Sv: Australian sheperd!
Men jag tror fortfarande att hunden blir vad man gör det till, men dessa raserna har en aktiv och livlig grund att bygga på (vilket är precis vad jag söker)
Jo alltså skaffa en Aussie om det är det du vill ha, förhoppningsvis går det jättebra och du kommer märka allt eftersom vad just den hunden behöver.
Men jag reagerade lite på den frasen du skrev, för det är inte lika lätt i mitt tycke att göra en hund (!).
Om jag nu till exempel skulle vilja göra en agilityhund av S så skulle inte det funka, hon skulle tycka det var skittråkigt, hon skulle knappt springa framåt, hon skulle ta varje chans till att lufsa eller gå eller lägga sig platt på backen.
Samtidigt som hon har sina fysiska förutsättningar som förhindrar henne från att härja på alltför mycket.
Alltså ser jag det som att en hund byggs upp dels av de instinkter den nedärvt, att valla eller att jaga älg (vad som helst..) det är någonting den kan av sig självt alt. med lite träning.
Dels är det hundens egen personlighet, det finns New Foundlands som hatar att bada (believe me..) hunden tycker att någonting är skittråkigt eller inte värt att anstränga sig för eller tycker någonting annat är väldigt kul än vad man själv hade tänkt.
Dels är den påverkad av miljön den kommer från, har varit i och är i nu.
Och dels påverkas den av de fysiska styrkor och svagheter den har samt de eventuella mentala svagheter hunden har.
Så lika lite man kan garantera att det går åt skogen så kan man lika lite säja att det inte gör det.
Man får pröva sig fram och (tycker jag) försöka endå att skaffa den hund av den ras som har vad man kan anta, de bästa förutsättningarna för att leva det liv man har att erbjuda den.