Att vara hästägare i norra norrland

Jeps

Trådstartare
Har suttit och läst trådan om att skjuta häst och då kom det upp frågan om djurambulans och avlivningar. Tänkte då att jag skulle upplysa alla "sörlänningar" om hur vi har det. (Eller hade det då jag flyttat)

De veterinärer som vi har tillgång till på kvällar/nätter och helger är distriktarna. I min kommun har distrikten slagits ihop till ett jättedistrikt på jouren. Det innebär att en veterinär kan tillbringa många timmar i bilen och få timmar behandlandes djur. Det innebär också att det kan ta många timmar innan veterinären kan komma ut och behandla min häst.
Ta hästen till djursjukhus säger du då. Närmaste djursjukhus som kan utföra t.ex. en buköppning är SLU i Uppsala - det är 90 mil dit. Vem vill köra 90 mil med en häst med tarmvred i transporten. Inte jag i alla fall. De som jag känner till som försökt har fått avliva hästen på vägen.
Djurambulans finns inte heller. Avlivning kan utföras hemma. Finns duktiga som utför den tjänsten. Kroppen går sedan till destruktion. Tidigare kördes de till Norge, har dock för mig att det inte går längre, utan de ska köras till södra sverige (Linköping??)

Mycket som ni i södra Sverige tar för givet vad gäller behandling och framför allt akutsjukvård har vi inte tillgång till. Jag skrattade nästan när folk var så upprörda när SLU i Uppsala skulle sluta med nattjouren. De var ju tvugna att köra till Strömsholm 10 mil bort!!

Sv: Att vara hästägare i norra norrland

Djurambulanser drivs väl mestadels som eget företag om jag inte mins fel ? Varför kan inte folk i Norr starta sådant om det nu finns stor behov av detta ? Givetvis måste ju de människor som startar ha rätt utbildning. Men nog borde väl det finnas hög kompetens även i norr.

Kompetensen finns nog, men var ska de köra hästarna?
Det är lååånga avstånd till närmaste jouröppna ställe.

Ja, det är ett jäkla gissel det det dära. Kommer själv från mellersta norrland, och en gång i tiden hade vi ju ett djursjukhus, Sollefteå djursjukhus....som konkursade 1994. Och VARFÖR det aldrig återuppstod igen är en gåta...behovet finns ju. Efter denna episod finns ingenting kvar. Man åkte till Bergsåker eller Dannero kiniken för enklare utredningar, men allvarligare saker..näe, då fick man hitta någon jägare som kunde förkorta lidandet på hästen. Tycker också det är skrattretande att folk gnäller om 10 mil, då man i Norrland har det tredbubbla oftast.

Tredubbla räcker inte. Norrbottenskusten har ca 90-100 mil till Uppsala. Tänk sen på att det är ytterligare 40 till till Kiruna.

Problemet är väl att det inte finns lika stor marknad för det som i södra Sverige, skulle inte vara lönsamt med tanke på antalet hästar vs. kostnaderna att driva ett sådant företag.

Sen finns det ytterligare ett problem vid namn avstånd.

Vi säger att det skulle startas upp en djurambulans och att den, av logiska skäl, placeras i Boden där Norrbottens enda ATG-klinik finns. En häst insjuknar i Kiruna och måste till SLU då Bodens kompetens och resurser inte räcker till i detta fall.
Kiruna - Boden - Uppsala blir en resa på sammanlagt 16h för en svårt sjuk eller skadad häst. En resa jag starkt ifrågasätter om det verkligen är värt att utsätta hästen för...

Ja, det är sannerligen ett aber. Jag är faktiskt själaglad att jag har en stallägare som kan "bulta" hästen vid för stort lidande men självklart hade jag hellre velat ha en djursjukhusalternativ som gav hästen en chans att bli frisk.

Jag tror faktiskt att det är bättre att söka sig till Finland om man bor högt längs Norrlandskusten. Jag vet att de har några riktigt bra hästkliniker där, jag tror att jag ska undersöka närmare om det kan finnas ett "riktigt" djursjukhus där.

Ja i Uleåborg finns väl ett djursjukhus?

Vet inte vilken tråd du talar om just här Jeps, men håller med om det du skriver! Att få ett tarmvred i norra Norrland.. (lämnar meningen oavslutad)

Man kan ju åka till Uleåborg. Ca 35 mil från Piteå. Vet inte om de utför buköppningar där. De är duktiga på mycket annat, och mycket billigare.

Jag hade inte vågat bo så långt upp med hästarna, fy vad hemskt den dagen det händer något :crazy:
Vi pratade om detta i stallet för ett par dagar sedan och var rörande överens om att det är otroligt skönt att ha 4 hästkliniker inom tio mils avstånd.

Är bra sugen på norra delarna av landet ibland, men blir tveksam av just dessa anledningar. Vård för hästen och till viss del för en själv. Lite riskabelt att bo 40 mil från närmsta vettiga sjukhus och att det tar brandbilen en timme att komma fram. Fördomar? Jag? ;) Är smått ironisk, hoppas det går fram.

Men seriöst, hur fungerar människovården? Är det liknande avstånd?

Uleåborg buköppnar inte senast jag "kollade"..
men nått gör dom där, för dom har ett "uppvak" men ingen op-sal..:confused:

människovården är väl påväg åt det hållet häruppe ja....:crazy: vårdcentraler finns väl på de flesta större orter... men alltså, man kan ju ändå på 10mil från närmsta vårdcentral om man har lite otur..

Polisen är en tragisk historia här.. speciellt sommartid... då kan det finnas ett par poliser på hela norrbotten..

Det är jättekonstigt ang att det inte skulle finnas marknad eftersom hästantalet per tusen invånare är mycket mycket större i tex Västerbotten och Norrbotten än vad det är i tex Stockholm.

Visst, men du kan inte se enbart på antalet hästar per capita utan får se till hur mkt hästar det finns totalt i upptagningsområdet för att få rättvisare siffror.

Det må hända att det är så per 1000 inv, men det är ändå en sämre marknad i norr gämfört med i söder.

Hittade statestik från 2004 och den säger att det finns 27 300 hästar i Stockholms län medan det finns 8 800 resp 5 300 hästar i Västerbottens län och Norrbottens län.

Så dessa två stora norrländska län tillsammans kommer inte ens upp i samma antal hästar som finns i ett betydligt mindre län söderut, inte ens om vi lägger till Jämtlands län (5 400) kommer vi upp i samma antal.

Räknat på hela Norrland finns det 36 000 hästar, det är bara 8 700 fler än i Stockholms län.

*kl*

Med tanke på att de flesta djursjukhus har svårt att få det att gå runt i resten av landet så förstår jag att ingen vågar prova marknaden i norrland... Tråkigt men sant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka