Att välja namn.

Sv: Att välja namn.

Då kan jag ju tänka mig att ts får mer svar med en fråga ställd ang. vilka namn folk tycker är gångbara i alla åldrar:idea:. Men eftersom namn har en förmåga att växa med bäraren så är det tyvärr inte säkert att det skulle ge speciellt mycket hjälp.

Men ja är ju inte intresserad av vad alla andra tycker? Jag är intresserad av vad jag tycker!? Varför ska jag då ställa andra massa frågor om vad dom tycker, det hör ju liksom inte hit!?

Och som sagt, jag tror också att namn en växer med barnet men jag vill inte välja ett namn som jag känner behöver växa med barnet, jag vill att det i dagsläget ska passa till alla åldrar.

Torulf går utmärkt att ropa - gör jag varje morgon då sonen sover i ett vindsrum och ska väckas. Funkar även i skogen där vi bor...
mjukt och med betoning på o så hörs det vida omkring OCH det är bara min unge som lystrar - perfekt.

Jag förstår precis hur du menar och tänker :)

Jag tycker absolut att det finns namn som är jättegulliga och fina på småkids, men jag har väldigt svårt att sätta de namnen på en man i 40årsåldern med hår på bröstet, typ.
Så jag tycker inte det där med meningarna är så tokigt :)

Jag får öva;)

Apollo: william är ett i mina ögon mer klassiskt än trendigt namn. Det är alltid poppis. Neo och Nemo är ju mer nypåkomna.

Erkänner. Jag har en viss motvilja mot namn som ger mig samma vibbar som -y namnen. Kan inte hjälpa det.

Ja William är klassiskt och det är en av anledningarna till att jag gillar det, men det är trist att det är SÅ himla poppis nu.

Hörde på radion att de gjorts forskning på namn och de hade kommit fram till att man löper större risk att bli kriminell om man har ett namn som slutar på Y. :p

Det är inte ynamnets fel att man blir kriminell. Ynamn är en klassmakör och vi vet vilka det är som hamnar i fängelser. Unga män från den samhällsgrupp med lägst status, d är det finns arbetslöshet och stora sociala problem.

Då var det Ronny och Conny.
Idag heter de Ahmed och Liban istället.

Senast ändrad:

Jo, det förstod jag också. Men jag har för mig att artikeln i tidningen, alt om det var själva forskningen som formulerat sig på det sättet. Så jädra puckat.

Vad är så konstigt med Kevin:confused: Hette en hel del under min uppväxt.

Jag har två i min vänskapskrets som har usa-klingande namn på sina barn, jag tycker inte det är vackert men håller munnen stängd. Förhoppningsvis så vänjer man sig ju:) Dessutom är dessa barn så små att de för en utomstående inte har någon personlighet, blir nog mycket bättre när de blir äldre!
Fast det är ändå bättre än en familj jag vet som döpte minst tre barn efter Tom och Jerry karaktärer.

Möjligen tidningen, för forskningen är inte alls puckad, tvärtom.
Problemet är när folk inte begriper poängen.

Du länka, du ska veta:p

Såg en gång på E-channel (amerikansk skvaller kanal) där de listade upp de konstigast namnen kändisar hade gett sina barn, väldigt högt upp kom Magnus som någon hade döpt barnet till, fanns en drös mycket värre namn innan

Många ogillar namnet Kevin då det fått bli typexempel på så kallade 'WT-namn'. Det är ju bara att läsa artikeln, hon förklarar det ju väldigt bra tycker jag.

Nähä, ja där kan tyvärr inte jag hjälpa dig utan det får du forska i själv.

Hade en gammal träslöjdslärare på högstadiet som kom från over there, som döpt sin dotter (här i sverige) till Korall..... :angel:

Fråga inte mig!

Det är väl ingenting som är konstigt med Kevin, och om man tycker det är fint eller inte är väl en ytterst personlig fråga.

Däremot går det inte att komma ifrån att namnet Kevin sänder ut andra typer av signaler än exempelvis namnet Carl-Johan. Vissa namn är vanliga i vissa delar av samhället och bärare av dessa namn får stå ut med de stämplarna. (och ja det finns forskning på detta som Escodobe säger).

Sen kan man ju tycka att dessa signaler inte borde finnas, men det är ju en annan mycket större fråga som handlar om långt mycket annat än bara namn.

Jag vet att vissa namn är rätt starka klassmarkörer. Man måste väl nästan ha levt under en sten för att ha missat det? Jag svarade som jag gjorde eftersom Kethes verkade vända sig till mig - som om jag hade problem med namnet Kevin (och det har jag alltså inte, även om jag själv aldrig skulle välja det namnet).

Vad är så konstigt med Kevin:confused:

För att Kevin är den nya illbattingen. :angel:
En kompis jobbade på förskola för några år sedan (många från Kevintrendens peak är väl kanske 8-11 år nu?) och så fort det blev gruff någonstans var det liksom bara att ryta "KEVIN!" så blev det genast tyst. (OBS, ej självupplevt. Jag känner ingen Kevin)

Själv har jag lite problem med Tindra och Vilja (eller Wilja), det blev liksom lite för många såna på en gång.

Jag vet många norska vänner och bekanta som antingen har gamla, nordiska namn eller spexiga, internationella som Anastacia, Stacy, Billie-Jean.

Jag och min man har pratat namn på barn sedan hans första brorsdotter föddes, för fyra år sedan. Vi har dock inga planer på att skaffa barn än, men det är kul att bolla lite :angel:
Jag tror mycket på sociologin kring namn, och också på ett samband mellan identitet och namn.
Vår ena hund heter Ivan, efter Ivan den förskräcklige. Snacka om en självuppfyllande profetia. ;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 312
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar