Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Hur tungt det än känns så är det nog bäst för "alla" att hästen får vila på de evigt gröna ängarna. Innan det händer något allvarligare med NÅGON av er..

Tröstkramar

Anna-Carin
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag hade slaktat den på stående fot. Den har redan åsamkat dig stora skador. Det finns massor av snälla rara och trevliga hästar.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag tycker liksom flera andra att det låter som ett vettigt och rimligt beslut att ta bort hästen.

Ibland får man inse när man har nått en gräns. Ofta är de insikterna inte vidare trevliga men jag tror att du kanske kommer känna lättnad när det är över...

Som du säger själv så är ju alternativen varken många eller bra!

Tänker på dig!
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Ärligt förstår jag inte varför man ska in i det sista behålla en häst som beter sig så farligt att man kan bli dödad??? Det är skillnad på problemhäst som man någorlunda kan tyda och läsa av och jobba med, men den här är ju livsfarlig. Hur roligt är det att ha en häst som i vilken sekund som helst, oberoende av omgivningen, förvandlas till komplett galen? Det är inte värt risken, ett hästägande ska i grunden vara roligt, även om det krisar ibland.
Tyvärr-ta bort hästen. Han får det bättre där.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Hej!
Vet faktiskt inte hur jag skulle ha gjort i din situation..samtidigt så är det en unghäst..och unghästar som får övertaget blir FARLIGA!!!
Men det går ju att rätta till även om det lbir väldigt kämpigt..hästar testar ju speciellt som unghästar.. Måste bara fråga är du rädd för honom??
Med detta menar jag att det behöver inte vara en hjärnskada..och ahr han dessutom gåt t på lösdrift så är han ju förmodligen inte speciellt hanterad..:crazy: Både på gott o ont.. Han är ju ett barn i en stor kropp , kolla på en tre åring de testar sina föräldrar hela tiden,, fast man sätter stopp, de är barn och utmanar gränserna.. likadant med en unghäst som du beskrev testar ledarhästen.. det hör åldern till...
:rofl:
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Usch vad hemskt, men tkr (precis som de flesta andra) att det är ett rätt beslut. Det ska vara kul att hålla på med hästar, hade jag haft en sådan häst hade jag gått runt med en stor klump i magen varje dag men förstår att man fäster sig ändå.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Jag blir rädd när jag läser dina inlägg. Du riskerar din hälsa, och kanske ditt liv, för en häst? Varje sekund med hästen utgör en fara för dig, och för personer i din omgivning.
Hur vacker hästen än är, och hur trevlig personlighet han än må ha, är han farlig.
Visst kan du lägga ner all din energi för att träna honom, men kom då ihåg att han när som helst kan skada dig.
Att skicka honom på träningsläger eller till någon NH-människa, kommer utgöra en fara för någon annan, likadant om du säljer honom.
Det är verkligen imponerande hur länge du orkat med den här hästen, men efter det du skrev om händelsen att han kastat av dig och du mirakulöst nog undgått att skada, sätter alla saker till sin spets.
Jag säger som så många andra här, den bästa utvägen är att ta bort honom. Ingen häst kan vara mer värd än ditt liv eller välmående.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Vi har pratat med nödslakten, de kommer och tar honom här hemma efter nyår. Jag vill inte riskera att han skadar någon om vi ska skicka iväg honom. Även vår hästbegravare (som själv fött upp hästar i över 30 år) menar att detta är rätt beslut. Han har träffat den här hästen och vet vad han pratar om.
Visst är det fruktansvärt att veta vad som kommer när man fodrar, borstar och gosar med hästen och han är på sitt mysiga humör, men jag vet ju ... Vi har kommit till vägs ände.
Önskar er alla en god jul och tackar för allt ert engagemang!
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Åh, vad ledsamt för er allihop. Skickar många o tröstande kramar till er, var stolt över dig själv att du orkar ta det här beslutet och inte skickar det vidare till någon annan.

//millus- är så ledsen för din och pållens skull-:cry:
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Skickar många tröstkramar till dig och din familj, efter det svåra men rätta beslutet:( :cry:
En god fortsättning till er....hoppas du hittar hästen med ett stort H snart igen....:)
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Vi har samma erfarenhet av beteende störning som ovan nämnda. hästen har en icke normal verklighetsuppfattning, dom kan inte läsa av ett normalt hästbeteende. Många gånger så blir dom svårtskadade när dom inte begriper tryck o eftergift från andrahästar. Våran häst klickade väldigt offta och blev ganska farlig ,han sågs som respektlös. Han gick helt sonika rakt över en. Han var svår att sitta upp på då han gick undan hela tiden. Han kunde inte skilja på vanligt närmande vid hantering och tryck för eftergift. Han fick en helt frånvarande blick, det var tänt men ingen hemma. Vi frågade en tränare om råd, han svarade ingen kan fixa en sån sak. Hästen var 9 år och väl riden, han funkade hos sin förra ägare men hon fick driva honom i corralen minst 1 gång per vecka så att han tuggade. Han tappade fotfästet totalt när han kom till oss. Hästen led, det kan bli en form av djurplågeri när vi inte förstår att djur också kan ha en viss form av störning i verklighetsuppfattningen. En sån häst hade aldrig över levt i det vilda. Vi måste lära oss att kunna se skillnad på en häst med vissa störningar och en häst som är tränad av människor med otillräckliga kunskaper i hästhantering. Tillslut älskar vi våra hästar till döds, än att ge upp och inse att vi är otillräckliga i vår vägledning för vår häst.
Vi får bli lite mer ödmjuka mot våra djur och ställa oss frågan , vad kan vi erbjuda dom? Har ni funderat på hur det kommer sig att vi älskar hästar, det är inte så säkert att hästar älskar människor lika mycket.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Axeln hoppade inte ur led. Du över drev lite, men mitt själförtoende fick en knäpp. Han vandrade i väg från gården och jag fick hämta en annan häst att locka honom med . Han vände och kom tillbaka .Jag kunde då leda båda två och in med honom i hagen.
 
Sv: Autistisk häst? (Långt men snälla läs!)

Hade ett connemarasto e: Värnbergs Orion, född -92 egen uppfödning. Mamman hade tidigare fått ett antal trevliga hästar, men "Russin" var lite speciell. Redan som fölunge var hon självständig och brydde sig inte alls om morsan. Hon var väldigt knepig att hantera, man kunde t.ex. inte lyfta bakhovarna utan att få sig en snyting. Detta blev bättre med åren, men när vi skulle börja rida in henne var tränslingen det första problemet. Hon vägrade blankt att ta bettet. Vet hittade inte ett fel på hästen, hon var kärnfrisk så det kan inte varit något sådan fel. Det gick bara inte och ju mer man försökte desto värre blev det. Efter mycket om och lugnande medel gick det att få på tränset efter sisådär 40 min. Hursomhelst använde vi hackamore istället vilket fungerade bra. Hon var väldigt social ändå och tilgiven, man kunde gå på promenad med henne lös bredvid sig och hon var absolut inte elak. När vi väl skulle börja sitta upp gick allt som på räls, hon brydde sig knappt om mig så veckorna gick och jag började så sakta rida lite själv, men så fort man krävde något av henne slog det slint. Hon gick runt med mig en gång och lyckligtvis klarade vi oss med lite ömmande muskler. Hon gick oxå runt med min far en gång. Vi kallade in experthjälp och hon fick fara till Västerås där hon skulle vara i en månad. Tanken var att de skulle börja med henne så fort hon acklimatiserat sig, men dagarna gick och hon sprang bara runt runt i hagen och var helt väck, ögonen bara rullade, det var en hemsk syn och vi fick rådet att ta bort min älskade Sunrice eftersom hon var en fara för sig själv och oss. Någon form av hjärnskada måste det ha varit för vi hade aldrig behandlat hästen illa.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp