Det är lätt att säga till andra att ta ett vaccin en själv inte kommer behöva ta!
Jag kan berätta vad min mamma går igenom nu pga den här vaccincirkusen i Sverige. Hon är stressad och mår dåligt över hela situationen.
Hon är 70+ med KOL (nej hon har aldrig rökt i sitt liv så tänk inte att hon får skylla sig själv ). Hon har varit skeptisk till vaccin och särskilt Astra (vilket är förståeligt med tanke på mediernas skriverier). Jag har pratat med henne massor om detta och hon bokade tid och gick till vaccinstället (det var Pfizer hon skulle få). Där skulle hon fylla i en hälsodeklaration där en fråga handlade om de reagerat allvarligt på vaccin tidigare. Mamma fyllde i JA då hon fått väldigt hög feber vid svininfluensa vaccinet samt något tuberkulosvaccin från när hon var ung (dvs inte relevant för denna spruta). Trots att sköterskan pratade med mamma så hon kunde fråga exakt vilka symtom hon haft så sa sköterskan att hon inte vågade vaccinera mamma. Hon skickades sedan till en vårdcentral där ingen fanns som kunde ta emot henne och sedan någon annanstans.
Hennes husläkare ringde upp henne och sa att hen inte visste vad hen skulle göra så hen skickade remiss till astmaenheten (WTF, sa jag! Hon hade ju inte ens allergiska symtom utan relativt vanliga symtom på vaccin som dessutom inte ens används längre).
Sedan efter 2 veckor ringer läkaren och spelar in ett meddelande där hen säger att hen gjort fel och mamma inte ska till asmaenheten). Mamma får inte tag på läkaren utan får en telefontid om 2v!!! Tillslut får hon tag i en sköterska som säger att hon bör boka tid igen för vaccination då den frågan i hälsodeklarationen handlar om allvarliga biverkningar som krävt sjukvårdinte om det mamma varit med om
.
Mamma har nu bokat tid på samma ställe som innan och hoppas hon ska få Pfizer som hon skulle fått tidigare. Tyvärr ändrades reglerna under denna tid (den 27 april) så hon får troligen Astra.
Så nu är vi där igen. Jag försöker övertala mamma med alla argument som finns men så fort hon blir lite övertygad så googlar hon lite och blir skrämd igen.
Jag hoppas mamma får annat än Astra. Inte pga biverkningar eller att hon ev. ej kommer ta vaccinet då, utan för att hon är gammal och skör och behöver ett vaccin med bra skyddseffekt och som även klarar andra mutationer (Astras skyddseffekt är ca 63, jämfört med RNAvaccinen som var över 90%, samt skyddar Astra dåligt mot den Sydafrikanska varianten som finns där hon bor).
Detta är en etisk fråga! Hur värderar vi de äldre? Hur har vi skyddat dem under pandemin? Vilka är det som har dött? DE ÄLDRE! Om de nu ska skyddas bör de bli erbjudna de mest effektiva vaccinen och vi övriga yngre borde inte ha något emot att ta Astra eller hur?