Jag tror att många gånger så är forum och listor den sjuka eller skadade människans end autlopp för att få förståelse,både fråna dra och sig själv,ochatt kunan få andras erfaenheter.
Som ett naturöligt led i detta ligger sorgen övera tt bli sjuk/skadad,och jisses,då kan man bli gnällig.Dte är först när dte här tillståndet inte upphör,när maninet nyorienterar sig och accepterar en ny identitet,som problemen är av den art att man bör söka hjälp.
jag har varit på mnga olika listor pga multidiagnoser och jaghar inte sett mer gnällisar på fibrolistan(nej,jag hade inet fms visade det sig sedan) än på whiplashlistan el ngn anna lista.Nya brukar vara förvirrade och arga.Vi gamlingar är antingen i en fas av acceptans och har gått vidare,ellerfast i offerrollen...Så jag tycker inet man kan tillskriva emn sjukdomsgrupp ett beteende,ävenom jag faktiskt sett samma sak som Rikkan...
Folk som måste vara offer finsn i dagliga livet också,och man kan ju funder apå vad de får ut av det-för ngot är det..jag är ju så lite offer som möjligt,i likhet med Rikkan,och våra åsikter kan reta gallfeber på folk som hänger fast i den rollen eller inte kan se det som vi ser det.
Dte betyder inte att jag tror på andningsterapi som Rikkan,ochhon kanske inet tror på något jag tycker funkar(Dr Phil tex),men dte betyder bara att vi iakktagit vissa saker och funderat runt det...
Min rolli det hela anser jag vara att ge stöttning,säga att det går att gå vidare om man vill och vågar,och föröska ge hjälp på vägeni den mån jag kan(dvs se tillatt de söker den hjälp som finsn att få på olika sätt)
Dte är viktigt för "nyisar" att ha oss gamla veteraner,men dte kräver också av oss att vi kan se tillbaka på hur det kändes och förstå processen...
jag var tex aldrig arg för att jagvar sjuk,la inet ner end ag på att vara offer där,men jisses vad förbannad jag bev när jag upptäckte att Sverige inet var end emokrati och jag var inet skyddad mot diskriminering för att jag var funktionshindrad,jag kudne inet överklaga felaktigabeslut,kommunnen kudne göta som den ville etc..
Ur den islskan föddes en vilja att tala för dem somkommer efter och som inet kan .. Och jag harvari framgångsrik där,men dte har också kostat på.. Det var mn väg att hantera det som hände,jag vände alltihop till något mycket positivt för mig för andra...
Det var det enda jag kudne göra för att se någonmening i det hela....
Så mankan se dte här på olika sätt och välja olika vägar utifrån hur man är som människa och vad man lärt sig om livet och kärlek och trygghet tex.
Fortsätt skriv ni som är förvirrad eoch behöver stöttning och hjälp!
Men ta ibland att vi tycker annorlunda,att vi ser annorlund apåd et.Vi har passerat stadiet där ni är nu,förösk och tänk på det,och vi är kanske annorlund asom personligheter också.
Ni behöver ju inte -tycka-som oss,men vi blir hemskt glad aom ni kan tänka er att åtminstone reflektera ens mual över det inna ni förkastar det... hoppas på fler intressant mail framöver!
Thina
www.alsterfeldt.nu