Att vara fodervärd

E

Em_E_liE

Jag har nyss blivit fodervärd åt en maxad D-ponny. Nu i helgen som var tog jag hem honom till mig. :laugh:

Nu är det såhär att jag undrar vad ägaren har att säga till om under den här ett års perioden som fodervärdsavtalet omfattar.

Jag förstår ju att om hästen inte sköts eller far illa vid och så, att dom givetvis måste "rycka in". Men annars alltså. Hur mycket får dom bestämma? Och om vad?

Jag har tidigare haft häst och är även utbildad inom häst, på gymnasienivå då. Har lite mer än 10års riderfarenhet. Och kunskap om skötsel fodring osv. Jag är inte okunnig inom häst och inte helt bakom föltet alltså...:grin:

Tacksam för svar.:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att vara fodervärd

Är inte det något som ni tillsammans skulle ha kommit fram till innan du tog hem hästen? Det där kan väl variera hur mycket som helst från fall till fall. Beror också på hur avtalet ser ut.

Prata med ägaren om det så att ni båda vet vad som gäller. Hur mycket ägaren får bestämma varierar nog väldigt mycket från avtal till avtal. Jag har själv min häst ute på foder och det enda jag har att säga till om är det som vi kom överens om innan hon bestämde sig för att ta min pålle på foder. Sen har vi skrivit in i kontraktet att vi har båda uppsägningstid på en månad så om jag skulle tycka att hon gör något alldeles på tok så kan jag alltid ta tillbaka honom, även om det inte innefattar att hästen far illa, eller om foderväden skulle tycka att jag är besvärlig och vill häva kontraktet.

Så hur mycket ägaren får bestämma... Ja, h*n får väll bestämma allt om fodervärden skulle gå med på det. :angel: Så det bästa är att innan kontraktskrivning ha klara direktiv från er båda om vad som gäller och vem som bestämer över vad. Lycka till min foderponnyn. :D

Vi har ju självklart skrivit ett avtal, men det vi kom fram till var mest om hästen skulle skötas dåligt att dom då skulle få ta hem hästen och så. Eller om vi inte alls skulle trivas ihop. Veterinärvård och försäkringar, sedan annat smått.

Men ska dom bestämma sadel, bett, vad den ska få för mat osv. Sådant sas det ingenting om, utan vi tog nog det givet och bara sådär ändå...

Jag känner att jag kommer att missförstås av er nu, men aja, då må så vara... jag kan inte förklara mig bättre nu.

Så länge det inte skadar hästen så borde inte ägaren ha rätt att bestämma vilken utrustning/mat osv hästen ska ha eftersom det ofta påverkas av fodervärdens ekonomi. Skulle ägaren inte vilja att hästen rids på skarpa bett eller bara rids med den sadeln som följer med så borde hon muntligt/skritligt ha satt det i kontaktet. Så i regel borde alla beslut som inte nämns i kontraktet falla på fodervärden.

Ja, helt rätt! Dumt att vi inte kom på det då. Vi kom inte överens om någontiong sådant. Om vem som skulle få bestämma och så.

Ringde dom nyss! :). Jag skulle bara se till att ponnyn hade det bra. Både vad gällde utrustning och foder. :) Tack för hjälpen i alla fall. Det behövdes. Som ni säkert märkte.

Tack för svaret! :bow: Det var så jag tyckte också. Men var osäker, blev bekräftat nu i alla fall, med ägarna. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 854
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar