Australian sheperd!

Sv: Australian sheperd!

Fast den sociala biten är skitsvår med min pojk, han älskar allt och alla han också.

Sådan är vår aussie oxå.... fastän rasen står som reserverad...
Han överälskar verkligen alla o det kan vara lika jobbigt...:D

:bow:

Nu har inte jag sådär herrans mycket erfarenhet av just Aussie, men jag håller med dig om att båda raser är riktigt mycket ha att göra med, och som du säger, det är nog lätt att det går åt skogen om man inte är helt införstådd med hur mycket dom behöver för att fungera som en harmonisk och lycklig individ.

Bc'n ska ju också vara sådan sägs det. Min mus måste ha missat den delen i rasbeskrivning, och även din aussie :angel:

Personligen har jag aldrig träffat varken en Bc eller Aussie som kan anses som "reserverad" när man kommer och hälsar på. Arbetar dom däremot så har nästan alla jag träffat varit måttligt intresserade...

Både känner en som föder upp såna och har 4 egna vuxna och sen har en kompis en 1 åring hanne.
Tycker de är underbara hundar , med mkt spring i benen och bus i sig. Kräver ju dock en hel del aktivitet , så själv skulle jag tyvärr inte hinna med att ha en sån hund.(hinner inte med ngn för tillfället)
Men måste säga att det temprament och psyke är härligt, så nyfikna och med på allt och vill så mkt.

*svarar lite till alla*

Jao, alltså, jag vill inte ha någon annan ras. Jag gillar inte många typer av hundar, då är jag hellre utan om det inte är någon jag riktigttrivs med.

Jag skulel helt ärligt aldrig vilja ha en labrador, golden, schäfer eller något sådant...

Jag vet MÅNGA som köpt sig både fina och "mindre fina" BC och inte aktiverat dem speciellt men det har trots det blivit hemskt trevliga hundar. Med dem jag pratat så tror de att Stallet och Agility kan vara tillräcklig aktivering.
Det är tänkt att hunden ska bli min verkliga livskamrat, vara med mig jämt. Dessa aktiv ahundars största behov är väl ändå att alltid få vara med?

ATt hunden ska få tänka och jobba är givet. lekar, träning osv är solklart, men jag vet inte om jag tänker tävla i lydnad o dyl.

Men det är väl upp till uppfödaren när vi pratas vid att säga om mer aktivering än det jag tänkt komer krävas.

Men jag ska kolla efter lite tollare också, då de kanske kan vara snäppet mindre krävande än BC.
Tråkigt nog hittar jag bara Aussie hanar... VIll ju ha en tik.
men men, det blir vad det blir, jag känner nog när jag hittat rätt hund när jag träffar den.

Som sagt, så finns det säkert hundar av den typen som pallar mindre aktivering, säkert fina. Men varför i hela fridens namn ska man sträva efter att göra om en av de få riktigt arbetande raser som finns kvar till en sällskapshund?

Tror fortfarande att du får problem med att få tag i en reggad Border Collie, det finns få uppfödare som säljer till icke-vallande sällskapshem...

Tollare låter väl rimligare isf, vet inte sådär jättemycket om dom, inte om Aussien heller.

Jag tror att du kommer lyckas bra med den hund du nu väljer, det mesta blir vad man gör det till här i livet..

Vi letade i ett halvår ung innan vi hittade vår kille, så ha lite is i magen om det egentligen är en tik du vill ha. Jag vet att en av de riktigt bra uppfödarna har en kull på g så då kanske du kan tinga en valp där.

Som sagt aussien är en helmysig ras om det är den sortens hund man är ute efter. Jag förstår utan att ha fördomar vad du menar när du skriver att du inte är ute efter en labbe, golden el likn. Vi kände likadant o har som sagt varit helnöjda med vårt val. Det finns mkt fördomar och tyckande o tänkande om hur dessa hundar är, men i slutändan blir ändå din hund i mångt o mycket vad du gör den till.
Lycka till . :)

Ja, jag har fårn första gången jag träffade en Aussie kännt att det är en hundras för mig.. Det finns ju vissa man bara ögonblickligen faller för. och jag har svårt att se mig själv med något annat än tollare, Aussie eller möjligtvis BC.

Jag hoppas jag hittar hunden för mig i en Aussie, det är vad som känns rätt iaf, och jag ska ju givetvis ge mitt yttersta för att ge hunden bästa tänkbara hem, oavsett vad det blir.

Sörlatungu:
Jag är ju i första hand inte ute efter en BC, men det är en ras jag också gillar.
Jag har pratat med de jag vet har BC's och de har rekommenderat en uppfödare här i närheten, så om jag inte hittar en Aussie eller en tollare som passar mig så ska ja ghöra av mig dit.

Men jag tror fortfarande att hunden blir vad man gör det till, men dessa raserna har en aktiv och livlig grund att bygga på (vilket är precis vad jag söker)

Men jag tror fortfarande att hunden blir vad man gör det till, men dessa raserna har en aktiv och livlig grund att bygga på (vilket är precis vad jag söker)

Jo alltså skaffa en Aussie om det är det du vill ha, förhoppningsvis går det jättebra och du kommer märka allt eftersom vad just den hunden behöver.
Men jag reagerade lite på den frasen du skrev, för det är inte lika lätt i mitt tycke att göra en hund (!).
Om jag nu till exempel skulle vilja göra en agilityhund av S så skulle inte det funka, hon skulle tycka det var skittråkigt, hon skulle knappt springa framåt, hon skulle ta varje chans till att lufsa eller gå eller lägga sig platt på backen.
Samtidigt som hon har sina fysiska förutsättningar som förhindrar henne från att härja på alltför mycket.
Alltså ser jag det som att en hund byggs upp dels av de instinkter den nedärvt, att valla eller att jaga älg (vad som helst..) det är någonting den kan av sig självt alt. med lite träning.
Dels är det hundens egen personlighet, det finns New Foundlands som hatar att bada (believe me..) hunden tycker att någonting är skittråkigt eller inte värt att anstränga sig för eller tycker någonting annat är väldigt kul än vad man själv hade tänkt.
Dels är den påverkad av miljön den kommer från, har varit i och är i nu.
Och dels påverkas den av de fysiska styrkor och svagheter den har samt de eventuella mentala svagheter hunden har.

Så lika lite man kan garantera att det går åt skogen så kan man lika lite säja att det inte gör det.
Man får pröva sig fram och (tycker jag) försöka endå att skaffa den hund av den ras som har vad man kan anta, de bästa förutsättningarna för att leva det liv man har att erbjuda den.

Ja, men det är ju det jag tänker göra, ge mitt yttersta för att ge hunden bästa tänkbara hem och miljö att leva i.

Om man börjar med agility ganska tidigt så de lär sig vad det går ut på så brukar de flesta tycka det är riktigt kul, men givetvis finns det de som inte gillar det.Även om jag inte tror att det är det, men Om så är fallet får jag väl helt enkelt böja ner agilityn och hitta på något annat som även hunden tycker är kul.

Hunden blir ju vad man gör den till, är jag en stressig, otålig människa så märks det på hunden. Är man kärleksfull och tar hand om sin hund väl så märks det på hunden. Miljön och uppfostran är en minst lika viktig del som arvet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 834
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka