Australian sheperd!

D

Dark_Iris

Jag är lite inne på att köpa mig en Australian Sheperd, och undrar nu om någon här möjligtvis har/har haft en? Eller har träffat/ har erfarenhet av rasen?

//D_I

Sv: Australian sheperd!

Har en 10 månader gammal hane. Aktiv kille. :smirk:
Vad vill du veta?

Sv: Australian shepherd!

vad kul!
jao, bara allmänt om de är så härliga som jag förstått? :p

Lättlärda?
Pigga och alerta?
Några nackdelar/något negativt?
Eller är de bara underbara? ;)

Jag är ute på jakt efter en tik egentligen, men hittar inga tikar tillgängliga... :(

Du vet ingen bra uppfödare med valpar på gång? :angel:

Har träffat ganska många och dem har varit mkt aktiva och trevliga. Vet en (som ryktet säger) bra kennel som har valpar nu men dem har bara hanar kvar.

Det är mycket hund.:smirk:
En jättehärlig hund, med mycket egna ideer. Du får dig många goda skratt.

Vår kille är väldigt aktiv, vill vara med hela tiden o har lite svårt med avknappen ibland.. Men en jättego individ, snäll, glad , positiv till allt.

Vad hade du tänkt använda den till?

Finns ju många olika uppfödare som föder upp olika "grenar" av rasen beroende på vad du vill ha den till. Ett tips är att kolla runt en del innan, vi träffade ett par stycken som har rasen för att se hur olika individerna kan vara innan vi bestämde oss.

Jag har träffat ett par som ägs av samma tjej (kompis som tagit en kull på ena tiken).
Jättetrevliga, urmysiga och fina hundar Men det hade de inte vart om hon inte aktiverat dem såpass som hon gör.
Det är lydnad, agility, valla får ... allt mellan himmel och jord gör hon och jyckarna är med på allt och gör det mer eller mindre bra.
Men man ser verkligen arbetslusten lysa i ögonen på dem och alla små hyss de gör blir säkert som amen i kyrkan sju resor värre om någon latmask som jag exempelvis (:angel: ) skulle äga dem.
För mig räcker det att gå ut på sega långa mysiga promenader, lufsa runt i skogen eller i stugan eller likabra spendera hela kvällen i soffan med en 70 kilo snarkofag som ligger och drägglar ner alla kuddar :p

Så var beredd på jobb om du ska skaffa Aussi, men fina som 17 är dom :)

*lite allmänt svar*

Ja, jag är inne på att åka o kolla på dem ändå, de har bara hanar kvar på en kennel här i närheten, men jag ska nog kolla även om jag egentligen var inställd på en tik.

Jag vill hålla på en del med agility, eventuellt lydnad om tiden finns.
Men annars ska hunden få vara med mig överallt, i stallet och med ut på ridturer osv.
Jag är även sådan som gillar långa promenader eller joggingturer vilka jag gärna tar med mig vovven på.

Men stallhund plus agility är vad hunden aktiveras med utöver eventuella långpromenader och joggingturer.

Om jag mot förmodan inte skulle köpa en Aussie vill jag ha en annan aktiv hund, Tollare är nog andrahandsvalet, men jag gillar även Bordercollies. Jag längtar efter en aktiv livskamrat, mammas hund tröttnar på promenad när vi varit ute i 20-30 minuter, sen längtar hon hem... Jag släpar vidare på henne ändå, men det blir tråkigt i längden. :p :angel:

Du måste nog försöka komma på något mer att aktivera din hund med om du ska skaffa dig en sådan aktiv ras..

Lydnad,spåra,sök,valla etc och finns inte tiden så tycker iaf jag att du bör leta efter en mindre krävande ras!

Lycka till

/C

Tid till hunden finns ju definitivt, det är ju bara det att vi kommer spendera en hel del tid i stallet och hunden aktiveras där genom att följa med på ridturer osv.

Sen agilityträning och eventuellt lydnad (lydnad är helt nytt för MIN del, så jag får väl prova på och sen se om det är ngt för oss)

Men jag får väl höra med uppfödarna vad de tror, om det är aktivering nog.
Jag gillar dock inte de mindre aktiva raserna, utan fastnar bara för "arbets-hundar". :angel:

Det beror nog mkt på vilken stam du väljer på hunden. Det ÄR aktiva hundar, men om de är rätt avlade så ska de kunna koppla av oxå.
Med aktiv så behöver de såklart sin stimulans, men det är inga monster.
De blir ju till viss del vad du vänjer den vid oxå, men som sagt o som en annan tjej här skrev att man måste nog aktivera för annars hittar de nog på en hel del som kanske inte alltid är så roligt.

Vi gör lite allt möjligt med vår kille, men har valt att lägga fokus på att han ska kunna ta det lugnt, det är nog det viktigaste att lära en aktiv ras. Så det är ju en balansgång, det är ju med denna ras såsom många andra , ju mer du aktiverar ju mer kommer hunden att kräva. Lagom är bäst.

Om du har tänkt att ha med den till stallet o likn plus köra agility o lite lydnad så tror jag att du med rätt individ kommer att lyckas bra. De vill gärna vara med överallt, så till en grad att vår kille sitter på toasitsen när vi borstar tänderna och mkt väl kan få för sig att hoppa ner i badkaret när vi badar.... :angel:

Men helsköna hundar om man är beredd på lite kryp i brallan energi. :smirk:

Det låter jättemysigt, det är just den där egenskapen att vilja vara med och vilja göra saker jag är så förtjust i!

Ja, många har sagt till mig att man aldrig ska skaffa sig en aktiv hund, för de blir aldrig nöjda. Men jag vet däremot de som fått riktigt aktiva raser att bli hur lugna och trevliga som helst, endel av dem nästan slöa :angel: .
Men är det lättare med tikar än med hanar?
För det är vad jag fått höra, att hanhundar är svårare att lugna ner om de är av en aktiv ras.

Jag ska nog åka och kolla på dem, träffa lite fler hundar av rasen (och även av de andra raserna jag gillar)... Men det känns som om det kan vara en ras för mig. :d

En kompis till mig har precis fått en liten söt tik valp. Uppfödaren hade som krav till alla valpköpare att hunden måsten få valla. Tydligen är det rätt många uppfödare som har det som krav.
Hunden är helt enormt söt (det är väl dom flesta valpar :love: men ändå), lugn och trygg i sig själv och är väldigt modig (kompisen jobbar på en djurgård liknande 4h-gård med grisar, kor, hästar, får och höns) och hunden är väldigt pigg på att lära känna djuren.

Vi har en tik sen innan, hon är 6 nu, 75% border collie o 25 % flat. En aktiv blandning oxå, jag blev avrådd av många, men jag ville precis som du ha en hund med lite go i.
Hon är kalas, hon är på g när det händer något, vilket det iofs ofta gör men när vi är hemma så stänger hon av helt. Hanen som ju givetvis är yngre är mer ett yrväder men han är såklart mitt i puberteten nu o hormonerna rusar... :D
det märks mer på honom om det inte hänt ngt på ngn dag, men han kräver inte flera timmars jobb för att slappna av utan mer typ 1 timme i skogen, några minuters aktiv lydnadsträning el likn.
Tiken var likadan i den åldern så de flesta lugnar sig nog lite när de "landat" efter könsmognaden o unghundstiden.
Det viktiga med en aktiv ras är nog mkt de första två åren att verkligen lära hunden att slappna av o att få ett bra o stabilt ledarskap då de nog lätt drar pennor annars för att få utlopp för sin energi.

De uppfödare jag pratat med har inte haft vallning som krav, utan mest krävt att man jobbar med hunden. Och då behöver det inte betyda tävling utan mer att man verkligen är aktiv, samt att man går valp o unghundskurs med hunden så att man hamnar rätt från början. Men det beror självklart på vilken inriktning uppfödaren har med sin avel.

Berätta gärna hur det går för dig. Du kan alltid pm:a mig om du vill ta det lite mer offside.. Då kan jag tipsa om de uppfödare jag känner till.

Fast grejen är ju den att efter typ ett halvår, så är det inte mycket till aktivering för varken en Aussie eller Bc att lulla runt i stallet och följa med på ridturer...
Det är ju förvisso bra med motion, men det är egentligen inte den fysiska träningen som är "krävande" för en aussie eller Bc, utan den psykiska.

Stallet, lite agility och kanske lydnad är åt skogen för lite aktivering per dag, ialla fall för Border Collien som är ungefär den mest krävande hund du kan skaffa. Dessutom tror jag att det blir svårt för dig att köpa en reggad, bra uppfödd Bc eller Aussie om du inte lovar att ge den betydligt mer arbete än så.

Min Bc är 8, snart 9 månader nu och om han "bara" skulle fått sin aktivering genom stallet ett par timmar om dagen så skulle han mått kass och varit helt odräglig.
Givetvis kan han hålla sig lugn och "nöja" sig med bara stallet en dag emellanåt, men det är inget som kan funka i längden.
Kanske finns det Border collies eller aussies som nöjer sig utan speciellt mycket till aktivering, men det är nog ingen käck idé att utgå ifrån att den kommer att bli lugn bara för att vissa andra är det.

Senast ändrad:

Det låter som att du kanske ska titta efter en annan ras. En "vanlig" Labrador med lite drag i låter som något du skulle kunna ha. (Alltså inte från utställningslinjer) Mina hundar är outtröttliga. Vi kan vandra i ett par dagar och sova i tält och när jag sen släpper lös dem är det fortfarande full fart ;) MEN! Uppfostransbiten blir tuffare än med en vallhund (anser jag) eftersom att mycket av följsamheten är bortavlad, men sitter det väl där så gör det... Det finns fler hundar i samma kategori. Dvs. hundar som behöver mycket motion (rörelsebehov) och en del av det som jag kallar aktivering (hjärngympa). Men ffa så mår de bra av att röra sig mycket och vara lösa varje dag.

