Attans envisa häst... (lastningsproblem)

CillaW

Trådstartare
Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Han är min egen uppfödning och gick snällt på som unghäst. Jag tränade mycket lastning när han var liten. Han har varit utlånad i fyra år utan att några lastningskatastrofer hänt, så vitt jag vet.
Jag har ett ganska nytt släp med boggi och han åker bra i det.

Han verkar inte ett dugg rädd, bara envis. Han går fram till lämmen och där blir han stående.
Mitt problem är att jag är tvungen att lasta ensam. Vissa gånger kan det ta över tre timmar att få på honom, i bland kan det ta en kvart. Jag tror jag har provat det mesta. Att bli arg på honom fungerar inte alls.
Han åker lugnt och fint, är inte det minsta svettig.

Nån som har nåt knep som jag inte provat än?
Jag börjar bli trött på det här.

Sv: Attans envisa häst... (lastningsproblem)

Ja, jag vet ju inte vad du har provat.
Min dotters häst har varit hur lättlastad som helst. En dag var det bara tvärstopp. Inte rädd, men hon hade bestämt sig för att inte gå på. Vi kämpade verkligen med detta. Prövade allt och följde alla tips vi fick, lastade flera gånger i veckan utan att åka iväg, och maxtiden för oss var 4h och 20 min:crazy:.
När det var halt ute ville vi inte riskera något och backade intill stalldörrren, då gick hon på som de flesta hästar gör.
Lika plötsligt som problemen uppstått så var dom bara borta efter ca ett år. Hästjäveln gick bara rakt in och har gjort det sedan dess.
Jag vet inte varför, kanske hade hon inte ork att bråka mer eftersom vi aldrig någonsin gett oss, hon ska på till varje pris.
Det skulle kunna bero på att vi satte i 3/4- bommen bak så att hon fick åka lite bredare. Det var när hon åkt så ett par gånger som hon ville gå på. Men jag vet inte, tror egentligen mer på att hon helt enkelt gav sig.
Så mitt enda råd är väl tålamod.

Vår ponny är totalt omöjlig att lasta. Vet inte hur hon varit tidigare då hon bara varit hos oss i ca 7 månader och innan dess var utlånad.
Nu lasttränar jag henne, och jag använder mat som förstärkare. Jag ställer släpet i paddocken och sen gör vi ledarskapsövningar på volten. Går, stannar, backar. Hela tiden utan fokus på släpet. Den "belöning" hon får är att gå till släpet och äta ur hinken. Jag började med hinken nere framför lämmen, och har gradvis flyttat den upp in i släpet. När hon har ätit lite backar jag ur henne och fortsätter traggla på volten. Det verkar som om hon tycker att det är så förbannat tråkigt på volten att det blir ett välkommet avbrott att gå till släpet och äta lite.
Jag kan inte säga att det funkar, för jag har inte fått in henne hela vägen, men istället för att totalt stänga av och stå och veva med frambenen så fort hon såg släpet, så spetsar hon nu öronen och ser förväntansfull ut när vi närmar oss släpet bakifrån:) Hon har nu gått lugnt och sansat upp med alla fyra hovarna på lämmen. Och det är en stoooor förbättring.... Så jag tror att vi är på rätt väg:)

Denna tråden var precis vad jag behövde läsa idag :angel: Jag har nämligen kämpat med min nordsvensk i dag i en hel timme! och det tyckte jag var mycket..... Hon har varit lite si och så när jag lastat henne tidigare, har inte haft henne så länge sen i våras bara. Ibland har hon bara gått in ibland har hon krånglat men gått direkt man lagt lina om baken. Men sist vi var till ridhuset tog det nog 20 min trots lina. I dag (el. i går det är ju ny dag nu) tänkte jag att jag skulle träna lite för vi ska till ridhuset på torsd och så är det markus-kurs på lördag. Vore ju kul om man klarade att lasta sin häst själv då.

Sagt och gjort jag laddade med havrehinken inne i släpet parkerade så att dörr kunde användas har märkt att hon gillar det bättre än lucka.
På med repgrimma och sen satte jag i gång pedagogiskt och fint. Vad ledde det till en envisare häst än någonsin med alla 4 fötter stadigt i backen. SUCK!
Longeringslina runt baken, inte så lätt när man är ensam men ändå. :eek: Lika bra resultat där.
Smått galen hämtade jag ett spö, pickade på henne med spöet hela tiden, slutade bara om hon visade tendens att röra sej framåt. När hon backade rappade jag till ordentligt. :( Ingen kul metod men nu verkade hon haja vad det handlade om. Och efter en kort stund gick hon in, massor av beröm, mumsa lite havre och sen tog jag ut henne. Lastade på henne två ggr till med lite pickning bara med spöet. Havre i släpet och sedan fick hon gå in i stallet och äta sin mat.
Som sagt det känns inte kul att behöva använda spö men jag såg ingen annan utväg. Nu ska jag träna hela veckan så hoppas jag att det ska bli ett slut på dumheterna.

Min andra häst ett halvblod har alltid varit lättlastad, var mkt sjuk som föl och åkte flera ggr till djursjukhus. MEn hon ville inte låta sej lastas själv (alltså gå in utan mej) men med henne tog det en kvart första gången, fem minuter andra och nu går hon in själv och jag kan stå kvar utanför och stänga.
Jag tror inte att det var det som var orsaken till nordisens beteende hon har krånglat även när jag har gått före men nu gick ju även hon in själv. Nu håller vi tummarna för att veckan fortlöper utan problem.:banana:

Ja det här var kanske inte direkt något gott råd till dej Cilla men en liten tröst att du inte är ensam kanske, så kände jag det när jag läste din tråd. Tack!

Alla hästar går att lasta utan problem. Missförstå mig nu rätt - det går med träning utan problem. Första gången kan det ta lite tid beroende på hur envis/rädd/orolig/ovan/van hästen är. Jag brukar få lasta andras hästar o då ofta hästar som "inte går på". Det har behövts linor, piskor (usch!) mm innan men av någon konstig anledning så kan jag lasta dem utan varken hjälpmedel eller hjälp från andra.
Den som är intresserad av hur jag gör kan skicka ett privat PM till mig så får ni mera info.

Jag lastar alla mina genom att sätta longerlinan i grimman och sedan runt bommen så hästen får gå in själv och jag står vid sidan /bakom.
Då kan man lätt stänga bakom när kraken behagar traska in:angel:.

Mitt sto har haft sina perioder då hon varit helt omöjlig men bara man väntar ut henne och tar det lungt så går det bättre och bättre.
Man får absolut inte vara stressad eller pressa henne då går hon i taket och backar och beter sig, men klarar man behålla lugnet går det oftast bra.

Ja, jag vet ju inte vad du har provat.
Min dotters häst har varit hur lättlastad som helst. En dag var det bara tvärstopp. Inte rädd, men hon hade bestämt sig för att inte gå på. Vi kämpade verkligen med detta. Prövade allt och följde alla tips vi fick, lastade flera gånger i veckan utan att åka iväg, och maxtiden för oss var 4h och 20 min:crazy:.
När det var halt ute ville vi inte riskera något och backade intill stalldörrren, då gick hon på som de flesta hästar gör.
Lika plötsligt som problemen uppstått så var dom bara borta efter ca ett år. Hästjäveln gick bara rakt in och har gjort det sedan dess.
Jag vet inte varför, kanske hade hon inte ork att bråka mer eftersom vi aldrig någonsin gett oss, hon ska på till varje pris.
Det skulle kunna bero på att vi satte i 3/4- bommen bak så att hon fick åka lite bredare. Det var när hon åkt så ett par gånger som hon ville gå på. Men jag vet inte, tror egentligen mer på att hon helt enkelt gav sig.
Så mitt enda råd är väl tålamod.

Han var hyfsat lättlastad som ung.
Nu har han varit hemma i snart två år och det har varit mer eller mindre lika illa hela tiden. Han åker lika bra brett som smalt, och vid lastning ställer jag bakre delen av mellanväggen åt sidan så han har en bred ingång.

Jag kan inte backa intill stalldörren, tyvärr.

Nu lasttränar jag henne, och jag använder mat som förstärkare. Jag ställer släpet i paddocken och sen gör vi ledarskapsövningar på volten. Går, stannar, backar. Hela tiden utan fokus på släpet. Den "belöning" hon får är att gå till släpet och äta ur hinken. Jag började med hinken nere framför lämmen, och har gradvis flyttat den upp in i släpet. När hon har ätit lite backar jag ur henne och fortsätter traggla på volten. Det verkar som om hon tycker att det är så förbannat tråkigt på volten att det blir ett välkommet avbrott att gå till släpet och äta lite.

Mat inne i släpet får han, när han väl gått in. Han bryr sig inte om att jag lockar med havrehunken, mer än att han får vääääldigt lång hals. Rör på benen gör han inte.

Ledarskap tränar vi, och jag har också provat att longera honom utanför släpet så att det enda lugna stället är lämmen. Enda resultatet är att han travar sig svettig.

Skulel du klara av att ha en sk lasthjälp runt rumpan på hästen medans du leder?

Ibland har hon bara gått in ibland har hon krånglat men gått direkt man lagt lina om baken. Men sist vi var till ridhuset tog det nog 20 min trots lina.

Lina bryr han sig inte om. Jag har hittills kämpat två timmar i dag (har gått in för att jag började bli arg på honom).

Sagt och gjort jag laddade med havrehinken inne i släpet parkerade så att dörr kunde användas har märkt att hon gillar det bättre än lucka.

Har ett Ifor och har provat med både step-up och läm. Ingen skillnad.

På med repgrimma och sen satte jag i gång pedagogiskt och fint. Vad ledde det till en envisare häst än någonsin med alla 4 fötter stadigt i backen. SUCK!
Longeringslina runt baken, inte så lätt när man är ensam men ändå. :eek: Lika bra resultat där.
Smått galen hämtade jag ett spö, pickade på henne med spöet hela tiden, slutade bara om hon visade tendens att röra sej framåt. När hon backade rappade jag till ordentligt. :( Ingen kul metod men nu verkade hon haja vad det handlade om.

Har repgrimma under vanliga grimman, spelar ingen roll.
Lina runt rumpan (knepigt att hantera ensam) bryr han sig inte om.
Vispar med långpisk runt rumpan, då kan han ta enstaka steg med bakbenen, men frambenen står där de står.

Och efter en kort stund gick hon in, massor av beröm, mumsa lite havre och sen tog jag ut henne. Lastade på henne två ggr till med lite pickning bara med spöet. Havre i släpet och sedan fick hon gå in i stallet och äta sin mat.

När han väl går in, eller ens tänker åt rätt håll, får han pussar och kramar och uppmuntrande tillrop.
Havren får han när han är inne.

Ja det här var kanske inte direkt något gott råd till dej Cilla men en liten tröst att du inte är ensam kanske, så kände jag det när jag läste din tråd. Tack!

Jag vet att jag inte är ensam... det är så förbaskat trist att jag kanske t o m missar kursen (tja, början av den missar jag ju).

Alla hästar går att lasta utan problem. Missförstå mig nu rätt - det går med träning utan problem. Första gången kan det ta lite tid beroende på hur envis/rädd/orolig/ovan/van hästen är. Jag brukar få lasta andras hästar o då ofta hästar som "inte går på". Det har behövts linor, piskor (usch!) mm innan men av någon konstig anledning så kan jag lasta dem utan varken hjälpmedel eller hjälp från andra.
Den som är intresserad av hur jag gör kan skicka ett privat PM till mig så får ni mera info.

Han är envis. Van vid att åka och inte ett dugg rädd. Har provat lina, pisk, havre, longering, repgrimma. Har du nåt övrigt magiskt trick får du gärna skicka PM.

Jag lastar alla mina genom att sätta longerlinan i grimman och sedan runt bommen så hästen får gå in själv och jag står vid sidan /bakom.
Då kan man lätt stänga bakom när kraken behagar traska in:angel:.

Japp, gjort det med. Med allsköns drivning bakifrån. Han backar då, oavsett vad som finns bakom.

Skulel du klara av att ha en sk lasthjälp runt rumpan på hästen medans du leder?

Eftersom han inte bryr sig om tryck bakifrån av lina tror jag inte det hjälper.

Dessutom har jag bara två händer...

Bryr han sig inte om tryck spelar det ju ingen roll...

Annars kan det ibland funka med hästen i ena näven och linorna i den andra sas.

Hur ofta har du möjlighet att lasta?
Kan du trötta ut honom? Typ att skit samma om det tar fem timmar, vi står här tills du går in och det blir ta mig :devil: ingen mat föränn du gått in heller...

Hur ofta har du möjlighet att lasta?
Kan du trötta ut honom? Typ att skit samma om det tar fem timmar, vi står här tills du går in och det blir ta mig :devil: ingen mat föränn du gått in heller...

Jag har eget släp och kan träna närhelst jag har fem timmar över.

Det brukar bli uttröttningsmetoden efter sådär 3-4 timmar. Nu står han i stallgången och har tråkigt, och maten finns i släpet och ingen annan stans.

Det är så jäkla frustrerande att det ska ta sådär tre timmar varenda gång, om jag inte har hjälp.

Hur funkar det när du har hjälp då?

Nordisar lyfter man inte in precis.:p

Det är enkelt. Köp en stor och ljus transport. De flesta mörka små likkistor som folk fraktar runt sina hästar i är skrämmande, det är ett under att det finns hästar som öht går in i dessa.

Det är enkelt. Köp en stor och ljus transport. De flesta mörka små likkistor som folk fraktar runt sina hästar i är skrämmande, det är ett under att det finns hästar som öht går in i dessa.

Jag har ett Ifor -01. Det är ett stort och ljust släp.

Hur funkar det när du har hjälp då?

Nordisar lyfter man inte in precis.:p

När jag har hjälp kan min medhjälpare hindra honom från att gå åt sidan medan jag uppmuntrar honom bakifrån, eller locka honom med havrehinken medan jag lyfter ett ben i taget.

Det är ingen nordis, men han är inte lyftbar för det.

Måste ha ögonen i kors idag. Tyckte det stod att det var en nordis...
Strunt samma.

Han går alltså mest åt sidorna elelr inte alls om jag fattade rätt då?

Klurigt...

Inga möjligheter att lasta från stall.
Går dte backa intill så du står mot en vägg elelr liknande så du får åtminstonde en sida avskärmad då?.

Om så är fallet kan du sedan ha en longerlina som du tar runt bommen och sedan hantera hästen från utsidan ändå.

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Träning Ja, vad gör man med en häst som inte längre vill gå in i transporten? Jag har ägt min häst i 5 och ett halvt år. Innan jag fick...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: LillaVita
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Lindon
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama