Australiens asylpolitik

Så bra att de gjorde ett sånt program. Jag skrev till SVT och bad dem att ta upp Australiens asylpolitik på något sätt, för typ två år sen, undrar vad som kom först, hönan eller ägget. En stor del av min släkt bor och är från Australien så i och med vänskapsband på facebook är det väldigt mycket sådant som länkas, på gott och ont. FYI så tycker de flesta eller i alla fall en stor del av Australiens befolkning att politikerna är rasistiska rövhål.

Jag känner igen det där, jag jobbar med många australiensare. Det verkar vara en nationell hobby att snacka skit om sina högsta politiker, speciellt premiärministern :D

Flyktingöarna är en skam för landet.

Bland det bästa jag läst, var på en föreläsning för inte så länge sedan om hur brytningen av kobolt går till i gruvorna i Afrika. Med tanke på vad dessa familjer offrar för att vi ska ha mobiltelefoner (kobolt finns i merparten av alla mobiltelefoner) har du helt rätt i att vi borde vara lite jävla tacksamma gentemot dem. Även Gammeln och Oldie och alla andra jävla nassar här inne. (Sorry, jag kan verkligen inte låta bli). Vi borde troligen vara mer tacksamma mot människor i Afrika än de borde vara för att få komma hit och leva på våra bidrag...

Ja, och försöker man starta en gruva i Sverige där material som behövs i högteknologi kan brytas blir det en jäkla liv på miljöaktivisterna. Men inte ser jag dem sluta använda sina telefoner etc för det. Det är i mina ögon en jäkla dubbelmoral att försöka förhindra brytning av ämnen men fortsätta använda dem trots att de kommer från länder där man skiter i både miljön och arbetarna.

Bland det bästa jag läst, var på en föreläsning för inte så länge sedan om hur brytningen av kobolt går till i gruvorna i Afrika. Med tanke på vad dessa familjer offrar för att vi ska ha mobiltelefoner (kobolt finns i merparten av alla mobiltelefoner) har du helt rätt i att vi borde vara lite jävla tacksamma gentemot dem. Även Gammeln och Oldie och alla andra jävla nassar här inne. (Sorry, jag kan verkligen inte låta bli). Vi borde troligen vara mer tacksamma mot människor i Afrika än de borde vara för att få komma hit och leva på våra bidrag...

Åh det här vill jag komma ihåg, vi står nog i tacksamhetsskuld till större delar av världen, både som privatpersoner med importerade varor och arbetskraft men också som land (och EU-medlem) med de politiska och ekonomiska beslut som fattas.

Men alltså. Vi behöver ju invandring. Vi behöver människor som kommer hit, jobbar och bidrar. Vi har ingen flyktingkris, och inte andra länder heller. Vi har en byråkratikris där det tar 2 år att få veta om man får stanna eller inte. Graden av bristande empati som uppvisas upphör aldrig att förvåna mig faktiskt.
Klart som f-n det finns plats och pengar om man VILL. Om man tänker längre än näsan räcker. Låt folk komma, söka jobb och arbeta för bövelen!
1% av BNP kan vi undvara.
Att Australien beter sig som rövhål är inget annan än skamligt och oacceptabelt.

Det stämmer ju hyffsat bra in på de som än idag sliter i andra länder för att vi ska kunna leva så bra som vi gör. Drar i sig massa gifter för att odla vår mat, sliter sönder sig i gruvor för vår skull, slavar i hälsofarliga textilfabriker för våra billiga kläder... Människor (och djur) blir sjuka, skadar sig, tvingas leva under vidriga förhållanden och till och med dör, varje dag, för att vi ska kunna leva med vår levnadsstandard. Med den logiken är vi alltså jäkligt skyldiga att ta hand om de som fortfarande bygger vårt samhälle :up:
(Bortsett från alla stackare som flyr undan krig och förföljelse i alla dess former)
Tex låt bli o köp mat som importeras då. Vi är ju mångt o mycket självförsörjande på mat. Det läggs ju ner hur många lantbruk som helst i vårt land varenda år bara för att ni köper billigare mat utifrån. Tex så säger LRF att år 2050 finns det inga mjölkbönder kvar i Sverige :eek:. Betala istället o köp svenskt. Men ni vill väl ha råd med nån ny jävla iPhone varje år istället

Vi har ingen flyktingkris, och inte andra länder heller.
Va bra då. Varför slutar vi inte då med kvotflyktingar precis som Danmark nu ska göra. Varför har Sverige och andra länder byggt upp sina murar. Jo för att Morgan sa att det ska avskräcka för flyktingar att ta sig hit. Bevisligen så har det ju effekt.

Va bra då. Varför slutar vi inte då med kvotflyktingar precis som Danmark nu ska göra. Varför har Sverige och andra länder byggt upp sina murar. Jo för att Morgan sa att det ska avskräcka för flyktingar att ta sig hit. Bevisligen så har det ju effekt.

Det är ett stort, inhumant feltänk. Politiker är generellt inga entreprenörer utan förvaltare som är rädda för förändring. Jag är rätt säker på att vi inom kort kommer ändra oss. Vi missar massor av kompetens och erfarenhet genom att vara rädda och fega.

Tex låt bli o köp mat som importeras då. Vi är ju mångt o mycket självförsörjande på mat. Det läggs ju ner hur många lantbruk som helst i vårt land varenda år bara för att ni köper billigare mat utifrån. Tex så säger LRF att år 2050 finns det inga mjölkbönder kvar i Sverige :eek:. Betala istället o köp svenskt. Men ni vill väl ha råd med nån ny jävla iPhone varje år istället

Lätt att bli lite inskränkt när en tror att världen enbart består av Iphone och mat...

Jag känner igen det där, jag jobbar med många australiensare. Det verkar vara en nationell hobby att snacka skit om sina högsta politiker, speciellt premiärministern :D

Flyktingöarna är en skam för landet.
Tony Abbott är ju avsatt nu :p men annars är det ju lite humoristiskt att just han kom till Australien via båt :angel: Och behöll sitt brittiska medborgarskap fram tills någon grävde upp nån lag om att man inte får vara premiärminister i Australien med dubbelt medborgarskap :rofl:.

För övrigt, som tips, rekommenderar jag att kolla på "Go back to where you came from". En dokumentär-ish serie (3 säsonger), SVT visade någon säsong för några år sen. Det är 6 vanliga människor med starka åsikter om invandring. De har med några (2) som är vänster och således normalfuntade och visar stor empati. Och så några (4) som är i olika nyanser av politiskt brunt. Så får de spendera 25 dagar "på flykt" och lära sig mer om ämnet. Tex åka till krigszoner eller fattiga slumområden och se med egna ögon varför folk flyr. Säsong 3(?): [Episod 1] & [Episod 2] ska finnas ett till avsnitt (så 3 säsonger med 3 avsnitt per säsong).

Tony Abbott är ju avsatt nu :p men annars är det ju lite humoristiskt att just han kom till Australien via båt :angel: Och behöll sitt brittiska medborgarskap fram tills någon grävde upp nån lag om att man inte får vara premiärminister i Australien med dubbelt medborgarskap :rofl:.

Det var Julia Gillard som var aktuell när jag senast jobbade med en australiensisk kollega på plats här. Jag var lite fascinerad över det hela :D

För övrigt, som tips, rekommenderar jag att kolla på "Go back to where you came from". En dokumentär-ish serie (3 säsonger), SVT visade någon säsong för några år sen. Det är 6 vanliga människor med starka åsikter om invandring. De har med några (2) som är vänster och således normalfuntade och visar stor empati. Och så några (4) som är i olika nyanser av politiskt brunt. Så får de spendera 25 dagar "på flykt" och lära sig mer om ämnet. Tex åka till krigszoner eller fattiga slumområden och se med egna ögon varför folk flyr. Säsong 3(?): [Episod 1] & [Episod 2] ska finnas ett till avsnitt (så 3 säsonger med 3 avsnitt per säsong).
Alla utom aboriginerna är väl invandrare i Australien

Det var Julia Gillard som var aktuell när jag senast jobbade med en australiensisk kollega på plats här. Jag var lite fascinerad över det hela :D
När jag var där så hände det där med att någon i parlamentet nöp tag i en kvinnlig politikers bakdel :D Blev en stor nyhet i Sverige (har jag hört) men hörde inte mycket om det på nyheterna i Australien.

Alla utom aboriginerna är väl invandrare i Australien
Precis, men de räknas inte i Australien. Folk som har europeiskt och aboriginiskt påbrå säger alltid enbart exempel "My family is from Poland". Min faster tvångsadopterades från en aboriginsk tonåring som hade haft typ en finsk farfar. Min faster säger således att hennes släkt är från Finland. Ursprungsbefolkningen hade ju kollonier över hela Australien med flera tusentals olika språk, nu finns nästan inga språk kvar och folk får bo i reservat med u-landsstatus (knappt rent dricksvatten och bristfällig skolgång) - i stil med det som USA har med sin ursprungsbefolkning.

Engelsmännen som kom dit var många förvisade fängelsekunder så det är väl inte så mycket att skryta om.
Aboriginernas historia är verkligen sorglig den också.

Ja, och försöker man starta en gruva i Sverige där material som behövs i högteknologi kan brytas blir det en jäkla liv på miljöaktivisterna. Men inte ser jag dem sluta använda sina telefoner etc för det. Det är i mina ögon en jäkla dubbelmoral att försöka förhindra brytning av ämnen men fortsätta använda dem trots att de kommer från länder där man skiter i både miljön och arbetarna.

:bow:

Engelsmännen som kom dit var många förvisade fängelsekunder så det är väl inte så mycket att skryta om.
Aboriginernas historia är verkligen sorglig den också.

Fast vita australiensare är ofta stolta över sin bakgrund och håller reda på om de härstammar från något av fångskeppen (tex kollegan jag jobbade med).

Köper du bara saker som är helt och fullt tillverkade i Sverige? Hur går du tillväga för att göra det?

[QUOTE="Cambrie, post: 17721960, member: 490" Även Gammeln och Oldie och alla andra jävla nassar här inne. (Sorry, jag kan verkligen inte låta bli).[/QUOTE]

Hoppsan här togs det i från tårna med brösttonerna :D .
Det är förvånande var rassenassarna kan gömma sig nuförtiden. Dagens intervju med Donald Tusk EUs president luktar nazism på lång väg ...
"Enligt Tusk fick EU:s medborgare vänta "allt för länge" på att länderna stoppade flyktingströmmen.
Som en direkt uppläxning av Stefan Löfven och Tysklands förbundskansler Angela Merkel skriver han:
"Istället fick de (EU-medborgarna) allt för ofta höra politiskt korrekta uttalanden om att Europa inte får bli ett fort, utan måste förbli öppet."

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-laxas-upp--av-eu-presidenten-tusk/

Du kanske borde se till att hjärnan är inkopplad innan munnen tas i bruk?

I mitt fall så kan vi köra en tävling i vem som har mest modern mobiltelefon. Jag ger mig fan på att du har en någorlunda ny (dyr) smartphone medans jag har en Nokia 3310 från -90 talet. Jag använder nämligen min telefon till det den är avsedd för .... ringa med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve
  • Vikt o ålder

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka