Att vila under arbetstid

kolblakkur

Trådstartare
Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; är det okej att vila på arbetstid? Eller borde det gå under sjukfrånvaro? Hur hade ni resonerat?
 
Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; är det okej att vila på arbetstid? Eller borde det gå under sjukfrånvaro? Hur hade ni resonerat?
Det går ju inte att svara generellt på, hos oss har vi flex så det är flera som till exempel väljer att ta en längre lunch ibland för att springa eller vila. Det är ju upp till chefen att avgöra vad som fungerar i er verksamhet.
 
Vi hade en som var (hög)gravid mitt under monstersommaren 2018 och hon brukade gå och vila ibland under arbetstid. Men dels så har vi det väldigt mycket lugnare under sommaren, någon måste bara vara i tjänst och det var väldigt tacksamt att hon tog det eftersom hon skulle gå hem på föräldraledighet i augusti, och dels så finns det till och med ett vilorum på jobbet så jag antar att det är fler som nyttjar det. Vi har inte heller ett jobb som påverkas så mycket av vad våra kollegor har för sig.

Jag hade lite utgått från att personen hade fått okej på det av sin chef om det var något återkommande. Men då påverkar det ju inte heller mig. Hade jag jobbat på ett ställe där det hade påverkat mig att någon försvinner på regelbundna vilopauser hade jag tagit upp det med chefen. Det är ju chefens jobb att se till att arbetet flyter på under dagen.
 
Om det är du som lägger kollegans schema så behöver du stämma av med din/er chef hur det skall hanteras. I annat fall så är det väl inget som du behöver hantera alls? :confused: Som redan sagts är det en fråga mellan kollegan och dennes chef. I den mån vilopauserna går ut över ditt arbete blir det en fråga mellan dig och din chef.
 
Om det är du som lägger kollegans schema så behöver du stämma av med din/er chef hur det skall hanteras. I annat fall så är det väl inget som du behöver hantera alls? :confused: Som redan sagts är det en fråga mellan kollegan och dennes chef. I den mån vilopauserna går ut över ditt arbete blir det en fråga mellan dig och din chef.
Precis.
Det är en fråga som ska diskuteras mellan berörd chef och den personen.
Detär ingen fråga för kollegor annat än om det påverkar arbetet för er.:)
 
Vi hade en som var (hög)gravid mitt under monstersommaren 2018 och hon brukade gå och vila ibland under arbetstid. Men dels så har vi det väldigt mycket lugnare under sommaren, någon måste bara vara i tjänst och det var väldigt tacksamt att hon tog det eftersom hon skulle gå hem på föräldraledighet i augusti, och dels så finns det till och med ett vilorum på jobbet så jag antar att det är fler som nyttjar det. Vi har inte heller ett jobb som påverkas så mycket av vad våra kollegor har för sig.

Jag hade lite utgått från att personen hade fått okej på det av sin chef om det var något återkommande. Men då påverkar det ju inte heller mig. Hade jag jobbat på ett ställe där det hade påverkat mig att någon försvinner på regelbundna vilopauser hade jag tagit upp det med chefen. Det är ju chefens jobb att se till att arbetet flyter på under dagen.
Fast det har du rätt som enligt lagen som gäller vid graviditet.
 
Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; är det okej att vila på arbetstid? Eller borde det gå under sjukfrånvaro? Hur hade ni resonerat?
Det är något mellan chef och kollega. Kan ju vara tex ett led i arbetsrehabilitering osv. Det har nog bara de koll på och inte alla i arbetsgruppen?

Jag förstår att det ibland kan sticka i ögonen hos mina kollegor att anpassningar och hjälpmedel som tex jag har på jobbet kan verka fördelaktiga, men jag tänker då att när man känner så någon gång kanske man ska försöka tänka att dels så märks det på min lön, som är lägre trots samma kunskap och sk yrkesskicklighet och utförande och dels så skulle jag byta vilken dag som helst med en frisk person för att må bra och slippa "särbehandlas". :)

Tillägg, menar alltså inte nu att du på något vis känner att kollegan får fördelar, det var bara lite allmänt skrivet. Ber om ursäkt om du tolkade mig så, var inte min mening.
 
Som kollega hade jag inte gjort någonting alls. Behov av anpassningar är en fråga mellan kollegan och chef/företagshälsovård, det är ingenting jag lägger mig i.

Upplever jag problem med min arbetsbelastning som följd av vilopauserna så lyfter jag problemet med arbetsbelastningen till chefen. Kollegans anpassningar är fortfarande inte inte min sak att ha åsikter om.
 
Det beror helt på hur länge kollegan vilar, hur ofta, om chefen har några åsikter om saken, vad det är för typ av arbete osv.

Om man har en dålig dag och man behöver 20-30 min i vilorummet och sedan kan återgå till sitt jobb så har jag svårt att se något problem alls med det. Vissa yrken kan det tillomed vara fördelaktigt att göra på det sättet, kreativa arbeten tex. Då kanske man kan komma med nya fräscha idéer efter tuppluren.
 
Jag hade aldrig kunnat arbeta på ett ställe som inte tillåter paus. Själv har jag aldrig använt vilorummet, men tar pauser på egen hand (går och hämtar kaffe och passar på att dricka utomhus, bara går runt i huset eller liknande), eller frågar om någon kollega vill ta en kopp kaffe. Ibland är hjärnan bara rätt stekt, och då tar jag hellre 10-15 och hinner klart för dagen än att pressa två timmar till men inte få något gjort.
 
Det beror som ovan skrivit helt på ev graviditet, arbetsanpassningar osv. Du kan absolut fråga chefen om personen får/ska ta såna pauser om det är du som är ansvarig för schemaläggningen. Det är inget som hindrar ett ja/nejsvar på en sån fråga. Mer motivering än att säga att det är ok kanske du dock inte kan få men det kan också vara så att chefen inte vet om att det händer.
Pauser ser jag absolut att man kan ta varje dag vid behov utöver avtalade raster men det är att hämta ett glas vatten eller gå ett varv runt huset några minuter och liknande man pratar om då. Att dagligen ”lägga sig och vila/sova” en längre stund under arbetstid är någonting annat och bör vara diskuterat innan med chefen på de flesta arbetsplatser. Jag skulle förvänta mig ett ”jag mår inte bra, jag måste vila lite” från någon som det inte fanns en tidigare dialog kring liknande behov med.
 
Senast ändrad:
Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; är det okej att vila på arbetstid? Eller borde det gå under sjukfrånvaro? Hur hade ni resonerat?
Jag har haft jobb utan rast. Då var det meningen att vi skulle vila eller äta när arbetet så tillät. Vi vilade alltså dagligen på arbetstid.

Haft ett annat jobb som var fysiskt tungt. Där hade vi micropauser minst en gång i timmen, men ofta fler. Eller rotation på arbetsuppgifter.

Jag har haft jobb där kollegor alltid gick och la sig på rasterna, för att orka jobba.

Jag har själv fått avbryta uppgifter p g a smärta. Efter en stunds vila har jag sedan kunnat fortsätta med mitt jobb. Denna betalda vila har varit långt billigare, för alla inblandade, än att jag skulle varit sjuk varje gång.


Att en kollega får möjlighet att motverka sin huvudvärk, genom att vila mitt i arbetet, är lika mycket anpassning som att någon annan får ett annat tangentbord, en speciell stol, vänsterhandssaxar eller terminalglasögon.
 
Det beror som ovan skrivit helt på ev graviditet, arbetsanpassningar osv. Du kan absolut fråga chefen om personen får/ska ta såna pauser om det är du som är ansvarig för schemaläggningen. Det är inget som hindrar ett ja/nejsvar på en sån fråga. Mer motivering än att säga att det är ok kanske du dock inte kan få men det kan också vara så att chefen inte vet om att det händer.
Pauser ser jag absolut att man kan ta varje dag vid behov utöver avtalade raster men det är att hämta ett glas vatten eller gå ett varv runt huset några minuter och liknande man pratar om då. Att dagligen ”lägga sig och vila/sova” en längre stund under arbetstid är någonting annat och bör vara diskuterat innan med chefen på de flesta arbetsplatser. Jag skulle förvänta mig ett ”jag mår inte bra, jag måste vila lite” från någon som det inte fanns en tidigare dialog kring liknande behov med.
Jag är ansvarig för schemaläggningen. I detta fallet handlar det om nästan var och varannan dag som det vilas 30-90 minuter, ofta med resultatet att personen behöver gå hem sjuk från jobb. Nu har kollegor reagerat på att så pass omfattande vila förekommer på betald arbetstid och jag förstår dom, då dom blir lidande av detta och får ökad arbetsbörda (ej jag, vanligtvis).

(OBS! Jag lider själv av migrän.)
 
Jag är ansvarig för schemaläggningen. I detta fallet handlar det om nästan var och varannan dag som det vilas 30-90 minuter, ofta med resultatet att personen behöver gå hem sjuk från jobb. Nu har kollegor reagerat på att så pass omfattande vila förekommer på betald arbetstid och jag förstår dom, då dom blir lidande av detta och får ökad arbetsbörda (ej jag, vanligtvis).

(OBS! Jag lider själv av migrän.)
Bolla det vidare till chefen bara?
Om personen ofta går hem sjuk borde chefen redan ha dialog med personen kring mående osv.
 
Jag är ansvarig för schemaläggningen. I detta fallet handlar det om nästan var och varannan dag som det vilas 30-90 minuter, ofta med resultatet att personen behöver gå hem sjuk från jobb. Nu har kollegor reagerat på att så pass omfattande vila förekommer på betald arbetstid och jag förstår dom, då dom blir lidande av detta och får ökad arbetsbörda (ej jag, vanligtvis).

(OBS! Jag lider själv av migrän.)
Då behöver du prata med din chef vilka anpassningar du ska göra i schemaläggningen om det drabbar andra.
 
Bolla det vidare till chefen bara?
Om personen ofta går hem sjuk borde chefen redan ha dialog med personen kring mående osv.
Det har jag gjort.

Min fråga i tråden är ju hur NI hade resonerat (som chef, kollega eller vad som) i detta läget - inte hur jag ska resonera 🙂
 
Jag är ansvarig för schemaläggningen. I detta fallet handlar det om nästan var och varannan dag som det vilas 30-90 minuter, ofta med resultatet att personen behöver gå hem sjuk från jobb. Nu har kollegor reagerat på att så pass omfattande vila förekommer på betald arbetstid och jag förstår dom, då dom blir lidande av detta och får ökad arbetsbörda (ej jag, vanligtvis).

(OBS! Jag lider själv av migrän.)
Men såklart är det en fråga för chefen, inte för den som lägger schema (om det är nån annan).

Antingen är det en fråga för chefen för att personen har det som anpassning i en rehabprocess, eller så är det en fråga för chefen för att andra drabbas och får jobba hårdare.

Jag blir lite bestört om man tänker att en sån här sak skulle kunna avgöras på ett internetforum.
 
Men såklart är det en fråga för chefen, inte för den som lägger schema (om det är nån annan).

Antingen är det en fråga för chefen för att personen har det som anpassning i en rehabprocess, eller så är det en fråga för chefen för att andra drabbas och får jobba hårdare.

Jag blir lite bestört om man tänker att en sån här sak skulle kunna avgöras på ett internetforum.
Men snälla, det är inget som jag förväntar mig ska avgöras på ett internetforum. Att du ens tror att några användare på ett forum skulle kunna påverka känns ju befängt om något. Jag undrar hur NI HADE RESONERAT. Som kollega eller som chef tex.
 
Men snälla, det är inget som jag förväntar mig ska avgöras på ett internetforum. Att du ens tror att några användare på ett forum skulle kunna påverka känns ju befängt om något. Jag undrar hur NI HADE RESONERAT. Som kollega eller som chef tex.
Nja, du skrev faktiskt Är lite fundersam på hur man ska hantera detta rent schemamässigt; och sedan berättade du att det var du som lägger schema. Alltså låter det som en fråga, hur ska man hantera det. Och mitt svar var därefter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
4 759
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 067
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 727
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp