Görel
Moderator
Vilken bra sammanfattning!@Rosett
Nu har du fått ett antal inlägg som inte håller med dig om hur man kan utgå ifrån att NT:s är. Något jag tänker är viktigt för dig att ta med dig av det är inte att det här är något vi tycker olika om, utan att det är ju synd att du (och eventuella andra NPF:er som är inlärda samma tänk) går runt och TROR att människor du möter missar i sin förståelse och kommunikation pga deras OVILJA. Säkert vissa, det finns alltid människor med trista attityder (både bland NT:s, NPF:er och alla andra grupper av människor), men för de allra flesta beror det på att det ofta är SVÅRT för alla människors att förstå och tolka alla andra människor. Vissa har man lättare med, ofta dem som är mer lika en själv, och andra har man svårare med.
Sedan hjälper det inte alltid så mycket, en del människor går man inte bra ihop med oavsett deras och min avsikt. Men det är ju tråkigt om du tolkar in en illvilja hos andra människor oftare än där det faktiskt finns.
Under hela uppväxten sa min förälder till oss närmaste att om vi hade tyckt om föräldern skulle vi ha förstått hur föräldern tänkte och ville ha det. Det skapade inte lika stora skuldkänslor i mig som det gjorde hos andra i familjen.