Seabaz

Trådstartare
Är det någon som handlat häst på auktion i Sverige eller utomlands (europa)?

Hur fungerar det rent praktiskt?
Just det här med pengar och sedan ta med hästen hem. Kan ju bli praktiskt svårt utomlands att ta hästen direkt känner jag rent spontant. Eller?

Edit: Insåg precis att tråden kanske ligger på helt fel forum... Moderator får gärna flytta

Sv: Auktioner

Vi har köpt massa hästar på auktion, auktionsförättarna har ju kontakt med din bank och finns bara pengar på kontot så dras dom direkt, annars finns det nåt ( Inom trav) som heter greencard och då har du en kredit på visst antal SEK i 30 dgr.
Hur det fungerar i ridbranschen/utomlands vet jag inte.

Pengar brukar vara kontant eller på faktura/kredit till godkända köpare. Man ansöker om det innan auktionen.
Hämtningen brukar man ha en viss tid på sig och det står i villkoren för auktionen. Hur man gör rent praktiskt med föl på fölauktioner vet jag inte med även det står i villkoren för auktionen.

Det man ska tänka på som köpare är att den vanliga köplagstiftningen inte gäller när man köper på auktion.

De jag känner åker ner, väljer ut, betalar en viss %, åker hem och sen åker ner och hämtar när fölen vänjts av och då betalar resten av summan.

På den auktions-ordnaren som jag tittar på och har läst deras villkor så verkar det vara något i stil med:

Efter att hästen går under klubban så går man och betalar på "kontoret", verkar gå att betala både cash, med kort eller genom godkänd bank. Sedan sköter dom transaktionen till säljaren, då dom själva tar en viss procent naturligtvis också för att säljaren anlitat dom osv...

Men vad jag då kan förstå så har man till ett visst klockslag på sig samma dag som hästen ska vara väck från platsen. Och där blir ju då mitt problem i så fall då detta är ett annat land och jag vill ju anlita en transportfirma som tar hästen till Sverige, men då måste ju lite mer papper fixas.

Jag kan ju inte boka en transport heller för om jag åker till auktionen men inte köper någon häst?

Och hästägarna vet jag inte om dom är där under dagen när man kollar på hästarna, kan ju bli lite fel att buda och köpa en häst och SEN träffa säljaren och berätta att jag kan inte ta med hästen hem idag...

Jag vet inte riktigt hur man ska göra... Jag har ingen kontakt i det landet heller som kan hålla en häst en vecka eller så...

Börja med att kolla upp om det finns någon möjlighet till stallplats i närheten av platsen för auktionen. Finns det så kan du ju ställa ev inköpt häst där tills papper och transport till Sverige är ordnat.

På de travhästauktioner som anordnas här i Sverige håller auktionsarrangören med hästhotell. Det är stall i närområdet som hyr ut platser/dygn för en tämligen hög avgift. Direkt efter köpet går man och anmäler att hästen ska till hästhotell. Hästen transporteras då dit utan köparens försorg, och man får sedan hämta ut hästen på hästhotellet. Om jag minns rätt får hästarna bara stå på box på hästhotellet, så det gäller att hämta hästen rätt kvickt.

Jag har köpt massor med hästar på auktioner runt om i Europa. Det finns alltid minst 2-3 transportbolag på plats som har plats att ta hästen med i alla fall till sina egna hemstallar. Där kanske hästen får stå i ett par dagar innan de är redo att åka till ditt hästen ska.

Innan man åker på auktionen kan man fråga auktionsförrättarna vilka transportbolag som vanligtvis finns på plats, så kan man ringa till de transportbolagen och kolla hur läget ser ut inför en transport till Sverige ifall man skulle köpa på den auktionen man planerar att åka till.

Det är sällan några problem dock. Normalt får man ju prata med ägaren också och de kan i många fall ta med sig hästen hem igen och skicka hästen med transportbolag senare....men det är ju lite mer vanskligt. De har ju fått betalt för hästen.

Åh tack för svaret!! Så långt har jag inte ens haft en tanke att tänka!! Så smart! Så lär det ju vara på denna! Då får det bli SÅ jag gör.

För det som är bra nu med transportbolagen är ju att de sköter ALLT. Inklusive veterinärkontroller och utförsel/införsel papper = Sånt som jag inte har en aning om.
Jag betalar gärna för att slippa lära mig det också :angel:

Och tänker jag efter så lär en klubbad häst ändå redan vara besiktad då veterinärer finns på plats vid auktionen så de flesta papper lär gå att ordna på plats...

Wow... Nu öppnades en helt ny värld för mig haha

Får man fråga vilket land det handlar om???
Bor i Tyskland sedan många år så är det här och det behövs "tolkhjälp" kan du gärna höra av dig!!!

Det handlar om Irland så jag hoppas kunna få dom att tala ur skäggen även om dialekter kan vara svårförstådda ;)

Tackar i alla fall för erbjudandet, en dag kanske det blir Tyskland med :idea:

Vad ska du köpa för häst? Gäller det Irland så ordnar vi det nog billigare än att du ska behöva åka på auktion och anlita någon av de transportfirmorna som finns på plats.

Säg till vad du söker så hittar vi det på annan väg. Men det är ju kul att åka på auktion förstås.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 435
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka