Sv: Australian sheperd!
Vi har en tik sen innan, hon är 6 nu, 75% border collie o 25 % flat. En aktiv blandning oxå, jag blev avrådd av många, men jag ville precis som du ha en hund med lite go i.
Hon är kalas, hon är på g när det händer något, vilket det iofs ofta gör men när vi är hemma så stänger hon av helt. Hanen som ju givetvis är yngre är mer ett yrväder men han är såklart mitt i puberteten nu o hormonerna rusar...
det märks mer på honom om det inte hänt ngt på ngn dag, men han kräver inte flera timmars jobb för att slappna av utan mer typ 1 timme i skogen, några minuters aktiv lydnadsträning el likn.
Tiken var likadan i den åldern så de flesta lugnar sig nog lite när de "landat" efter könsmognaden o unghundstiden.
Det viktiga med en aktiv ras är nog mkt de första två åren att verkligen lära hunden att slappna av o att få ett bra o stabilt ledarskap då de nog lätt drar pennor annars för att få utlopp för sin energi.
De uppfödare jag pratat med har inte haft vallning som krav, utan mest krävt att man jobbar med hunden. Och då behöver det inte betyda tävling utan mer att man verkligen är aktiv, samt att man går valp o unghundskurs med hunden så att man hamnar rätt från början. Men det beror självklart på vilken inriktning uppfödaren har med sin avel.
Berätta gärna hur det går för dig. Du kan alltid pm:a mig om du vill ta det lite mer offside.. Då kan jag tipsa om de uppfödare jag känner till.