Ah jag blir ju helt kokande arg pa de sjalviska perspektiven som menar att de hellre vantar pa nagot battre. Som att det handlar om en uppgradering om en iPhone eller nagot.
Det ar ett sa otroligt privilegeriat perspektiv att ta - tror ingen i t.ex. Indien hade suttit och oroat sig over otroligt ovanliga sidoeffekter.
Tva viktiga perspektiv som saknas
1) Det handlar inte om dig (jag trodde solidaritet var stort i Sverige) - sjukvarden har gatt pa knana och massor av manniskor har offrat MASSOR, i over ett ar, ofta for att inte ens skydda sig sjalva, utan for att skydda andra, genom att undvika att bli smittvektorer. Jag har haft TVA fodelsedagar over Zoom, inklusive min 30 ars dag, och har knappt traffat vanner, knappt dejtat och begransat mitt liv sa oerhort, och det har ,miljoner och miljoner av andra manniskor ocksa.
Att sen tro att man vet battre an tusentals forskare och diverse folkhalsomyndigheter runt om i varlden, och att man ar villig att vardera andras uppoffringar till cirka noll ar bara sa OTROLIGT MAGSTARKT.
2) Det handlar om en pandemi - varje ovaccinerad person loper en storre risk for infektion an en vaccinerad person, och varje smittat person okar chansen for nya varianter, som kanske sprids snabbare, ar allvarligare, ar immunt mot viruset etc.
Det rader vaccinbrist i varlden dar rika lander kopt pa sig ett overflod och far vaccin forst - varje vaccin som gar till forlust for att nagon inte ville ha "fel" vaccin ar ett slosande av en globalt viktig resurs.
Fan. ta vaccinet, bocka och var glad.