Jag tycker egentligen inte att det är jättemärkligt att man avstår AZ-vaccinet, ens som 65+. Det måste ju få vara ett individuellt val och i viss mån också en individuell riskbedömning. Visst är det så att konsekvenserna av en covid-infektion vid 65+ sannolikt är mycket värre än de risker som finns med AZ-vaccinet, men det beror ju också på hur man bedömer sin risk att smittas. Bedömer man den som väldigt låg (och dessutom påverkbar) så kanske man väljer att vänta tills ett annat vaccin finns tillgängligt. Är man 65+, inte förvärvsarbetar, har tillgång till bil och inte har hemtjänst så kan man ju ändå leva ett ganska bra liv som nästan totalt isolerad. Alla kanske inte längtar efter teater, gruppaktiviteter och familjekramar?
Att inte vaccinera sig får självklart konsekvenser, bland annat att man kanske inte kan vistas i folksamlingar osv, och jag tycker idén med vaccinpass är rätt bra, att man tillåts göra dessa saker om man kan visa att man är vaccinerad eller har antikroppar. Men jag tycker det ska stanna där - alltså inga påtryckningar eller straff för att inte vaccinera sig, bara minskad tillgång till "gruppaktiviteter", resor osv om det behövs med hänsyn till smittläget.