Sv: Att vara rädd för graviditet, förlossning och kroppens förändring
Jag har ett problem. Det börjar närma sig ålder och period i livet när det är dags för barn. Och jag vill gärna ha barn, har alltid velat. Jag har längtat och sett fram emot den perioden av livet.
Men allt eftersom åren gått så har jag blivit mer och mer... Rädd. Inte för småbarnslivet eller förändringen på så sätt - utan för vad eventuell graviditet skulle göra med min kropp. Jag har alltid varit väldigt intresserad av graviditeten sedan tonåren och läst mycket, följt med min moster (barnmorska) på förlossningar som studiebesök o.s.v. Kanske har all information jag samlat på mig under åren gjort mig rädd? Jag vet inte. Det enda jag vet är att rädslan överskuggar allt annat, och jag märker att faktiskt börjat bli så rädd att det gör att jag nästan inte längre vill ha barn om jag måste bära det.
Jag är livrädd för framfall, sprickor, urininkontinens - ja, rent allmänt ett sargat underliv. Jag är rädd för överskottshud som skaver och hänger, att känns mig så obekväm och "äcklig" i min egen kropp. Jag är livrädd för smärtan som en förlossning medför. Jag märker att det låter så omoget när jag beskriver det såhär, men det är ju vad jag känner. Vad som jag är rädd för. Och ibland är inte rädslor helt rationella. Jag har gråten i halsen när jag tänker på dessa saker, och att jag behöver välja mellan detta eller ett barn.
Jag vill ha barn, men jag är så rädd. Kan man få hjälp från sjukvården för att bearbeta dessa känslor innan man blir gravid? Någon som känt något liknande och fått hjälp?
Äsch, det sämsta man kan göra är att lyssna på diverse skräckhistorier. Tänk om man skulle lyssna på alla skräckhistorier med hästar inblandat, då hade man ju aldrig vågat visa sig i stallet...
Min första graviditet var en underbar tid, det enda som var lite jobbigt var illamåendet de första veckorna, men när det gick över så var det supermysigt alltihopa.
Jag förhörde mig noga med barnmorskan under hela graviditeten om allt som hade med förlossning att göra. Jag var iofs aldrig orolig eller rädd. Men jag gillar att vara "påläst" inför en utmaning.
Motion var en viktig sak som gjorde gott. Alltså långa promenader, lätt fysisk ansträngning (jag skruvade ihop ett helt I*EA kök veckan innan förlossningen, hade jag inte tränat innan hade jag nog aldrig orkat det, bara som ett exempel), bra mat med mycket järninnehåll (kyckling, broccoli, persilja etc etc) så att du inte går upp mer än du behöver.
Håller man sig i trim, äter rätt (ja det vanliga) så har du de allra bästa förutsättningarna för att det ska gå bra.
Förhör dig om vilka sjukhus som accepterar alla kombinationer av smärtlindring, t.ex. lustgas OCH epidural (vilket fungerade suveränt, jag hade inte ont alls och det gick väldigt bra att fokusera på själva värkarbetet och att man tar i när man ska och inte tar i när man inte ska) samt sjukhus som har bra rykte. Åk dit när det är dags, även om du bor på andra sidan Sverige.
Om du förbereder dig noga, så har du som sagt de bästa förutsättningarna.
Då behöver man inte oroa sig.
Det viktigaste är att INTE lyssna på andra som berättar om sina skräckförlossningar eller läser tidningsartiklar om alla de som upplevt alla helvetets kval under sina förlossningar. Det finns inget som säger att det kommer vara så för dig och det enda du kan göra är att skapa de bästa förutsättningarna för att undvika komplikationer.
Jag och min syster är väldigt lika kroppsligt. Hon blev snudd på överviktig under sin graviditet, åt kopiösa mängder med godis och skitmat, rörde sig knappt alls, lyssnade på alla skräckhistorier till höger och vänster, åkte till ett sjukhus som har riktigt dåligt rykte (nej, man ska inte behöva välja sjukhus och man borde få samma vård överallt men så är det inte i dagens samhälle och för ens egna skull och barnets så bör man forska i vilket sjukhus man bör föda på) och så gick det som det gick...
Medan jag upplevde en skolboksförlossning, 7 timmar tog det, gjorde knappt ont, sonen kom exakt på bf-dagen, han låg precis på normalviktskurvan, var en livlig liten bebis, frisk och stark. Lite trött var jag, men det var allt och när barnmorskan sa "men du är ju gjord för att föda barn", he he då visste man att alla ens förberedelser varit mödan värt.
Direkt efter förlossningen gick jag fram och tillbaka i BB-korridoren med min lilla vagn där världens finaste knyte låg. BB-tiden var ju förresten sju resor värre, personalbrist, allt tjat om amning, de blandade ihop vilka mammor de varit inne hos, ha ha ja vilket kaos. Men det var ju utanför vår lilla babybubbla så jag brydde mig inte så mycket om det. Är det något man bör oroa sig för så är det väl amningen för den var riktigt trixig tyckte jag och man känner sig så usel när det inte fungerar direkt. Förlossningen var en baggis jämfört med amningen.
Visserligen försökte det även sparas in pengar på min bekostnad under förlossningen genom att en barnmorska ville att jag skulle prova akupunktur istället för smärtlindring i form av kemiska substanser, det slutade med att jag slängde ut både barnmorskan och nålarna med henne i korridoren och bad henne att inte visa sig hos mig igen... He he...
Lite skinn på näsan gör en nog gott, annars kör de bara med en.
Nu två år senare så tränar jag 3-4 gånger i veckan, ganska intensivt, har inga problem med varken framafall, bakfall, urininkontinens (eller jo lite kanske men vem f-n bryr sig om det kommer några droppar när man tar i för kung och fosterland när man ska lyfta en skivstång på 100 kg, det finns de som gjort värre saker i de ögonblicken och det finns ju trosskydd om man behöver liksom) eller några "förlossningsskador" att tala om.
Någon sladdrig hud eller kroppsliga skavanker har jag inte sett till heller. Det beror helt på hur man tar hand om sig själv under och efter graviditeten.
Ta allt naturligt och ta hand om dig själv och bebisen under graviditeten, när du ligger där med champagneglaset i handen och knytet på armen kommer du vara överlycklig och plötsligt förstå meningen med livet.
Var inte orolig, det finns inget att vara orolig för!
Och du, en gravid kvinna med kroppskontroll är nog bland det snyggaste som finns så du behöver inte oroa dig. Och hjälp får man när man handlar kraftfoder till hästen i affären, har aldrig fått så mycket bärhjälp av trevliga butiksbiträden som under graviditeten.
Släng p-medlen nu och sätt igång! Låt "the time of your life" börja!