dee79

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring autism. Min sambo har en lillasyster som har dagnosen (men h on är väldigt lätt autistisk, kanske t o m bara har autistiska drag). Även två till av syskonen är som henne, men tror inte att de har fått diagnos på papper.

Han har även två syskon till utan problematik och dessa två syskon har barn som är till synes helt "normala" (det är inte PK, men jag hoppas ni förstår vad jag syftar på).

Vi har ju en son ihop, han är drygt 17 månader och ska således snart få sin 1,5-års vaccination. Jag vet att det inte finns något samband mellan vaccinationen och autism, men funderingar dyker upp nu i alla fall eftersom flera föräldrar hävdar att det är just den här vaccinationen som gjort deras barn till autister. Alltså drar jag slutsatsen att det händer någonting runt 18 månader i utvecklingen som är avgörande för om barnet blir autisiskt eller ej. Jag har visserligen sett en dokumentär som säger att de kopplingarna sker i hjärnan redan vid 3 månaders ålder.

Eftersom det finns i släkten är det här en oro som har funnits sen innan sonen ens blev till.
Är det verkligen så att barnet går från att vara till synes helt "normalt", socialt, charmigt, begåvat, närhetstörstande och kramigt till att bara sluta sig?
Är det verkligen som en förälder uttryckt sig så att "Det var som om någon släckte lampan"?
Har man inte sett eller misstänkt någonting innan och går det verkligen bara sådär pang bom över natten (mer eller mindre)?

Ni som har autistiska barn, jag skulle bli superglad om ni ville dela med er av era historier. Det gäller inte bara min son utan även beslutet om huruvida han ska få syskon eller inte.

Jag menar självklart inte att autistiska barn inte ger en glädje och att man inte kan älska dem, för älska mitt barn kommer jag göra no matter what, men självklart hoppas jag ju att h*n ska få vara frisk och slippa all problematik som diagnosen medför. Tack på förhand!

Sv: Autism

Du behover ju inte ta 18-manaders vaccinationen nar han ar 18 manader, om du ar orolig att du ska sammankoppla det med problem. Vidare vet jag att det finns bukefalister som har lankar till forskning som visar pa att den informationen var buffel och bag.

Har pa Irland tar man 18-manadersvacc nar de ar 12 manader, men man kan lika val vanta tills de ar mycket aldre. Det ar ni som valjer sjalv.

Jag var kanske otydlig - det ska inte bli en diskussion om vaccination eller inte, för vaccineras ska han och jag tror inte ett dugg på att vaccinet orsakar autism. MEN eftersom många har dragit den slutsatsen att de kan kopplas samman med vaccinationen och den i regel sker vid 18 månader (vilket vi närmar oss) så har jag ju funderingar om vad som händer vid 18 månader i utvecklingen.

Om det faktiskt är möjligt att man inte sett något innan

Om det faktiskt är möjligt att det är som att trycka på en lampknapp så att "ljuset släcks" bara över natten i princip.

Alltså - frågan rör autismen, inte vaccinationen

dee79;14461764Alltså drar jag slutsatsen att det händer någonting runt 18 månader i utvecklingen som är avgörande för om barnet blir autisiskt eller ej. Jag har visserligen sett en dokumentär som säger att de kopplingarna sker i hjärnan redan vid 3 månaders ålder. [/QUOTE skrev:
Även jag är nyfiken på att höra mer om detta, men jag har svårt att tro - obs gissning - att autism plötsligt bara dyker upp. Snarare misstänker jag att symtomen visar sig tydligare ju äldre barnet blir. I åldrarna 18-24 månader utvecklas språket och just svårigheter att uttrycka sig är väl ett problem för många med autistiska drag. Det är kanske då det går upp för föräldrarna att något inte riktigt är som det ska.

Jag har en bekant som fick ett autistiskt barn, och där märktes skillnaderna i beteendet redan tidigt. Bebisen ignorerade andra människor, mer eller mindre, och hade svårt att ta kontakt.

Annars borde väl dina släktingar kunna upplysa dig mer om när symtomen brukar debutera?

Nej, den släkten är inte så intresserad av när, hur eller varför. (det är sambons släkt). Tror inte att de någonsin läst en rad om diagnosen eller ens frågat, bara tagit diagnosen som den är. Tror inte ens att de funderat på hur man skulle kunna hjälpa och strukturera upp. Så att fråga där ger ingenting.

Oavsett så är jag väldigt nyfiken på hur de med autistiska barn upplevt det hela.

Jag har en kompis som har en autistiskt dotter.
Enligt familjen märktes det genast. Hon tog aldrig ögonkontakt, uppskattade aldrig att bli tröstad med kramar eller så.
Hon var väldigt "snäll" nöjd hela tiden, men skrattade inte mot folk, utan bara "innåtvänd"
Precis ett år efter hennes födelse fick hon en lillebror, och då föll poletten ner. Han var ett "vanligt barn" som gillade sitta i knä, hade gråtkalas, men gillade att bli tröstad.
Han hade en helt annan blick, och då när dottern var 13 månader påbörjade dom en utredning på vad "felet var"

I det fallet var det "klart ärftligt" enligt läkarna. Pappans syskon har alla "autistiska drag" (pappan me om ni frågar mej)
Farmor till barnen hade också "typ autism" Även om det aldrig utreddes, hon var född på -30 talet.

Jag har fått förmånen att följa denna familj i 25 år, även om det mest har varit brevledes. Och det har varit en spännande resa:bow:
Dottern är en underbar tjej, vi ses en gång varje år.

I detta fallet har det inget alls med varken 18 månader eller vaccinationer.

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 470
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar