Jag tror det finns få personer så är 65+ som faktiskt är så pass friska att de inte behöver uppsöka sjukvård alls. Som inte har någon sjukdom som behöver kontrolleras eller som de tar medicin för. Visst ett halvår mer skulle de väl klara, men om det blir krångel, som med Astras leveranser tidigare, och det tar längre tid? Man kanske ska tänka på vad som kan hända om man blir sjuk, istället för att tänka "det händer inte mig".Jag tror att de som väljer bort AZ-vaccinet räknar med att få ett annat vaccin i fas 4, så speciellt länge till behöver de inte isolera sig.
Alla 65+ är inte sjukliga. Jag tror det finns 65+ för vilka det är mycket troligt att de kan isolera sig ett tag till. På individnivå kan det mycket väl vara en större risk att ta AZ-vaccinet än inte ta AZ-vaccinet. T.ex. säger de att risken med vaccinet är mindre än risken med covid för alla över 65+, trots att dödligheten för kvinnor är mindre än dödligheten för män i covid. Åldersgränsen borde inte vara samma för män som kvinnor. Om gränsen borde vara högre än 65 för kvinnor eller lägre än 65 för män vet jag inte, men den borde inte vara samma.
Och det är intressant att de väntar till fas fyra, där släpps det enligt åldersgrupp och har man inte vaccinerat sig går man alltså först. Igen. Så den som är 18 får vänta. Borde man som 65+ som tackat nej till vaccin tidigare inte då istället få vänta till efter den där 18 åringen som väntat? Samtidigt behöver de ju vaccineras så fort som möjligt...