Australiens asylpolitik

Eh, nää men asylskäl saknas så då får dom ju välja. Stanna där eller åka hem för till Australien kommer dom inte.

Vadå "asylskäl saknas"? Jag svarade på detta:
"Så nej det ser ut så, olika i olika länder men ingen dans på rosor... MEN de är inte förföljda, de är inte utsatta för krig. De va väl det de flydde ifrån ??"

Dvs de flydde från krig och/eller förföljelse och det handlade om olika länder.

Om de nu flyr från krig och förföljelse och slipper detta + får mat och husrum... Vad finns det att klaga på ? Att de inte får komma till Australien ? Nej men det fanns ju andra alternativ.. Indonesien tex..

På riktigt? Det kan finnas väldigt mycket att klaga på. Både fullt rimliga klagomål och kanske (i mina ögon) mindre rimliga som ändå är fullt begripliga med tanke på bakgrunden.

Ja vad har de egentligen att klaga på?

Och när vi talar om klagomål, så vad har de äldre på äldreboendena att klaga på - egentligen? De har en säng, får föda så de överlever, det finns personal där som gör så gott de kan och de har tillgång till vård. Vad är problemet? Det finns länder där de gamla får ligga och självdö på gatan, så ska verkligen det gnällas om att svenska pensionärer får liggsår, näringsbrist och dåligt med utomhusluft? De har ju mat och husrum och tillgång till vård, det finns sjuka som inte ens är gamla, och gamla som inte ens är sjuka som har det värre.

Den som nu hävdar att de gamla minsann via sina skattepengar betalat för en dräglig ålderdom har förvisso rätt, men de kan byta ut äldre mot barn som lever i missbruksmiljöer.

Ibland blir jag bara matt över vilka jävla argument som tas fram i debatten...

Och när vi talar om klagomål, så vad har de äldre på äldreboendena att klaga på - egentligen? De har en säng, får föda så de överlever, det finns personal där som gör så gott de kan och de har tillgång till vård. Vad är problemet? Det finns länder där de gamla får ligga och självdö på gatan, så ska verkligen det gnällas om att svenska pensionärer får liggsår, näringsbrist och dåligt med utomhusluft? De har ju mat och husrum och tillgång till vård, det finns sjuka som inte ens är gamla, och gamla som inte ens är sjuka som har det värre.

Den som nu hävdar att de gamla minsann via sina skattepengar betalat för en dräglig ålderdom har förvisso rätt, men de kan byta ut äldre mot barn som lever i missbruksmiljöer.

Ja maten är bedrövlig inom äldrevården.. I övrigt stortrivs min farmor på sitt äldreboende...
Men det finns säkert olika äldreboenden med...

Men hur va de nu ... Jag trodde vi diskuterade människor som flyr hals över huvud från krig...
Vad anser ni att de ska få ? Och VEM ska betala för det ?

Ja maten är bedrövlig inom äldrevården.. I övrigt stortrivs min farmor på sitt äldreboende...
Men det finns säkert olika äldreboenden med...

Men hur va de nu ... Jag trodde vi diskuterade människor som flyr hals över huvud från krig...
Vad anser ni att de ska få ? Och VEM ska betala för det ?

Jag anser de ska få ett humant och värdigt omhändertagande samt en human och värdig tillvaro under den tid asylprocessen pågår. Vad humant och värdigt innebär kan diskuteras, man jag gör INTE skillnad mellan vad jag anser är humant och värdigt för en svensk pensionär eller en flykting från Afghanistan eller en asylsökande från Polen. Jag ser heller ingen som helst skillnad i vad som är humant och värdigt för ett svenskt barn och ett asylsökande barn. Punkt.

@corzette Angående sexövergreppen så kom det upp en text på svart bakgrund där det stod att Australien ändrat/stiftat en lag som gör att personal som slår larm om ex vis sexövergrepp kan dömas till fängelse.

Och när vi talar om klagomål, så vad har de äldre på äldreboendena att klaga på - egentligen? De har en säng, får föda så de överlever, det finns personal där som gör så gott de kan och de har tillgång till vård. Vad är problemet?

Ja. Det där var nog det absolut dummaste jag någonsin hört. :banghead:

Jag anser de ska få ett humant och värdigt omhändertagande samt en human och värdig tillvaro under den tid asylprocessen pågår. Vad humant och värdigt innebär kan diskuteras, man jag gör INTE skillnad mellan vad jag anser är humant och värdigt för en svensk pensionär eller en flykting från Afghanistan eller en asylsökande från Polen. Jag ser heller ingen som helst skillnad i vad som är humant och värdigt för ett svenskt barn och ett asylsökande barn. Punkt.

Så att vi i Sverige genom hela vårt arbetsliv betalar världens högsta skatt för förmånen med pension det skiter du i?
Ja herregud inte undra på att landet går åt h-vete.

Jag har jobbat med flyktingar på Malta, 40 pers låstes in på små utrymmen, inlåsta, fick gå ut på rasthagar. Nä, det är inte krig i en sådan miljö men det är fan inte enligt de mänskliga rättigheterna för det var VIDRIGT att behöva se.. Ska man tro organisationerna som jobbar i båda länderna är det ännu värre i Austarlien - vilket är enough för mig att veta.
Men grejen är ju att flyktingarna kommer INTE till Australien. Dom kommer inte in där. Dom blir avvisade redan ute till havs

Så bra att de gjorde ett sånt program. Jag skrev till SVT och bad dem att ta upp Australiens asylpolitik på något sätt, för typ två år sen, undrar vad som kom först, hönan eller ägget. En stor del av min släkt bor och är från Australien så i och med vänskapsband på facebook är det väldigt mycket sådant som länkas, på gott och ont. FYI så tycker de flesta eller i alla fall en stor del av Australiens befolkning att politikerna är rasistiska rövhål.

Det samhälle som du lever i kan du tacka dom gamla som slet ut sig på den tiden då lagar på tex arbetsplatser inte var så utvecklade. Det fanns dom som drog i sig en massa gifter i undermåliga fabriker o gruvor för att just du skulle ha förmånen att leva i ett bättre samhälle än vad dom gamla fick. Så är det så du vill tacka dom gamla genom att påstå att dom gamla gott kan ha det dåligt i slutet på sina liv

Det samhälle som du lever i kan du tacka dom gamla som sket ut sig på den tiden då lagar på tex arbetsplatser inte var så utvecklade. Det fanns dom som drog i sig en massa gifter i undermåliga fabriker o gruvor för att just du skulle ha förmånen att leva i ett bättre samhälle än vad dom gamla fick. Så är det så du vill tacka dom gamla genom att påstå att dom gamla gott kan ha det dåligt i slutet på sina liv

Ännu en som läst men inte förstått. Prova igen.

Men grejen är ju att flyktingarna kommer INTE till Australien. Dom kommer inte in där. Dom blir avvisade redan ute till havs
Vilket inte är något annat än VIDRIGT.
Man tar hand om sina egna först o främst. Dom gamla som byggde upp landet efter krigsåren ska behandlas med värdighet i slutskedet av sina liv. Där anser jag att flyktingarna får stå tillbaka.
Australien kan inte ens ta hand om sina egna, de vill inte helt enkelt. Är man rätt invandrare har man det bra där. Är man fel invadrare eller tillhör urbefolkningen finns inga mänskliga rättigheter alls.

Det samhälle som du lever i kan du tacka dom gamla som slet ut sig på den tiden då lagar på tex arbetsplatser inte var så utvecklade. Det fanns dom som drog i sig en massa gifter i undermåliga fabriker o gruvor för att just du skulle ha förmånen att leva i ett bättre samhälle än vad dom gamla fick. Så är det så du vill tacka dom gamla genom att påstå att dom gamla gott kan ha det dåligt i slutet på sina liv

Det stämmer ju hyffsat bra in på de som än idag sliter i andra länder för att vi ska kunna leva så bra som vi gör. Drar i sig massa gifter för att odla vår mat, sliter sönder sig i gruvor för vår skull, slavar i hälsofarliga textilfabriker för våra billiga kläder... Människor (och djur) blir sjuka, skadar sig, tvingas leva under vidriga förhållanden och till och med dör, varje dag, för att vi ska kunna leva med vår levnadsstandard. Med den logiken är vi alltså jäkligt skyldiga att ta hand om de som fortfarande bygger vårt samhälle :up:
(Bortsett från alla stackare som flyr undan krig och förföljelse i alla dess former)

Det stämmer ju hyffsat bra in på de som än idag sliter i andra länder för att vi ska kunna leva så bra som vi gör. Drar i sig massa gifter för att odla vår mat, sliter sönder sig i gruvor för vår skull, slavar i hälsofarliga textilfabriker för våra billiga kläder... Människor (och djur) blir sjuka, skadar sig, tvingas leva under vidriga förhållanden och till och med dör, varje dag, för att vi ska kunna leva med vår levnadsstandard. Med den logiken är vi alltså jäkligt skyldiga att ta hand om de som fortfarande bygger vårt samhälle :up:
(Bortsett från alla stackare som flyr undan krig och förföljelse i alla dess former)
Bland det bästa jag läst, var på en föreläsning för inte så länge sedan om hur brytningen av kobolt går till i gruvorna i Afrika. Med tanke på vad dessa familjer offrar för att vi ska ha mobiltelefoner (kobolt finns i merparten av alla mobiltelefoner) har du helt rätt i att vi borde vara lite jävla tacksamma gentemot dem. Även Gammeln och Oldie och alla andra jävla nassar här inne. (Sorry, jag kan verkligen inte låta bli). Vi borde troligen vara mer tacksamma mot människor i Afrika än de borde vara för att få komma hit och leva på våra bidrag...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka