NejInte på paus men framskjuten var/är ju Janssens vaccin med samma biverkningar som AZ.
Har Janssens vaccin börjat användas ännu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
NejInte på paus men framskjuten var/är ju Janssens vaccin med samma biverkningar som AZ.
Vill man vaccinera sig tycker jag lite rövhålsaktigt och själviskt att man ska ta det som erbjuds, inte vänta till hösten när man kan ta andra vaccin om det finns då, OM det ens finns då.. Visst, de 65+ får väl ta det valet om de vill, det är ett fritt land, men jag i 20-årsåldern skulle bli jävligt sur om massa tider bokas i höst av massa 65+ typ som vägrade ta Astras, och därmed kanske tar tider från oss som väntat tålmodigt i Fas 4. Jag vet ju dock inte hur det kommer gå till om det skulle bli så, med tanke på vaccinleveranser och om de som valt att avstå kanske måste vänta? Det är ju fortfarande lite oklart. Jag kommer iallafall ta vilket vaccin som helst, så fort jag blir erbjuden en tid för första dosen. ... Jag är trött som fan på corona.
Så på befolkningsnivå dör 10 gånger fler om vaccinationstakten minskas.
Menade inte Janssens, eftersom att det ju också är ett vektorvaccin.Inte på paus men framskjuten var/är ju Janssens vaccin med samma biverkningar som AZ.
Jag tror om man följer rekommendationerna för 70+ dvs inte gå in i affärer och inte umgås med människor man inte bor med (och människorna man bor med också följer rekommendationerna) så är risken att bli smittad är mycket låg.Noterar dessutom att antalet konstaterat smittade är nästan en hel miljon ackumulerat nu, med fortsatt hög smittspridning. Kanske har vi totalt dryga 2 miljoner som haft smittan? Det där att man ska kunna leva och eliminera sin risk att bli smittad är nog mest en komforttanke.
Ja även som vaccinerad får man såklart hålla sig i karantän om man har symptom för även om risken är liten att få covid som fullvaccinerad så finns den ändå och man kan då såklart också smitta andra. Inget vaccin ger 100% skydd. För alla de som inte kan vaccineras måste alla såklart också fortsätta följa de rekommendationer som finns. Den stora skillnaden mellan att vaccinera sig och att strunta i det för att man inte har lust är att man som vaccinerad minskar risken enormt mycket för att bidra till att skapa mutationer. Är man inte vaccinerad och rör sig i samhället ökar risken enormt mycket för att nya mutationer uppstår. Därför bör de som inte har lust att vaccinera sig hålla sig i karantän även om de inte har symptom så att de inte ökar risken för att nya mutationer uppstår.Men då ska ju även dom som har tagit vaccin hålla sig i karantän. Det finns ju faktiskt risk att även dom smittar och blir sjuka.
De har inte sagt att AZ-vaccinet är säkert att använda. De har sagt att risken att dö av covid större för 65+ om de blir smittade än dö av vaccinet.Jo absolut, men de som bedömer om en medicin är säker är ju ändå de med kunskap. Precis som man bedömt att Alvedon är säkert att använda osv.
Ja även som vaccinerad får man såklart hålla sig i karantän om man har symptom för även om risken är liten att få covid som fullvaccinerad så finns den ändå och man kan då såklart också smitta andra. Inget vaccin ger 100% skydd. För alla de som inte kan vaccineras måste alla såklart också fortsätta följa de rekommendationer som finns. Den stora skillnaden mellan att vaccinera sig och att strunta i det för att man inte har lust är att man som vaccinerad minskar risken enormt mycket för att bidra till att skapa mutationer. Är man inte vaccinerad och rör sig i samhället ökar risken enormt mycket för att nya mutationer uppstår. Därför bör de som inte har lust att vaccinera sig hålla sig i karantän även om de inte har symptom så att de inte ökar risken för att nya mutationer uppstår.
De har inte sagt att AZ-vaccinet är säkert att använda. De har sagt att risken att dö av covid större för 65+ om de blir smittade än dö av vaccinet.
Ja. Jag har inte grottat ner mig i hur stor procents minskning av risk att få svår covid det är efter första dosen utan fortsätter leva som jag har gjort det senaste året.Efter bara en dos är det väl också en rätt stor skillnad jämfört med två? Dvs har man minsta lilla symptom är det karantän och provtagning som gäller, för det kan fortfarande vara covid.
Inte läst hela tråden än, men är det inte så, att det är först när man kommer till vaccinationsplatsen som man får veta vilken typ av vaccin man ska få? Alltså måste man boka först och sen backa, om man får veta i sista stund att det är Astras vaccin man får. Och då hamnar man väl längst bak i en icke existerande kö, så att säga.De jag känner som "nekat" har inte egentligen nekat utan bara låtit bli att boka en tid. Med tanken att boka en tid om några månader eller när de behöver vaccinet för att få vaccinpass. Oftast har de redan haft covid (lindrigt) och litar på sitt immunförsvar. Men jag önskar att de hade vaccinerat sig så fort de får...
Inte läst hela tråden än, men är det inte så, att det är först när man kommer till vaccinationsplatsen som man får veta vilken typ av vaccin man ska få? Alltså måste man boka först och sen backa, om man får veta i sista stund att det är Astras vaccin man får. Och då hamnar man väl längst bak i en icke existerande kö, så att säga.
Jag ska vaccineras idag och har ingen aning om vilken sort jag ska få. Jag är snäppet under 65 och kommer att bli väldigt frustrerad om jag ändå erbjuds Astras vaccin, eller Johnson.
För att jag tycker samhället ska skydda alla individer oavsett val de gör.
Jag tycker de som kör rattfylla ska få vård också, även om de riskerar att döda andra i trafiken.
Det är egentligen det samma som är samhällsvinsten också. Att du inte blir svårt sjuk = belastar inte vården.Ja. Jag har inte grottat ner mig i hur stor procents minskning av risk att få svår covid det är efter första dosen utan fortsätter leva som jag har gjort det senaste året.
Ja självklart! Vaccinering, även efter andra dosen är ju ingen garanti för 100% immunitet och man kan ju fortfarande sprida smitta och ska därför fortsätta följa de rekommendationerna som finns. Däremot kan man vara ganska säker på att man inte får svår covid. Det är ju den stora egoistiska vinsten i att vaccinera sig.
Men är du under 65 vet du ju att du inte kommer få Astra. Så ett icke-problem...Inte läst hela tråden än, men är det inte så, att det är först när man kommer till vaccinationsplatsen som man får veta vilken typ av vaccin man ska få? Alltså måste man boka först och sen backa, om man får veta i sista stund att det är Astras vaccin man får. Och då hamnar man väl längst bak i en icke existerande kö, så att säga.
Jag ska vaccineras idag och har ingen aning om vilken sort jag ska få. Jag är snäppet under 65 och kommer att bli väldigt frustrerad om jag ändå erbjuds Astras vaccin, eller Johnson.