Lätt att uppfostra en vallhund? hmph! :eek:

Min pojk lärde sig Dag 1, att sticker man så långt man kan när matte ropar så slipper man gå in. Slänger man sig raklång i krukväxterna och sedan snabbt som attan gömmer sig så kan inget hända, och hoppar man upp på bordet och snor mat kan man gömma sig med den innan någon reagerar. Ropar matte på en och man inte vill komma är det bara att springa undan där hon inte syns - för då finns hon inte! :rofl:

*hålla med du*

Sen har väl vallhundar den rätt så opraktiska egenskapen om man inte tänkt valla med dem att de vallar allt som man inte ska valla istället.
Är man i stall så ffa. hästar, bilar, barn, andra djur... under en period då en av tikarna inte vallade någonting försökte hon sig på mina marsvin :crazy:

Rent fysiskt är det ju toppen att ha med en hund i stall hela dagen, men hunden kommer liksom i skymundan där eftersom man är koncentrerad på så mycket annat om man har hästar och om det är därför man är där (som det brukar vara).
Då jag haft med hund i stall så har hon lunkat brevid, legat fint och snällt brevid mig i mitten av paddocken, sprungit på kasa och ätit hästbajs och snott alla morötter ur hinkarna. Och då är det när jag inte ridit själv utan haft lektioner.
Skulle jag rida själv skulle hon få endå mindre att göra i stallet.

Det har liksom aldrig vart hennes och min aktiveringstid så utan hon var vart med för att det är mest praktiskt.
Aktiveringstid är något helt annat då man är helt fokuserad på hunden, nu har jag absolut ingen hund som kräver mer mental aktivering än att typ lägga en godis på näsan och vänta med att äta tills varsågod och lite sitt, vänta och gå-före-övningar i skogen så jag har inga problem med att "bara" ha med hund i stall, men har man en ren bruks/vallhund måste man verkligen jobba med själva hunden.

Vallhundar är oftast mycket mer flockbundna. Oftast behöver man inte lägga ned lika mycket tid som en översocial och folk/hund-galen hund. Om du tycker att vallhundar är jobbiga att få "rena" på folk och hundar så är det oftast inte i närheten vad man får lågga ned på hundar som är psykopatiskt översociala. Å andra sidan så får man ibland dras med andra problem...

Ska man vara i stallet/ha hunden lös när man rider så är det oftast enklare med en hund som är flockbunden och inte lämnar matte på naturlig väg (inte inlärd)

Jag ser en enorm skillnad på vår f.d. vallhund och icke vallhund.

oftast = i genrella ordalag, inte alltid och inte alla hundar, se föräldrar etc.

Fast alltså, jag försökte bara skoja till det lite :o
Jag är i stort sett helt med dig ang vallhundar!
Visst är vissa bitar lättare med vallhund, pga följsamheten. Men jag upplever min border collie svårare än min new foundland, t ex i just vardagslydnads-samband, just för att han är lite "trögare" och inte är ute efter nya bus hela tiden ;)

Jag uppfattar det som att folk ofta vill ha vallhund för att dom är "lättlärda", det man ofta glömmer känns det som är att hunden lär sig olater och trams minst lika fort som bra saker, just för att dom ÄR lättlärda. (Detta är inte riktat till dig, bara allmän tanke)

Fast den sociala biten är skitsvår med min pojk, han älskar allt och alla han också.

En bc kräver nog mer precis som du säger. Det som skiljer bc o aussie åt är nog att aussien är lite mer en ranch hund, den ska alltså även fungera lite som vakthund så beroende på hur den är avlad så är inte vallningsanlagen lika framträdande hos den som hos bc:n.

Överlag gäller det verkligen att tänka sig för innan man skaffar en hund av dessa raserna. de kräver ju helt klart mer engagemang, och de kräver verkligen att vara en del av flocken. Och behöver få vara det, dvs vara med lära sig från början att fungera i många situationer så att man verkligen kan ha med dem.

Man kan bara utgå från att de flesta skaffar sig kött på benen INNAN man köper en sådan här ras o är beredda på att hunden kanske kommer att ta MYCKET mer plats än man tänkt från början beroende på den enskilda individens behov.

Jag kan nog oxå hålla med som någon skrev att det är inte säkert att hunden "nöjer" sig med att vara med i stallet, utan kommer kräva uppmärksamhet, och då ser ju hunden till att få det... Även om det kanske blir negativ sådan. Vår aussiekille är väldigt bestämd när han vill någonting och är man inte lyhörd för det på rätt sätt så kan det nog lätt barka åt h....vete.

Och det är hundar som tar mycket plats. De förser sig helt enkelt med det, det märker jag på våra två, han har aldrig satt sig upp mot tiken, MEN han tar för sig o som ledare gäller det att vara observant så att tiken inte hamnar i skymundan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 834
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka