 3,5 år och jag har haft honom i ungefär två år. Eftersom han är såpass ung har jag skyllt mycket av hans beteende på att han är "fölig", men nu börjar jag undra...

Detta är en mycket sällskaplig och social häst som är helt orädd för nya saker som utrustning som sitter fast på honom eller att matte kläger och sitter på ryggen. Så långt allt väl. Men han har hela tiden varit mycket knepig med de övriga hästarna, vägrar t.ex. konstant att acceptera rangordningen. Vi har lösdrift och han smyger t.ex. fram till ledarhästen när denna äter och försöker äta ur samma krubba. För att bara få stryk och göra samma sak igen fem minuter senare. De två stona han går med är helt enkelt lessa på honom men står ut.

Min lille häst är också otroligt envis och kan t.ex. bli som besatt av små saker som att lyfta vattenslangen eller försöka lirka upp en dörr. Och då gör han det inte en eller två gånger utan kan hålla på med samma sak, på exakt samma sätt i tjugo-trettio minuter eller tills man helt enkelt flyttar honom.

Denna häst är inte bara påflugen mot andra hästar utan även mot folk. Han går gärna för nära och beter sig på ett hingstigt och dominant sätt. Vilket såklart beror på uppfostran, så vi har jobbbat med detta en del, och det har blivit bättre.
Så här långt ser det mest ut som en ouppfostrad unghäst, eller hur?

Men sen händer det att han får riktiga "knäppar", där han inte verkar ha kontroll över sin kropp och helt enkelt inte kan tänka. Då far han runt och sparkar och hoppar på allt som kommer i vägen under några minuter tills han lugnar ner sig. Dessa knäppar kommmer alltid när han utsätts för press av något slag, en förändring eller att någon kräver lite för mycket av honom (det kan vara något så enkelt som att stå still när något händer i närheten). Här blir det ju farligt, jag har hittills fått en fot bruten, armen rejält sparkad, axeln ur led två gånger och slagit i huvet och nästan tappat medvetandet. Dessutom har han jagat ett femårs barn genom hagen ett par gånger och skrämt våra hundar från vettet. Ett par minuter senare är han alltid lugn och hanterlig igen.

Jag har börjat ta privatlektioner med en mycket rutinerad NH-tränare och i den vanliga hanteringen har det gett resultat.. MEN under förra träningen fick han en sådan knäpp när vi ledde honom på en ny plats. Han sparkade tränaren i magen så att hon tappade luften och skrämde mig rejält. Enligt tränaren kan denna häst KANSKE bli bättre men troligen aldrig helt "normal".

Jag har börjat fundera på om detta inte enbart rör sig om en beteendestörning. Kan hästar ha hjärnskador typ autism? Jag känenr många som jobbat med autister typ asbergare och de säger att denna hästen tycks fungera precis så. Svårt att förstå och tolka instruktioner och blir som blockerad av stress om något avviker från det invanda.

Vad tror ni? Finns det något hopp för denna häst eller kommer han att fortsätta vara en fara för sin omgivning?
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Grattis till jättebebisen! Har en likadan (eller var likadan) har dock blivit mycket bättre sen våra rutiner ändrats till nästan militanta. Allttid mat på exakt samma tid alltid ut/in samma tid..... Schemat är a och o ridning/hantering/ordning. Om man fuskar och sticker till honom en morot eller borstar i fel ordning så börjar han igen. Hmm.. Lycka till!
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Autism är väll inte den diagnos man tänker på i första hand. Han verkar snarare gränslös och i avsaknad av naturlig respekt då han inte förstår den normala rangordningen.
Hästar kan säkert ha både personlighetsstörningar och hjärnskador.
Det man får se upp med är väll att han inte blir farlig.
Hur fungerar han i ridningen?
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

hallå. "kul":smirk: att höra att det finns fler.....
jag har ett nu 7 årigt shire-sto som beter sig likadant. Fick henne som gravt vanvårdad och totalt ohanterad 4 åring. hon håller sig utanför flocken. står alltid för sig själv men blir samtidigt helt hysterisk om man delar på flocken. hon är lugn som en filbunke för det mesta men får precis som ovan "knäppar" när hon helt utan förvarning bara försvinner. är man i stallet så far hon runt till synes helt förvirrad utan att hitta ut. sitter man på henne så blir hon helt plötsligt totalt okontaktbar och bara far runt i cirklar i 3-4 min innan hon blir sitt vanliga jag igen. hon har dock aldrig attakerat med sparkar eller dylikt även om hon springer rakt över en när hon "flyr". jag har hela tiden trott att hennes beteende berott på dålig tillit eller flachbacks men jag börjar undra. Hastiga smärtimpulser? EP?
har provat fasta rutiner mm. lydnaden är det inget fel på och hon är mkt lyhörd. hon försvinner helt enkelt in i en annan värld i några minuter.........
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Gud vad läskigt det låter! Har tyvärr inga tips att ge dig, har aldrig haft en sådan häst själv, men för mig låter det som han kan bli bra även om jag nog aldrig skulle våga lita till 100% på honom.
Hoppas här finns andra som kan svara bättre men hoppas det löser sig iaf!
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Ja, besvärligt är det. Och farligt. Vår hage ligger i anslutning till en gård där många turister och andra rör sig och min fasa är ju att ett barn ska förirra sig in i hagen trots alla stängsel o skyltar. Barn har huvudet i lagom "Sparkhöjd"...
jag har haft hästar i över 20 år men den här killen har verkligen fått mig att överge alla mina tidigare kunskaper o erfarenheter om uppfostran, träning och hantering. Här må¨ste jag gå helt på känsla och läsa av honom s¨att jag kan förekomma hans attacker. Inte så lätt att låtra andra hantera honom...
Min mycket hästvana mamma skulle t.ex. fodra en kväll. I denna hästs utebox finns två krubbor och han la kraftfodret i FEL krubba!
Hästen blev alldeles hysterisk, kastade sig och galoppperade runt runt. Mamma vågade inte gå in och flytta maten, utan han fortsatte skena tills han till slut sprängde ut ut boxen.
Visst är han gränslös men denna fullständiga oförmåga att tänka när något avviker? Att bli så våldsam när han inte förstår?
Konstigt är det...
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag tror helt klart att såna störningar kan finnas på de flesta arter i vår natur. Har haft många katt, hund-kullar, och även haft många hästar under livets gång. Bland dessa har jag kunnat se enstaka individer med avvikande beteende som jag faktiskt noterat kort efter födseln. Människan är nog inte ensam om att ha "bokstavsindivider" i sin flora. Men när det kommer till så stora och fysiskt starka djur som hästar, får man nog överväga sin egen säkerhet om man träffar på en sådan personlighet.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag tror som du, Nicke, och på de berättelser som ni andra skrivit inser jag att jag inte är ensam med det här problemet. Men vad gör man? jag har funderat på att sälja eller rentav skänka honom till rätt person som har kunskap, ödmjukhet och intresse nog för att ta sig an honom. Men hur ska man kunna överlämna en potentiell mördarhäst till någon annan, även om man är så ärlig man kan? Och hur ska man veta att han inte får flytta runt eller att någon försöker slå attackerna ur honom t.ex.
Helt klart är det ett större ansvar med en sån här häst, och det är ju inte heller självklart att han blir bättre med tiden. Vår tränare frågade vad jag tänker mig attt ha honom till. Körning är uteslutet enligt henne då det kan bli riktigt farligt om han har vagn efter sig. Ridning... jo, jag jobbar på det. men han accepterar inga medhjälpare för då slår det slint, och eftersom han har svårt att lära sig hjälperna så är det besvärligt. Två gånger hittills har han kastat av mig i tokattacker (men jag har mirakulöst nog inte skadat mig med honom sparkande och stegrande runt mig där jag legat på backen).
Hur har ni andra gjort? Och hur skulle ni hantera situationen?
Kan bara säga attt jag är så himla glad över mina andra, "normala" hästar, de kännns som himmelriket i jämförelse!
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag skulle aldrig i livet våga ge bort en sån häst! Helt ärligt, om du känner att du inte orkar så är nog tyvärr enda lösningen att låta honom sluta sina dagar istället, heller det än att han blir en vandringspokal som blir misshandlad då "kunniga" ska läxa upp honom. Jag tycker hemskt synd om er bägge. :(
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jo, tyvärr börjar man ju fundera i de banorna. Men vi gillar ju verkligen den här hästen som person. Han är skojig nyfiken och alltid intresserad av allt man gör. Dessutom otroligt vacker att se på, lite svarta hingsten-typ. Men (som min tränare sa), det gör ingen glad att ha en häst som bara går i hagen och dessutom utgör en risk även där.
Ja, det här är väl en lång process med mycket att fundera igenom, men jag har faktiskt börjat fundera på om han ska ligga i hagen för alltid...
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag säger som Mia_R. Även om hästen är go mellan varven så är han ju farlig. Säkerligen finns det neurologiska hjärnskador hos hästar precis som hos människor. Jag tycker du ska ta bort honom, det är inte värt riskerna. Hur kommer du känna om han skadar dig eller någon annan, ett barn kanske som du skriver, rejält en vacker dag? En häst som får såna "anfall" och då inte är kontaktbar är ju jättefarlig!
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag jobbar med autistiska ungdomar(asperger),och din hästs beteende liknar absolut inte autism! Jag förstår inte varför du har kommit på den tanken?
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Molgan: Nej, det var klumpigt av mig attt dra den parallellen. Min svägerska jämför dock alltid min häst med en autistisk dam hon jobbade med, som krävde exakt förutsägbar ordning för att kunna hålla kontrollen och som blev mycket våldsam om något avvek från det normala.
Annars, jo jag har diskuterat med mina närmaste och det verkar som om vi alla i hemlighet har funderat på att ta bort den här hästen. Han är jättehärlig, men som ni alla skriver, en riktig fara. Jättetråkigt men sånt här kan man inte förutse...
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag har en häst som jag börjar förstå är väldigt speciell. Han är nu 3,5 år och jag har haft honom i ungefär två år. Eftersom han är såpass ung har jag skyllt mycket av hans beteende på att han är "fölig", men nu börjar jag undra...

Detta är en mycket sällskaplig och social häst som är helt orädd för nya saker som utrustning som sitter fast på honom eller att matte kläger och sitter på ryggen. Så långt allt väl. Men han har hela tiden varit mycket knepig med de övriga hästarna, vägrar t.ex. konstant att acceptera rangordningen. Vi har lösdrift och han smyger t.ex. fram till ledarhästen när denna äter och försöker äta ur samma krubba. För att bara få stryk och göra samma sak igen fem minuter senare. De två stona han går med är helt enkelt lessa på honom men står ut.

Min lille häst är också otroligt envis och kan t.ex. bli som besatt av små saker som att lyfta vattenslangen eller försöka lirka upp en dörr. Och då gör han det inte en eller två gånger utan kan hålla på med samma sak, på exakt samma sätt i tjugo-trettio minuter eller tills man helt enkelt flyttar honom.

Denna häst är inte bara påflugen mot andra hästar utan även mot folk. Han går gärna för nära och beter sig på ett hingstigt och dominant sätt. Vilket såklart beror på uppfostran, så vi har jobbbat med detta en del, och det har blivit bättre.
Så här långt ser det mest ut som en ouppfostrad unghäst, eller hur?

Men sen händer det att han får riktiga "knäppar", där han inte verkar ha kontroll över sin kropp och helt enkelt inte kan tänka. Då far han runt och sparkar och hoppar på allt som kommer i vägen under några minuter tills han lugnar ner sig. Dessa knäppar kommmer alltid när han utsätts för press av något slag, en förändring eller att någon kräver lite för mycket av honom (det kan vara något så enkelt som att stå still när något händer i närheten). Här blir det ju farligt, jag har hittills fått en fot bruten, armen rejält sparkad, axeln ur led två gånger och slagit i huvet och nästan tappat medvetandet. Dessutom har han jagat ett femårs barn genom hagen ett par gånger och skrämt våra hundar från vettet. Ett par minuter senare är han alltid lugn och hanterlig igen.

Jag har börjat ta privatlektioner med en mycket rutinerad NH-tränare och i den vanliga hanteringen har det gett resultat.. MEN under förra träningen fick han en sådan knäpp när vi ledde honom på en ny plats. Han sparkade tränaren i magen så att hon tappade luften och skrämde mig rejält. Enligt tränaren kan denna häst KANSKE bli bättre men troligen aldrig helt "normal".

Jag har börjat fundera på om detta inte enbart rör sig om en beteendestörning. Kan hästar ha hjärnskador typ autism? Jag känenr många som jobbat med autister typ asbergare och de säger att denna hästen tycks fungera precis så. Svårt att förstå och tolka instruktioner och blir som blockerad av stress om något avviker från det invanda.

Vad tror ni? Finns det något hopp för denna häst eller kommer han att fortsätta vara en fara för sin omgivning?



nu är det så att jag har en son med just diagnosen autism och lever i handikappet varje dag att ens jämföra med en sån sak är rent av idiotiskt och tyder på enorm okunskap inom funktionshindret..din svägerska kan ju inte vara särskild duktig inom vare sig hästar eller människor med autism plus att hon verkar bryta mot tystnadsplikten=brottsligt..tycker nog inte att du ska lyssna på henne i fortsättningen...
jag tror nog att du gör bäst i att avliva hästen vars beteende troligen beror på dålig uppfostran och brist på respekt och visst hästen kan ju ha någon slags hjärnskada men det känns ju inte ens lönt att spekulera i en sån sak när hästen faktiskt har visat sig farlig för omgivningen..och släpp för sjutton inte in en femåring i hagen till honom nästa gång så kan det ju sluta riktigt illa..:eek:
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Lugna ner dig :confused:
Hon sa inget illa om autism, och jag tror faktiskt inte att hon har några onda tankar om handikappet heller. Det ver inget påhopp, jag tror inte att det finns många människor här som känner att dom vill driva med handikappade människor, så varför du tog illa upp förstår jag inte..
Det hon funderade över var om hennes häst hade någon sorts beteendestörning, något som kunde likna autism eller dyl.
Bad om råd för ett problem hon har.
Och tror du på fullaste allvar att hon släppte in en 5åring i hagen? Jag tror nog att 5åringen begav sig in där själv, när dennes föräldrar inte var riktigt med.
Varför ska man ta allt personligt? Jag kunde inte se något i TS inlägg som handlade om vad hon tyckte om autism.

Till TS:
Jag tror nog att du gör bäst i att ta bort hästen, du har försökt mycket som inte har gett resultat, och att ge bort/sälja hästen förbättrar knappast dess levnadsstandard.
Och iom de skador han har åsamkat dig så ser man ju tydligt att han inneär en fara, ffa för andra, men även för sig själv.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Du överreagar inte lite väl mycket nu, även i dina egna ögon? Att komma och påstå att TS problem med hästen skulle bero på dålig uppfostran är väl lika intelligent som att påstå något liknande om din unge? "Bara" för att du har en barn som är autistiskt, gör det dig till en expert på alla former och grader av autism som finns? Har du inget vettigare att göra än att ge dig på en stackare som har verkliga problem med en häst som hon älskar och kämpar med så kanske du ska ägna dig åt din autistiske son istället? :mad: Vad är det som säger att svägerskan bryter mer mot tystnadsplikten än vad du gör som drar in honom i diskussionen? :angel:
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Känner igen mig i din situation då jag har en 2,5-årig travare som beter sig som din gör.
Jag kunde aldrig leda honom för då fick han utbrott och sparkade efter mig, han manglade mig ett antal gånger och verkade inte förstå att människor finns till osv , till slut blev jag rädd för honom.
Denna häst har jag fött upp själv och märkte redan från början att allt inte stod rätt till.

Jag har många gånger varit på väg för att ringa scanbilen för att jag har kännt att det här kommer inte att fungera.
Men med massor av träning och tålamod så kan man idag köra han i vagn :) vilket jag för 9 mån sen aldrig ens vågade drömma om.

Jag tog hjälp av en duktig nh tränare som lärde mig att ta kontroll över honom när han fick utbrott kunde jag plötsligt kontrollera honom stället för att bli hängande efter o bli sparkad (vilket hände ) I början hade utbrott ca 10-15min vilket efter varje gång minskade.
Efter ca 4mån med många steg fram o tillbaka så bestämde jag mig för att skickade jag iväg honom på inkörning, det konstaterades där att sånt som vanliga hästar lärde sig på några gånger behövde han ett antal extra gånger på sig att förstå, han fick lite utbrott men uppförde sig hyfsat när han kom hemifrån, både han och jag behövde en paus i från varandra.

Han kom hem efter ca 3mån och jag började att köra han själv, vilket har fungerat bra. 9 gånger av 10 så sköter han sig den tionde gången så tackar jag gud för slaggjorden ;)

Han får fortfarande utbrott men jag har lärt mig läsa han och kan styra upp situationen innan det går överstyr.Är det nån dag han ska köras och jag märker på honom att idag är det "myror i hjärnan" så får han galoppera av sig i sandvolten istället för då går det inte att köra honom, dessa tillfällen minskar nu hela tiden.
Han måste hela tiden aktiveras och ha rutinerför att hållas i schack men jag upplever att han blir bättre och bättre på att kontrollera sig själv.

Får han en vilodag så är han som :devil: dagen efter.
Jag vet inte om han kommer att kunna fungera som travhäst men nu är vi på rätt spår iallafall.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag tänker samma sak som dej. Jag jobbar med barn som har diagnosen autism och jag kan inte säga att jag finner någon likhet i beteendena riktigt.

Men sen brukar jag tänka att alla har nog en liten skvätt av autism i sej, även djur, eller om man ska kalla det autism är väl inte heller rätt, man ska väl säga att dom flesta mår bäst av rutiner och att veta vad som kommer hända.

Men visst tror jag att han kan ha någon typ av "lynnesfel", fel blir det hos alla arter tror jag. Tråkigt att det ska vara så men sånt är livet. Och jag tänker som vissa andra oxå har tänkt att om du inte vill fortsätta riskera livet för honom så ska nog ingen annan heller göra det, och då är den ända utvägen avlivning tyvärr.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

:bow: :bow: Ja, överreagera är rätt ord och att ta detta personligt är inte riktigt vuxet, tycker jag....
Naturligtvis flippe har inte TS jämfört sin häst beteende med ditt barns...och du reagerar som , just en förälder med ett handlikappat barn...försvar....taggarna ut....:(
Då alla barn är egna individer, oavsett handikapp el ej, så kan man inte säga att just det beteendet finns inte hos en autistisk person...
Och nej, hon (svägerskan) behöver inte begått ett brått i sin "tystnadsplikt"....hon behöver inte ha nämnt något namn...el hur?
Jag har jobbat i 25år med personer med olika funktionshinder, personer med autism, Aschberger och personer m autistiska drag....
Och kan säga att denna häst har verkligen drag av autism...någon form av hjärnskada...inte har det m uppfostran att göra.

Har själv en häst (4,5år)som är mkt "hård" i skallen...som ofta testar mitt ledarskap...men som accepterar den utan att få "raseriutbrått", så fort något går emot henne....
Nej, en sopass ung häst är i normala fall lätt att fostra, och det vet nog TS, med den långa erfarenhet hon verkar ha av hästar....
Så, dra du in taggarna och tänk dig in i hennes "situation" nu,
så lovar jag att många här kommer att tänka på dig i "din" oxå...

Och du Tussa....jag tycker inte du äns skall fundera på att skänka el sälja din häst...den kommer att bli en vandringspokal, är jag 99,9% säker....har din häst en sådan störning, som det verkar, så tror jag inte att den bästa av dom bästa skulle "fixa" det, el äns vilja göra det...
Du kan göra visserligen som Ladan, men "schemat" måste följas stenhårt....aldrig rugga den vad som än händer...och att rida?
Aj....det här handlar om en häst på, vadå? 5-600kg...vad göra när den plötsligt får "tändning" och slänger sig m ryttare baklänges...:eek:
Jag hoppas ni i fam kommer fram till ett "rätt" beslut, hur mkt ni än älskar denna vackra varelse....det är många här på buke, som förstår era känslor....det är jobbigt att behöva skiljas från sin häst, men ibland måste man släppa taget....

En som vet....
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Först o främst: Jag menade naturligtvis inte att förolämpa eller tala illa om människor med autism eller andra handikapp, det hoppas jag alla förstår. Och som jag skrev tidigare, att jag just skrev ordet autism var mest en klumpighet från min sida. Vad jag funderar (och blir allltmer säker) på är att min häst skulle ha någon typ av hjärnskada som gör att han inte reagerar som man kan förvänta sig, ens av en slyngelaktig unghäst.
(Och självklart släpper jag inte in barn i hagarna, men ibland smiter barn från sina föräldrar och trotsar både elstängsel och annat.)

Nej, att låta någon annan ta hand om hästen är nog inget alternativ, ens om det är någnon man känner. Jag unnar ingen annan attt utsätta sig för denna dagliga livsfara. Tyvärr lutar det åt att han kommer att få vila bredvid sin älskade shettis i hagens bortre hörn. Jag tror att min pappa, som umgås med hästen varje dag men aldrig sett något riktigt anfall, är den som har svårast att acceptera beslutet. Men vi förstår ju alla vad som är det enda rätta egentligen.
Kan inte annat än att tacka er alla för ert stöd. Ibland är det svårt när man pratar med människor som säger saker som att "Jomen alla unghästar är bråkiga, han är nog bara ouppfostrad, min ville också tränga sig förut" osv. Det är ju något helt annat.

Tack igen!
/Tussa
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp